Ik ben al een paar weken proberen uit te zoeken waar de jeuk van mijn jonge paard vandaan komt maar misschien zie ik wat over het hoofd.
Het gaat om een 2,5 jarige ruin. Staat sinds einde weideseizoen in een grote paddock met 3 andere ruinen en 2 shetlanders. 's Nachts op stal. Goed voerbeleid en dus voldoende ruimte en speel maatjes. Ze staan aan huis dus ik heb alles in eigen beheer en zie hem dus ook meerdere keren per dag.
Een paar weken geleden begon hij te krabben/bijten aan zijn flank rechts zodra zijn deken af ging. Hij stond i.v.m. veel regen en laagste in rang dus word niet altijd toegelaten bij de schuilmogelijkheid, onder een 50 grams Rambo regendeken. (Hufter proef voor het spelen

Op zijn huid is niks te vinden aan korstjes, open plekken of iets.
De jeuk werd erger dus ik heb de dierenarts gebeld, ik wilde sowieso een algeheel bloed onderzoek bij 2 andere paarden en dit ook bij hem gedaan. Dit was allemaal goed. Qua huid konden ze geen bijzonderheden vinden, geen beestjes of iets zoals ik zelf ook al had geconstateerd. Ze hebben hem Rapidexon ingespoten. Dit heeft helaas niks geholpen. Dierenarts weer gebeld en ik kon Byemite ophalen. Hier was ik hem nu 2 weken mee (2x per week), alle dekens gewassen, borstels enz.
Maar ik zie nog helemaal geen vooruitgang.. En hem nog steeds elke dag (nu ook met deken op) te zien krabben/bijten vind ik echt verschrikkelijk. Het is nog steeds voornamelijk zijn flank/buik/billen rechterkant.
Verder is hij ontwormd, heeft een vitastyle lever/nier kuur gekregen en krijgt een Finecto+ supplement. Dit zijn dingen die ik zelf heb kunnen vinden die een oorzaak kunnen zijn maar helaas dus nog zonder resultaat.
Bij de dierenarts kom ik niet veel verder als ivermectine inspuiten maar hier zijn ze niet heel happig op en de byemite behandeling maak ik natuurlijk af. Ik wil eigenlijk een afspraak op de kliniek maken als dit volgende week nog geen verbetering heeft gegeven.
Maar als iemand nog een idee heeft wat het kan zijn of wat ik kan proberen, heel graag!

Vragen zal ik uiteraard zo goed mogelijk beantwoorden.