Kreupel verzorgpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Haffie_lover

Kreupel verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-22 18:56

Hallo lieve allemaal, helaas heb ik een probleempje… Ik verzorg nu 4 jaar een haflinger merrie. Ze is nu al 20 jaar maar is nog heel voorwaarts en vrolijk. Nu ons probleem, ongeveer een half jaar geleden zijn we samen gevallen. Ze is daarbij terecht gekomen op haar rechter schouder. Ze begon te kreupelen op haar schouder en dus hebben de eigenaren zo snel mogelijk de fysio laten komen. Ze bleek een verrekte spier te hebben en er werd in beide haar kogels een beetje vocht gevonden (kan duiden op artrose maar leek nog niet schadelijk. Was ook heel minimaal). Na een paar maanden rust ging het weer beter. We hebben veel gewandeld en daarna weer kleine stap ritjes en later kleine buitenritjes gemaakt. Alles ging weer goed maar ik bleef heel zenuwachtig voor een terugval. Uiteindelijk weer in de bak opgestart en ook dat verliep heel goed. Niks geks te zien. Ze was enthousiaster dan ooit en ze leek heel goed te gaan. Maar in een van de 2 bakken die ik tot mijn beschikking heb liep ze wel wat voorzichtiger (niet kreupel). Misschien doordat we daar zijn gevallen.

2 weken terug heb ik een clinic gehad, horsemanship, daar was alles goed zover ik kon zien. Vandaag heb ik haar opnieuw gereden na het vieze weer. Op het begin leek alles goed maar na een tijdje begon ze te hinken op rechts voor en met haar hoofd te knikken…

Nu weet ik het echt niet. Het liefst zou ik haar helemaal laten onderzoeken maar ze is niet van mij. De eigenaren denken fijn mee, ze willen haar eerst een paar maanden zonder ijzers op de wei hebben staan. Als het dan niet over is kijken we verder. Het is geen optie om haar op stal te zetten omdat ze dan heel gestrest is en rondjes blijft draaien (ook niet echt goed). En daar heb ik helaas ook niks over te zeggen. Nu heb ik zelf opzich genoeg geld (ik ben 15) en me ouders zouden het ook geen probleem vindne om mee te betalen aan onderzoek. Maar ze willen liever eerst aankijken (wat ik volledig begrijp).

Verder is ze super vrolijk en ook vandaag na het rijden toen ik naar huis stapte heel voorwaarts en telkens aandraven. Ook in de wei leunt de er gewoon op.
Nu is mijn vraag wat ik het best kan doen? Met haar wandelen? Niks en haar gewoon in de wei laten staan?

En weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn? Of heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Of wordt ze gewoon oud (ook dan hoort een paard niet te kreupelen)?

Ps. Sorry voor het lange verhaal. Ik denk dat ik het ook een beetje van me af wilde schrijven.

belle_boef

Re: Kreupel verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 19:02

Overleg met de eigenaren wat je wel mag doen. Is wandelen voor jou naast haar lopen? Je paard uitlaten?
En ik snap dat de eigenaren het aan willen kijken. Beestje is 20 jaar.

Haffie_lover

Re: Kreupel verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-22 19:19

Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook goed dat ze het willen aankijken. En ja ik bedoel er dan naast lopen inderdaad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie