Maagzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modiandnina

Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 01:55

Hoi hoi,

Ik maak me gauw zorgen om mijn paard. Ook nu weer zie ik veel kleine signalen wat zou kunnen betekenen dat er medisch iets niet in orde is, maar dit hoeft niet.

Vorige week viel mij op dat mijn paard na het rijden ontzettend buiten adem was. Nu had hij ervoor een maand nauwelijks lichamelijk getraind (ik lag er zelf even uit), maar ook dit was naar mijn inziens niet een hele intensieve training. Dit buiten adem zijn had hij in de zomer ook wel eens (toen dacht ik dat het door de warmte kwam). Nu het weer terug kwam, heb ik toch maar even de dierenarts gebeld. De da heeft geluisterd naar zijn longen en het hart en ze heeft bloed afgenomen. Hier kwam allemaal niets geks uit.
Nu gaapt mijn paard ook veel, zo heb ik de afgelopen dagen gezien dat hij op meerdere momenten wel een stuk of 5x achterelkaar gaapt. Dit doet hij vaak wanneer hij aan het dommelen is, na een training of na het spelen.

Mijn dierenarts geeft aan dat, mocht het al iets zijn, zij denkt aan een maagzweer.
Echter zijn andere symptomen van een maagzweer absoluut niet aanwezig bij mijn paard. Hij eet heerlijk, reageert niet wanneer ik zijn buik aanraak of aansingel, heeft geen last van gewichtsverlies…
Mijn paard staat nu bijna een jaar lang op onbeperkt ruwvoer (daarvoor was dit echter niet het geval) en zou ik niet kunnen bedenken waar hij dermate stress van ervaart dat hij er een maagzweer van krijgt.
Mijn dierenarts adviseert nu om het even aan te zien en anders wellicht toch een maagscopie te doen.
Ik zal het nu eerst even aanzien, maar natuurlijk blijf ik mij zorgen maken en leg ik overal een vergrootglas op…

Ik wil niet zomaar een maagscopie doen, aangezien daar heel wat bij komt kijken (zoals veel stress). Maar als het moet, dan moet het natuurlijk.
Wat zijn jullie ervaringen met maagzweren? Is het waarschijnlijk dat hier sprake van is met als enige (zichtbare) symptomen buiten adem zijn en gapen? Of hebben jullie misschien een ander idee wat er zou kunnen zijn? Of maak ik me gewoon te veel zorgen. ;)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 07:45

Lienboon

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:17

Mijn ervaring met maagzweren is dat je, naast inderdaad heel veel gapen, nog andere symptomen ziet: mijn paard ging altijd flehmen na het eten bijvoorbeeld, had een doffe vacht, beetje chagrijnig, kwam niet goed aan.

Ik ken de bezorgdheid, konden ze maar praten hè;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:53

Onze beide paarden hadden maagzweren, maar daarbij hadden we bij allebei wel klachten zoals vluchten voor het been, ingevallen zijn, gevoelig op de buik/ met aansingelen en slecht ruwvoer eten.

Zoals het nu klinkt vind ik het niet persé 1 op 1 klinken als maagzweren. Hoe vaak zie je hem gapen? Het kan wel een vorm zijn van stress loslaten, maar die van ons gaapten niet met maagzweren.

Op het moment hoor ik er (door het weer) wel veel met een kuchje oid tijdens arbeid. Vergis je niet in de wisselingen in temperatuur en vochtigheid.

Daarnaast vond ik een scopie wel meevallen toen we ze lieten scopen. Dan weet je feitelijk wel wat er aan de hand is. Het is pittig dure medicatie, op zicht geven en hopen dat er iets gebeurd is van binnen na een paar weken zou ik niet persé aanraden. Je hebt een startpunt nodig om het maar even zo te noemen.

Qua voerbeleid vermoed ik dat het wel goed zit, maar hoeveel komt hij buiten? In wat voor omgeving staat hij op stal (in een lage gang met veel reuring of iets anders?).
Meestal als het niet voerbeleid is levert bij maagzweren iets anders stress op.

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:03

mijn paard is toevallig afgelopen donderdag naar de kliniek geweest voor een scopie. Hij had ook vage klachten, gapen en wat chagrijniger dan normaal maar dat was het. Hij reageert niet op aansingelen, eet goed en glimt als een spiegel. Bij de scopie kwam er uit dat hij wat lichte zweertjes heeft (graad 1 vd 4). Sinds donderdag staat hij voor twee weken op de omeprazole waarvan een week afbouwen. Ik merkte na twee dagen al zo veel verschil, ondanks stress door vuurwerk en slecht weer. Hij voelde zich al zo snel weer beter door die medicijnen, dus ben heel blij dat we het hebben gedaan. Ondanks dat anderen tegen mij zeiden dat het waarschijnlijk niks was en hij gewoon last had van het weer ofzo heb ik naar mijn paard geluisterd en daardoor voelt hij zich nu beter. Wilt natuurlijk niet zeggen dat die van jou het ook heeft, maar niet elk paard heeft dezelfde symptomen, vaak hebben ze hele vage symptomen bij maagzweren.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:19

Als ik het me goed kan herinneren wees onderzoek uit dat bijna 50% van de paarden maagzweren hadden en dan hadden ze bij lange na niet allemaal echt symptomen. Je kan altijd een scopie laten doen? In het ergste geval laat je een dierenarts komen (of ga je), kost het je geld en was het "voor niks", maar dan weet je het wel zeker

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:31

Lienboon schreef:
Mijn ervaring met maagzweren is dat je, naast inderdaad heel veel gapen, nog andere symptomen ziet: mijn paard ging altijd flehmen na het eten bijvoorbeeld, had een doffe vacht, beetje chagrijnig, kwam niet goed aan.

Ik ken de bezorgdheid, konden ze maar praten hè;)

Echt hè, dan zou een heleboel schelen! Dankjewel voor je reactie :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:33

Mijn paard had ook een maagzweer. Zo veel dat de dierenarts er ontzettend van schrok.
En het enigste symptoon wat mijn paard van te voren toonde was gapen.
We hebben de dag er voor nog heerlijk gereden, hij was voorwaarts aan het been en blij. Stond ook 24/7 met toegang tot hooi.
Dus je verhaal herken ik er wel in. :)

Scopie is naar maar gelukkig maar voor eventjes.. Maagzweren hebben is vele malen vervelender en pijnlijker :)

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:34

upendo schreef:
Onze beide paarden hadden maagzweren, maar daarbij hadden we bij allebei wel klachten zoals vluchten voor het been, ingevallen zijn, gevoelig op de buik/ met aansingelen en slecht ruwvoer eten.

Zoals het nu klinkt vind ik het niet persé 1 op 1 klinken als maagzweren. Hoe vaak zie je hem gapen? Het kan wel een vorm zijn van stress loslaten, maar die van ons gaapten niet met maagzweren.

Op het moment hoor ik er (door het weer) wel veel met een kuchje oid tijdens arbeid. Vergis je niet in de wisselingen in temperatuur en vochtigheid.

Daarnaast vond ik een scopie wel meevallen toen we ze lieten scopen. Dan weet je feitelijk wel wat er aan de hand is. Het is pittig dure medicatie, op zicht geven en hopen dat er iets gebeurd is van binnen na een paar weken zou ik niet persé aanraden. Je hebt een startpunt nodig om het maar even zo te noemen.

Qua voerbeleid vermoed ik dat het wel goed zit, maar hoeveel komt hij buiten? In wat voor omgeving staat hij op stal (in een lage gang met veel reuring of iets anders?).
Meestal als het niet voerbeleid is levert bij maagzweren iets anders stress op.

Dankjewel voor je reactie. Mijn paard staat 24/7 buiten met een ander paard. Sinds kort is zijn maatje weggegaan van stal. Ik kon wel merken dat hij niet zo goed zijn plek kon vinden, stond veel op de uitkijk. Hij at wel gewoon goed en kwam niet erg gespannen over. Dat is de enige gebeurtenis wat ik kan bedenken wat voor onrust heeft gezorgd.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:36

vierhoef schreef:
mijn paard is toevallig afgelopen donderdag naar de kliniek geweest voor een scopie. Hij had ook vage klachten, gapen en wat chagrijniger dan normaal maar dat was het. Hij reageert niet op aansingelen, eet goed en glimt als een spiegel. Bij de scopie kwam er uit dat hij wat lichte zweertjes heeft (graad 1 vd 4). Sinds donderdag staat hij voor twee weken op de omeprazole waarvan een week afbouwen. Ik merkte na twee dagen al zo veel verschil, ondanks stress door vuurwerk en slecht weer. Hij voelde zich al zo snel weer beter door die medicijnen, dus ben heel blij dat we het hebben gedaan. Ondanks dat anderen tegen mij zeiden dat het waarschijnlijk niks was en hij gewoon last had van het weer ofzo heb ik naar mijn paard geluisterd en daardoor voelt hij zich nu beter. Wilt natuurlijk niet zeggen dat die van jou het ook heeft, maar niet elk paard heeft dezelfde symptomen, vaak hebben ze hele vage symptomen bij maagzweren.

Wat fijn dat het nu weer stukken beter gaat met je paard. Het is dus zeker een mogelijkheid met de symptomen van mijn paard…

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:37

Cchanny schreef:
Mijn paard had ook een maagzweer. Zo veel dat de dierenarts er ontzettend van schrok.
We hebben de dag er voor nog heerlijk gereden, hij was voorwaarts aan het been en blij. Stond ook 24/7 met toegang tot hooi.

Scopie is naar maar gelukkig maar voor eventjes.. Maagzweren hebben is vele malen vervelender en pijnlijker :)

Ach wat goed dat je dan een maagscopie hebt laten doen inderdaad. Op welke momenten gaapte jouw paard en hoeveel?

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 11:39

Euridicey schreef:
Als ik het me goed kan herinneren wees onderzoek uit dat bijna 50% van de paarden maagzweren hadden en dan hadden ze bij lange na niet allemaal echt symptomen. Je kan altijd een scopie laten doen? In het ergste geval laat je een dierenarts komen (of ga je), kost het je geld en was het "voor niks", maar dan weet je het wel zeker

Zeker, als ik het vermoeden echt heb dat het met de maag te maken heeft dan zal ik dat absoluut doen. Ik zou het vasten van te voren heel moeilijk voor hem vinden. Het is een fjord en hij is ontzettend gebrand op eten. Ik weet zeker dat zoveel uren vasten een boel stress op gaat leveren. Verder is hij gauw gespannen bij nieuwe mensen en situaties. Zo’n scopie is dus niet iets wat ik zomaar besluit om te doen.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:40

Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Havens Kentucky light, Oerbalans en bietenpulp en Mastic Horse treatment, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.

Ons paard krijgt nu Mastic horse treatment, het was echt het laatste zetje en als onderhoud krijgt hij dit 2 schepjes per dag.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:11

Modiandnina schreef:
Cchanny schreef:

Ach wat goed dat je dan een maagscopie hebt laten doen inderdaad. Op welke momenten gaapte jouw paard en hoeveel?

Ik heb hem alleen op die dag zien gapen, na het rijden (wat niet intensief was). Echter regende het en hij was wat aan het neuzelen om een plekje te zoeken om te plassen. Dus gaf ik het daar de schuld van. Hij heeft een keer of 4 staan gapen

De dag er na wilde hij niet meer eten en lag hij veel. Dierenarts gebeld en die is die nacht 3 keer geweest om hem darmontspanners te geven en uiteindelijk nog een paraffine spoeling om te kijken of hij niet verstopt zat.
Ze hoorde namelijk geen darmgeluiden meer, dus was ontzettend bang dat dat het einde was van hem.
Maar dat was het gelukkig niet.
Nadat ik haar een 4e keer heb laten komen heeft ze mij doorgestuurd naar de kliniek.

De aanwezige dierenarts daar heeft toen de scopie gedaan. Ze schrok dus van de hoeveelheid van de aanwezige maagzweren. Wel gaf ze aan dat deze er nog niet zo lang zaten, want ze waren nog niet diep of littekens geworden. Ik was er erg snel bij.

Mijn paard is een Ijslander en ook erg gebrand op eten.. Hij heet als roepnaam Veter. Maar we noemen hem ook vaak Vreter :P Dus snap je afweging.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:29

La Roche heeft dit gehad, zij was ineens heel nijdig met aansingelen en zag er ongelukkig uit met rijden. Gewoon narrig. Dus toch maar de DA gebeld, want dit was niet normaal voor haar. De DA wist precies waar te duwen, daar gaf ze enorm pijn aan. Geen scopie gedaan. Wel aan de medicijnen en de ondersteunende supplementen (te lang geleden, weet niet meer welke)...

Toen het net voorbij was, kreeg ze weer het foute voer (zure koeienkuil, grrrr) en begonnen de klachten opnieuw. Toen heb ik een andere stal voor haar gezocht. Dat werd een pensioenstal, op haar 20e. Ze heeft 6 jaar pensioen gehad :-)