Paard blijft licht kreupel na ernstige blessure

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maartje9

Paard blijft licht kreupel na ernstige blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 11:04

Ik heb uiteraard een goede dierenarts, maar soms is het fijn als andere paarden mensen even met je mee kunnen denken.

Ruim anderhalf jaar geleden is mijn paard kreupel geworden. Twee keer achter elkaar een hoefzweer in verschillende hoeven, maar daarna bleef hij maar net onregelmatig. Vanuit daar kreupelheidsonderzoek laten doen en daaruit kwam een herpeesblessure in de diepe buigpees. De kansen op volledig herstel waren 50/50. Hij heeft vervolgens PRP gehad, op speciaal beslag gestaan en magneetveldtherapie gehad. En vooral: langere tijd rust.

Van de zomer zijn we voor controle terug geweest naar de kliniek en was het gat nagenoeg dicht en liep hij ook aanzienlijk beter. Langzaam oppakken was het advies, m.n. in stap en als hij goed draaft, ook dat mee pakken. Zo niet, dan nog niet doen.

Ondanks dat hij wel verbeterd is, loopt hij nog steeds niet 100% goed en lijkt het er steeds meer op dat hij niet meer als rijpaard door het leven kan. Nou is het helemaal niet erg als hij weidemaatje moet worden, maar dan wel pijnvrij. Als je hem nu ziet draven, loopt hij voor zo’n 98% goed. Je ziet er bijna niks aan. Maar als hij gek doet, gaat bokken of een keer een sprintje trekt, dan ontlast hij duidelijk zijn geblesseerde been en loopt hij daarna een stuk kreupeler. Hij staat 24/7 buiten.

Ik heb er een heel dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik vrij nuchter: kan een paard niet pijnvrij door de wei scheuren, dan gaat hij hemelen. Maar toch spreekt er dan een ander stemmetje die zegt, hij is pas 12, verder gezond op lichte artrose na, en veruit het grootste deel van de tijd zie je er bijna niks aan. Echt heel minimaal. Verder is hij heel vrolijk en alert. Ik ben ergens ook bang voor een schuldgevoel als ik hem “te vroeg” laat inslapen.

Wat niet meehelpt is dat hij de dierenarts een drama vind (en de dierenarts hem inmiddels ook :+), maar ook het financiële plaatje speelt ergens wel mee. Ik wil niet eindeloos met hem blijven dokteren als dat hem iedere keer zo enorm veel stress oplevert.

Wat zijn de gedachten van bokkers hierover?

Muronia

Re: Paard blijft licht kreupel na ernstige blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:10

Als hij grotendeels oke loopt op de wei en jij er geen problemen mee hebt dat hij niet meer bereden kan worden, dan zou ik hem lekker laten lopen. Mijn ervaring is dat je het echt wel merkt wanneer het niet meer gaat/wanneer hij (te) veel pijn krijgt. Mijn oude merrie was vanaf haar 16de met pensioen omdat ze iets onregelmatig liep en is tot haar 32ste een heel gelukkig paard geweest. Pas op haar laatste dag was het duidelijk op en ze is rustig ingeslapen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:11

Vind hij één bepaalde dierenarts een drama, of alle dierenartsen bij elkaar? Als hij er maar een een drama vind zou ik een andere laten komen.
Ik zou hem zeker niet in laten slapen, hij is pas twaalf, en ik hoop dat hij nog een mooie toekomst heeft.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:30

Ik zou er qua leeftijd juist geen oordeel aan hangen, hij is gewoon kapot, daar komt het op neer. Ik zou goed letten op zijn gedrag in de kudde. Wordt hij geaccepteerd in de kudde, is hij vriendelijk tegen andere paarden of valt hij wel eens uit? Vallen paarden wel eens naar hem uit (meer dan eerst) etc. Dat gedrag in de kudde is vaak ook een indicatie dat het mis is. Wanneer een paard niet gezond is, wil hij nog wel eens door de kudde afgestoten worden.
Maar hoe kreupel is kreupel als hij gek heeft gedaan? En hoe lang duurt dat? Dat zou voor mij ook nog uitmaken. Als hij even 5 min iets stijver loopt, ala. Maar als hij echt een dag loopt te hinken, dan zou voor mij de keuze ook anders zijn...
Het is sowieso een lastige keuze, die alleen jij kunt maken.

Run forrest run!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:58

Wacht even..vaak als ze kreupel lopen na een herstelde peesblessure dan komt dat omdat het bindweefsel wat het gat opgevuld heeft stug is en als ze dat forceren dan hebben ze er even last van. Maar management daar valt of staat alles mee in dit geval.

Dus gewoon goed licht aan het werk houden zodat de pees steeds meer belasting aan kan blijven voor zover mogelijk is hierbij heel belangrijk. En loopt ie een keer kreupel als ie gek heeft gedaan nouja jammer, dat is niet het einde van de wereld.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:16

Hier een vergelijkbare situatie. Mijn 16-jarige merrie kampt nu sinds 3 jaar met een terugkerende blessure. Ze loopt steeds een tijdje goed, en daarna weer kreupel. We hebben al veel onderzoeken en behandelingen gedaan, maar niks lijkt langdurig te werken.
Ondanks dat ze niet helemaal goed loopt in draf, lijkt ze er toch op de wei niet echt last van te hebben. Dit al een aantal keer met verschillende experts overlegd en iedereen geeft aan dat ze goed genoeg is voor stapritjes en lekker oud worden op de weide.
Dus zo lang ze daar nog plezier in blijft hebben kijken we wat we kunnen doen en mag ze lekker zo blijven rondlopen :) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:07

Mijn paard had een blessure bij de aanhechting van de tussenpees rechtsvoor.
We hebben er een jaar voor gevochten met van alles en nog wat maar het verbeterde niet.
Van de zomer in de wei gelopen om te kijken wat hij zelf nog kon herstellen en net wat jij zegt, de ene dag liep hij bijna goed en de andere dag in draf echt slecht…
Hij werd in het geheel eerder slechter dan beter.
Omdat hij ook pssm had en de winter qua spieren altijd al een rottijd voor hem was heb ik in okt besloten om hem in te laten slapen.
Dat leek me voor hem de eerlijkste beslissing.
Hoe dat voor jou paard is moet je denk ik zelf zien in te schatten, dat blijft altijd lastig…
Sterkte ermee!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:18

Juist die escapades breken een paard met een pees op. Ze springen in keer in een kuil, ofmaken een rare wending. Het ziet er naar uit, dat volgens mij het dier nog te jong in het hoofd is om alleen in de wei te staan. Ik zou het paard lichte beweging over het liefst vlak terrein.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie