Ik maak me gauw zorgen om mijn paard. Ook nu weer zie ik veel kleine signalen wat zou kunnen betekenen dat er medisch iets niet in orde is, maar dit hoeft niet.
Vorige week viel mij op dat mijn paard na het rijden ontzettend buiten adem was. Nu had hij ervoor een maand nauwelijks lichamelijk getraind (ik lag er zelf even uit), maar ook dit was naar mijn inziens niet een hele intensieve training. Dit buiten adem zijn had hij in de zomer ook wel eens (toen dacht ik dat het door de warmte kwam). Nu het weer terug kwam, heb ik toch maar even de dierenarts gebeld. De da heeft geluisterd naar zijn longen en het hart en ze heeft bloed afgenomen. Hier kwam allemaal niets geks uit.
Nu gaapt mijn paard ook veel, zo heb ik de afgelopen dagen gezien dat hij op meerdere momenten wel een stuk of 5x achterelkaar gaapt. Dit doet hij vaak wanneer hij aan het dommelen is, na een training of na het spelen.
Mijn dierenarts geeft aan dat, mocht het al iets zijn, zij denkt aan een maagzweer.
Echter zijn andere symptomen van een maagzweer absoluut niet aanwezig bij mijn paard. Hij eet heerlijk, reageert niet wanneer ik zijn buik aanraak of aansingel, heeft geen last van gewichtsverlies…
Mijn paard staat nu bijna een jaar lang op onbeperkt ruwvoer (daarvoor was dit echter niet het geval) en zou ik niet kunnen bedenken waar hij dermate stress van ervaart dat hij er een maagzweer van krijgt.
Mijn dierenarts adviseert nu om het even aan te zien en anders wellicht toch een maagscopie te doen.
Ik zal het nu eerst even aanzien, maar natuurlijk blijf ik mij zorgen maken en leg ik overal een vergrootglas op…
Ik wil niet zomaar een maagscopie doen, aangezien daar heel wat bij komt kijken (zoals veel stress). Maar als het moet, dan moet het natuurlijk.
Wat zijn jullie ervaringen met maagzweren? Is het waarschijnlijk dat hier sprake van is met als enige (zichtbare) symptomen buiten adem zijn en gapen? Of hebben jullie misschien een ander idee wat er zou kunnen zijn? Of maak ik me gewoon te veel zorgen.