Ik hoop dat het hier goed staat, ik heb een account aangemaakt omdat ik niet weet wat mijn paard heeft.
Het gaat om een 21 jarige merrie. Ze is al 18 jaar in de familie en heeft dit nog nooit eerder gehad. Ik heb alles op een rij gezet wat me relevant lijkt maar stel vooral vragen als het niet compleet is! Alle onderzoeken zijn recent (tussen nu en oktober) gedaan.
- Onderbehandeling van een paardenkliniek die de foto’s nu doorgestuurd heeft naar een paar klinieken in het buitenland omdat we geen verklaring kunnen vinden
- Geen ppid (oktober getest)
- Geen eczeem
- Komt niks uit het bloedonderzoek (oktober en december)
- Ontwormt (Ivermectine in augustus, Pramox november)
- Meerdaags mestonderzoek van 7 dagen, schoon (september en december)
- Geen schimmel
- Geen verandering in voer, hooi of stro (hooi en stro zijn getest)
- Er is een huid schraapsel genomen waar ook niks bijzonders uit komt (oktober)
De symptomen die ze heeft zijn eigenlijk alleen ontzettend veel jeuk, voornamelijk geconcentreerd rondom haar billen en schouders. Heel enkel krabt ze ook aan haar borst, maar dit nog nooit open. Ik zag de eerste keer bij de plekken op de schouders schilfers, de tweede keer niet. Het ontstaat in minder dan een dag, ik ben dagelijks met haar bezig dus een beginnend schuurplekje zou ik zien. Ook zou krabben en schuren mij dus opvallen.
De eerste keer half oktober was het veel erger dan nu. Ik denk omdat ik er nu sneller bij ben. In oktober was ik op vakantie en degene die haar verzorgde is helaas niks opgevallen. Mogelijk dat er toen daarom ook schilfers waren.
Het enige wat ik zelf koppel aan de plekken is een wijziging van dekens. In september ging ze van vliegendeken naar regendeken. Het is een sloperd en ze heeft toen ook die deken gesloopt waardoor ze haar vliegendeken weer terug kreeg. Het is heel lang warm gebleven natuurlijk dus ik heb geen andere meer op gedaan. Vorige week heb ik een compleet nieuwe deken op gedaan en een paar dagen later begon het weer. Het ging in beide gevallen om een 0 grams regendeken, puur om haar iets te helpen ivm haar leeftijd. Het slopen van deken is voor haar geen afwijkend gedrag, dit gebeurd haar hele leven al (niet bewust slopen maar dit paard heeft het talent om met dekens overal achter te blijven hangen).
De vliegendeken heeft ze in de zomer op als bescherming tegen dazen en nu dus weer zodat ze minder makkelijk met haar tanden zichzelf sloopt.
Ze is nu behandeld door te wassen met betadine scrub om de 4 dagen en tweemaal daags smeren met Hydrocortiderm. Zodra de jeuk weg is smeer ik met Vetramil honingzalf om de huid te helpen herstellen.
Ik wil alleen graag de oorzaak hebben zodat ik daar iets aan kan doen, die jeuk is echt heel zielig. Hopelijk herkent iemand het en weet iemand wat ik hier aan zou kunnen doen.