Wat vervelend zeg die vage klachten 
Ik werk op een microbiologisch lab (ziekenhuis), het klopt inderdaad dat de helicobacter bij mensen vaak maagzweren veroorzaakt. Bij mensen is hij aan te tonen met een antigeen test of een kweek uit een maagbiopt. De antigeentest zou je dierenarts misschien aan kunnen komen, hier is alleen een beetje feces/mest voor nodig maar ik weet niet of dit vaker gedaan wordt bij paarden. Als je paard verder geen zichtbare maagzweren heeft (is er al endoscopie gedaan?) lijkt een maagpiobt mij ook niet zinvol. Voor een mens is dit een nare ingreep, dat zal voor een paard niet anders zijn. Daarbij is de helicobacter vrij moeilijk te kweken. Het ding maakt van maagzuur geen probleem maar is verder nogal kieskeurig.
Bij mensen wordt hij behandeld met antibiotica, welke weet ik zo niet precies maar zonder zal hij niet snel weggaan.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, bij paarden heb ik er geen ervaring mee. Ik heb het wel ooit eens aan een dierenarts gevraagd, die gaf aan dat helicobacter bij paarden waarschijnlijk ook maagzweren zou kunnen veroorzaken maar dat hier verder eigenlijk niet op getest wordt.