Friese merrie 18 jaar darmproblemen

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

appiesjappie

Friese merrie 18 jaar darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 11:14

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een friese merrie van 18 jaar oud. Ze was echt een lieverd. Ik heb zelf een beperking maar ik kon alles met haar. Ik reed op haar en zodra ik er bijna afviel bleef ze meteen staan. Maar nu.... is ze echt een monster aan het worden. Als ik bij haar kom begint ze al te snurken en begint ze van die merrie hinnikjes te doen als ze hengstig zijn en ze is onrustig en kan haar niet meer goed verzorgen. 3 jaar geleden heeft ze nierbandkoliek gehad zij de dierenarts en ze had verwacht dat ze dood ging. Ze heeft er echt alles aan gedaan en ze heeft het overleefd. Waar ik zo blij mee was maar nu heeft ze al 3 jaar continu diarree. Alles zit er onder. Haar benen , haar staart , de stal , de stalmuren als ze er een nacht heeft gestaan. Wij hebben echt al van alles gedaan. Bloedonderzoeken, mestonderzoeken, verschillende dierenartsen, paardentandartsen, verschillende voedingen, hooi gecheckt, supplementen, wormkuren, antibiotica, Ander water, enzovoort enzovoort maar echt helemaal niets helpt. Misschien een dag of 2 dat wij staan te juichen dat er een gewone drol eruit komt maar de rest koeienvlaaien of echt mest dat er uit spuit. We lopen nu al zo lang te sukkelen en ik zie gewoon dat ze niet meer vrolijk en blij is. Elke winter wordt ze magerder en stoppen er van alles in maar het helpt niet. Ze word steeds dominanter en ik durf al niet meer in haar stal te komen omdat ze op je af komt stormen. Ik zit echt zo mega te twijfelen maar ik denk echt dat het beste is om haar in te slapen. We hebben al zoveel kosten en ze wordt er niet gelukkiger op. Ik moest het even kwijt en misschien hebben jullie een idee of wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan? Ik wil haar gewoon niet zien lijden en het doet mij echt pijn om haar zo te zien omdat ze zo'n geweldig paard is en zoveel voor mij heeft gedaan vind ik ook dat ik alles voor haar moet doen. Maar weet gewoon even niet meer wat ik moet doen. Ik heb haar al gekocht toen ze een veulentje was van mijn eerste verdiende geld omdat ik zo graag een fries wilde dat was mijn droom maar nu kan ik er helemaal niks meer mee.

maj0

Re: Friese merrie 18 jaar darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:20

Ach wat vervelend.

Ik kan je helaas ook niet echt helpen maar wil je wel een dikke knuffel geven.
Wat betreft de dominantie. Hoe wordt ze gehouden. Komt ze wel gewoon buiten? En is het echt dominantie of heeft ze pijn?

Ik hoop voor je dat je er uit komt.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 11:22

maj0 schreef:
Ach wat vervelend.

Ik kan je helaas ook niet echt helpen maar wil je wel een dikke knuffel geven.
Wat betreft de dominantie. Hoe wordt ze gehouden. Komt ze wel gewoon buiten? En is het echt dominantie of heeft ze pijn?

Ik hoop voor je dat je er uit komt.

Wat ontzettend lief dankjewel. Nee ze is totaal geen dominant paard en is ze ook nooit geweest maar ze jaagt elke keer de andere merrie op. Ze kan 24 uur per dag naar buiten en op stal wanneer ze maar wil. Ik ben bang dat ze echt pijn heeft. Haar buik maakt ook altijd heel veel lawaai. Ik denk echt dat het van binnen zo'n knooi heeft gehad van de kolieken die ze gehad heeft.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:30

Wat verdrietig voor jullie Ts..
Ik heb een goede ervaring met FF Domenie, mijn hond had ook darmproblemen en is er nu al een stuk beter door. Ze maakt een analyse aan de hand van een pluk haar (120 euro), en helpt ook paarden.
https://www.ffdomenie.nl/

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:51

Wat een ellende TS. Heb je al eens Transfauneren overwogen, klinkt vies, maar het opgieten van goede mest van een ander paard via een slang direct naar het maaguiteinde. Wat mijn paard veel helpt is deze https://www.duvalhorseproducts.com/prod ... -digestiv/.

Mijn paard heeft inmiddels een koliekoperatie gehad in 2020 en blijkt dat hij een slechte afvoer heeft van ruwvoer. Hij maakt een bal in zijn maag en die kan niet doorstromen. Hier krijgt hij paraffine voor door de slobber om een soort glijbaan te creëren. Als er zo een “voetbal” van voer ligt dan is die inderdaad ook verschrikkelijk kribbig en snel geprikkeld. Hij had ook altijd water bij de mest, mega viezen billen etc. Het is wel echt stabiel sinds rantsoen aanpassing, 12 kilo hooi in vier porties, slobber met paraffine en een stalbodem van zaagsel. Je mag me altijd pb sturen. Als je meer wilt weten.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 11:56

Multi digestiv hebben wij inderdaad ook als eens geprobeerd en parafine ook al meerdere keren gehad. Hooi krijgt ze ook genoeg maar wil ze eigenlijk niet veel van eten. Natuurlijke dingen of hoe je het wilt gaan noemen hebben wij ook al eens geprobeerd. We lopen echt vast en de dierenartsen weten het ook niet zo goed meer.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:01

Wat sneu voor je paard, heel veel beterschap gewenst. Hele dikke knuffels uit Brabant!

Ik verander van tijd tot tijd, dus mijn profiel ook!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:05

Zijn haar eierstokken etc. ook nagekeken? Of het Diarree veroorzaken kan durf ik niet te zeggen, maar de rest van wat je aangeeft klinkt ook als problemen daarmee.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 12:08

Eierstokken is niet naar gekeken maar ik denk niet dat ,dat het is. Omdat ze echt heel veel diaree heeft, haar buik heel veel lawaai maakt, ze steeds magerder wordt terwijl ze wel goed eet. Ze vertoont dit gedrag sinds ze niet meer lekker in haar vel zit.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 12:09

Coco4life schreef:
Wat sneu voor je paard, heel veel beterschap gewenst. Hele dikke knuffels uit Brabant!

Dankjewel

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:12

als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard ;laat in gedrag ook zien dat ze pijn heeft, zou ik haar een waardig afscheid geven.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:40

fokfanaat schreef:
als je al zoveel geprobeerd hebt en je paard ;laat in gedrag ook zien dat ze pijn heeft, zou ik haar een waardig afscheid geven.

Ik ben het hier wel mee eens eerlijk gezegd..

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:59

siskeh schreef:
Zijn haar eierstokken etc. ook nagekeken? Of het Diarree veroorzaken kan durf ik niet te zeggen, maar de rest van wat je aangeeft klinkt ook als problemen daarmee.

Dit zou ik ook aanraden. Toch hier naar kijken.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1* (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:18

Al gecheckt op maagzweren?
Ze heeft 24/7 beschikking over goed (liefst onverpakt) hooi?

Gaat het in de zomer op de wei beter?

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Ook al mestonderzoek gedaan en gekeken of er zand in de mest zit? (wij zijn erg tevreden over Worm&Co).

Voor meer tips en adviezen zou je dit bericht ook kunnen plaatsen in de Facebook groep Denken over paarden.

Qya supplementen zijn wij erg tevreden over de producten van Vitalstyle.

In elk geval hoop ik voor je dat je erachter kunt komen wat er aan de hand is.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 13:27

Marie111 schreef:

Ook al mestonderzoek gedaan en gekeken of er zand in de mest zit? (wij zijn erg tevreden over Worm&Co).

Voor meer tips en adviezen zou je dit bericht ook kunnen plaatsen in de Facebook groep Denken over paarden.

Ze heeft 24 uur per dag hooi in haar hooiruif is onverpakt is helemaal nagekeken op schimmels enzovoort.

Tandarts komt ieder jaar maar ziet niks geks

Mest en bloed onderzoeken zijn geweest

Allerlei suplementen en antibiotica en weet ik veel wat al geprobeerd

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-22 13:28

Chapeau2002 schreef:
fokfanaat schreef:

Ik ben het hier wel mee eens eerlijk gezegd..

Soort van blij dat jullie het zeggen. Het voelt echt zo erg om zo n beslissing te moeten maken. Als er dan andere mensen er ook zo over denken dan voelt dat toch fijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:32

Checken op maagzweren dmv scopie en daarbij ook biopten uit de darmwand laten nemen.

Onze Fries viel opeens in, terwijl ze behandeld was voor maagzweren. Bleek enteritis te zijn, chronische ontsteking van de darmen. Staat nu al een tijd op prednisolon, we zijn rustig aan het afbouwen en we hebben ons vrolijke paard weer terug.

Haar symptomen: bijna elke week wel meerdere keren koliek, invallen qua gewicht, apathisch en niet happy. Boos op de buik.

Houd er rekening mee dat de medicatie duur is. Wij zaten rond de 300 euro aan pred per maand.

Als je dat niet kunt betalen zou ik met de dierenarts overleggen..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:18

Als ze zo vreselijk fel is geworden incl. opjagen van andere merries, misschien heeft ze wel een tumor op haar eierstokken wat dit gedrag veroorzaakt, wellicht heeft dit ook zijn weerslag op haar darmen. Maar heel eerlijk, een waardig afscheid lijkt mij meer op zijn plaats. Om het dier al die onderzoeken en wellicht een dure operatie aan te doen lijkt mij ook niet prettig. Sterkte...

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:25

appiesjappie schreef:
Marie111 schreef:

Ze heeft 24 uur per dag hooi in haar hooiruif is onverpakt is helemaal nagekeken op schimmels enzovoort.

Tandarts komt ieder jaar maar ziet niks geks

Mest en bloed onderzoeken zijn geweest

Allerlei suplementen en antibiotica en weet ik veel wat al geprobeerd

hmm, dan weet ik het zo ook niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:06

In principe als je echt alles hebt gedaan en je paard blijft ziek dan zou inslapen de eerlijkste en beste optie zijn.

Maar je hebt haar niet op maagzweren gecontroleerd.
Niet op zand in de darmen gecontroleerd.
En de eierstokken zijn niet gecontroleerd.

Ik weet niet wat je dan wel hebt laten controleren, maar alleen bloed en mest onderzoek is in mijn ogen wel wat summier. Persoonlijk zou ik bovenstaande eerst na laten kijken voordat je een keus maakt.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:29

Het is toch echt aan een DA om je hierin raad te geven. Van buikpijn kunnen ze chagrijnig worden inderdaad. Maar ze eet nog goed zeg je maar niet van het hooi? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Karakterverandering kan ook door hormoonstoringen komen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:50

monsera schreef:
In principe als je echt alles hebt gedaan en je paard blijft ziek dan zou inslapen de eerlijkste en beste optie zijn.

Ik weet niet wat je dan wel hebt laten controleren, maar alleen bloed en mest onderzoek is in mijn ogen wel wat summier. Persoonlijk zou ik bovenstaande eerst na laten kijken voordat je een keus maakt.

Eens. :)

Maar zo te lezen aan andere topics heeft TS min of meer de keuze al gemaakt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-22 07:53

monsera schreef:

Ze heeft meerdere keren parafine gekregen om het zand weg te spoelen uit haar lichaam en verschillende zandkuren gehad. Tijdens het mestonderzoek zat er geen zand in de mest. Hoe zou je het dan verder nog kunnen checken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 07:54

Röntgenfoto van de buik.

Maar als ik het zo lees ben je niet met haar op de kliniek geweest? Alle onderzoeken hebben thuis plaatsgevonden?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-22 07:57

upendo schreef:
Röntgenfoto van de buik.

Maar als ik het zo lees ben je niet met haar op de kliniek geweest? Alle onderzoeken hebben thuis plaatsgevonden?

Ja dat klopt. Ik heb verder ook geen geld om haar naar een kliniek te brengen. Nu krijg ik vast weer heel veel ellende over mij heen zoals in andere topics dat ik dan niet aan een paard moet beginnen. Maar 18 jaar geleden wist ik niet dat ik werkloos zou worden, alles zo duur zou worden en dat ik al 1000den euro s in een paard ging stoppen