Bloedonderzoek

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Modiandnina

Bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-22 10:11

Gisteren heb ik een bloedonderzoek laten doen voor mijn paard. Nu zijn alle waarden goed, behalve de PLT en de MPV. De PLT waarde is te hoog en de MPV waarde is te laag.
Nu gaf mijn dierenarts aan niet precies te weten wat dit inhoudt. Uiteraard ga ik hier nog wel achteraan, aangezien ik wil weten waar deze afwijkende waardes vandaan kunnen komen en of er iets aan gedaan kan worden.
Ook heb ik op internet gezocht, maar ik kan daar niet zo wijs uit worden.

Ik vroeg mij af of iemand van jullie ervaring heeft met een eigen paard met deze afwijkende waarden en wat je er vervolgens mee hebt gedaan?

Suzanne F.

Re: Bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:34

Ik weet dat het met de bloedplaatjes te maken heeft. Met de stolling.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:26

Ik denk wel dat het goed is als je dierenarts dat uitzoekt. Het beenmerg maakt blijkbaar - ten tijde van de bloedafname - te weinig (jonge) bloedplaatjes aan, maar er zijn wel (te) veel oudere bloedplaatjes.

Trombocyten, PLT, platelets, bloedplaatjes.

Verlaagd bij een toegenomen verbruik zoals bij een bloeding. Ook verlaagd bij auto-immuunziektes, bij SLE (systemische lupus erythematosis), een vergrote milt, bloedkanker (leukemie) en chemotherapie. .
Verhoogd bij een toegenomen aanmaak in het beenmerg.

MPV (Mean Platelet Volume): de gemiddelde grootte van de bloedplaatjes. Varieert met de aanmaak van bloedplaatjes. Jonge bloedplaatjes zijn groter dan oudere. Hele grote trombocyten (reuzentrombocyten) vinden we bij toegenomen aanmaak door het beenmerg.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:18

... mogelijk is er een misverstand in het spel.
Ik denk dat de dierenarts drommels goed weet wat deze waarden 'op zichzelf genomen' betekenen.

... maar dat hij/zij het niet zo direct kan koppelen aan de klachten van jouw dier.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:25

Janneke2 schreef:
... mogelijk is er een misverstand in het spel.
Ik denk dat de dierenarts drommels goed weet wat deze waarden 'op zichzelf genomen' betekenen.

... maar dat hij/zij het niet zo direct kan koppelen aan de klachten van jouw dier.

Eens. Ik denk ook wel dat de DA de afzonderlijke betekenis ervan weet. Alleen lijkt de DA het niet de moeite te vinden dit uit te zoeken, aangezien TS er zelf achteraan moet gaan.
Ik denk wel dat ze er goed aan doet om dat te doen. Wellicht is het een momentopname, wellicht niet.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-22 12:46

Dank voor jullie reacties!
Ik heb het nagevraagd bij de dierenarts. De te hoge plt waarde is niet een probleem geeft ze aan. De mpv waarde weet ze dus niet goed wat dat inhoudt, maar dat gaat ze voor mij uitzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:02

Modiandnina schreef:
Dank voor jullie reacties!
Ik heb het nagevraagd bij de dierenarts. De te hoge plt waarde is niet een probleem geeft ze aan. De mpv waarde weet ze dus niet goed wat dat inhoudt, maar dat gaat ze voor mij uitzoeken.

Fijn dat ze dat gaat doen! Ben wel benieuwd wat eruit komt. Laat je dat nog weten?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie