Helicobacter bij paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Binkie_Eline

Helicobacter bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 11:33

Goedemorgen,

Aangezien de topics die ik hierover kon vinden alleen op mensen gericht zijn, of een aantal jaar oud zijn, open ik zelf een topic.
Mijn pony, een Spaanse ruin van 9 jaar, heeft al een tijd last van mestwater en wisselende mest. Dit speelt ongeveer 1,5 jaar, ik heb hem nu 2 jaar en het is begonnen na de overgang van weiland naar paddock. Op dat moment klonk het voor mij logisch, deze overgang zorgt wel vaker voor slechte mest. Toen heb ik er verder nog niet veel achter gezocht.
Het was wisselend wel en niet goed. Hij leek er niet veel last van te hebben, maar we hebben wel gepuzzeld hoe de mest beter kon worden. Ander voer, supplementen, helemaal geen krachtvoer, we hebben echt alles geprobeerd. Toen brak het weideseizoen weer aan, en werd zijn mest weer goed.
Na het weideseizoen was het meteen weer raak. Deze keer leek hij er echter meer last van te hebben. Hij was met momenten chagrijnig, maar tilde ook zijn achterbeen op, alsof hij, zoals wij mensen de neiging hebben, in elkaar wilde krimpen.
Dat was het moment dat ik een dierenarts ingeschakeld heb. Mestonderzoek wees niks uit, dus foto's gemaakt en daar bleek wel een behoorlijke laag zand in de darmen te zitten. Daarnaast zouden zijn tanden wat te vlak zijn, waardoor hij zijn eten slecht kon verteren. Hij heeft toen volgens dierenarts voorschriften op een 'speciaal' dieet gestaan. Dit werd op dat moment wel beter, maar is nooit helemaal goed geweest. Ik ben toen gestart met een supplement specifiek voor de darmen, en hier lijkt hij het best goed op te doen. Echter, zodra ik daarmee stop, wordt zijn mest direct slecht en ook in de periode dat ik het wel voer is de mest niet 100% goed. Ook is er nog steeds mestwater.

Ik heb hem toen uit laten meten door middel van bioresonantie. Hier kwam een hoge score op de helicobacter uit. Ik weet niet precies hoe ik dat allemaal moet interpreteren, maar zijn immuunsysteem is niet zoals het moet zijn omdat zijn darmen/maag dus niet optimaal functioneren. Maar op het moment dat hij echt last zou hebben van deze bacterie, zou zijn immuunsysteem nog slechter zijn. Ik wil dus graag meer informatie hebben over deze bacterie en wat er eventueel aan te doen is, voordat ik met mijn ideeën naar een dierenarts stap.

Ik ben een beetje aan het googelen geweest, en ik lees dat de helicobacter bij mensen vaak maagzweren veroorzaakt. Dit is echter bij paarden niet bewezen. Waar de helicobacter verder voor zorgt, heb ik nog niet kunnen vinden.

Mijn vraag is, hebben jullie ervaringen met de helicobacter bij paarden, en wat is daar toen mee gedaan?
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:50

Wat vervelend zeg die vage klachten :(
Ik werk op een microbiologisch lab (ziekenhuis), het klopt inderdaad dat de helicobacter bij mensen vaak maagzweren veroorzaakt. Bij mensen is hij aan te tonen met een antigeen test of een kweek uit een maagbiopt. De antigeentest zou je dierenarts misschien aan kunnen komen, hier is alleen een beetje feces/mest voor nodig maar ik weet niet of dit vaker gedaan wordt bij paarden. Als je paard verder geen zichtbare maagzweren heeft (is er al endoscopie gedaan?) lijkt een maagpiobt mij ook niet zinvol. Voor een mens is dit een nare ingreep, dat zal voor een paard niet anders zijn. Daarbij is de helicobacter vrij moeilijk te kweken. Het ding maakt van maagzuur geen probleem maar is verder nogal kieskeurig.
Bij mensen wordt hij behandeld met antibiotica, welke weet ik zo niet precies maar zonder zal hij niet snel weggaan.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, bij paarden heb ik er geen ervaring mee. Ik heb het wel ooit eens aan een dierenarts gevraagd, die gaf aan dat helicobacter bij paarden waarschijnlijk ook maagzweren zou kunnen veroorzaken maar dat hier verder eigenlijk niet op getest wordt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie