Gekke plekjes aan de binnen kant been

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ambers12

Gekke plekjes aan de binnen kant been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 17:34

Afbeelding

Afbeelding

Helaas heeft mijn paard al bijna een maand last van deze plekje uit het niets . Een foto met de minste plekjes is van 26 november en die met meerdere plekjes van vandaag 15 december.
Paard loopt ook niet 100% . Geen verhoging . Dierenarts weet zich geen raad en ik ook niet . Eigenlijk alles al geprobeerd. Wie kan mij helpen en heeft een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:35

Trapt hij zichzelf niet?
Of ergens tegenaan?

mika11

Re: Gekke plekjes aan de binnen kant been

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:38

Wat naar.
Heeft de dierenarts wel een idee gehad wat het kon zijn, of helemaal niets?
Je zou met je paard naar kliniek kunnen gaan waar ze hopelijk meer kunnen doen?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:46

Dit lijkt op wat mijn paard ook gehad heeft, pastern dermatitis vasculitis. Mijn paard had korsten en liep kreupel. Zij had het wel iets erger, helemaal om de kogel heen. Was erg rood, veel korsten. Bij ons hielp smeren met hydrocortderm, droog houden en uit de zon houden. Paard heeft nu nergens meer last van.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:57

Oei, dit lijkt op vasculitis. Er is een topic over, misschien kun je daar wat wijzer worden. Of het echt vasculitis is kan alleen vastgesteld worden met een huidbiopt. Mijn tip is om niet te lang met een biopt te wachten. Daarmee voorkom je onnodig dure antibiotica, prednison en/of andere medicatie die toch niet helpen.

Succes met je paard!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:10

Ik heb dit wel eens gezien bij een paard waarbij het ratten bleken te zijn die s nachts op stal aan het paard knaagde :=
Stond op camera

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:32

Het lijkt op vasculitis. Wat gek dat je dierenarts daar niet aan denkt. In elk geval biedt een biopt uitsluitsel. Mijn advies is niet te lang aanmodderen, zeker als het vasculitis is. Misschien bij een andere dierenarts, die wel een idee heeft hoe te handelen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:43

Gezien de plek zou ik denken aan vasculitis. Helaas wordt dit door veel eerstelijns dierenartsen nog niet herkent.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:56

ambers12 schreef:
[ [url=m/6AQjHU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oaF2oK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas heeft mijn paard al bijna een maand last van deze plekje uit het niets . Een foto met de minste plekjes is van 26 november en die met meerdere plekjes van vandaag 15 december.
Paard loopt ook niet 100% . Geen verhoging . Dierenarts weet zich geen raad en ik ook niet . Eigenlijk alles al geprobeerd. Wie kan mij helpen en heeft een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen .

In welke regio woon je?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:11

Volgens mij zie ik boven de kogel ook een been vol vocht?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:02

Sintara schreef:
Ik heb dit wel eens gezien bij een paard waarbij het ratten bleken te zijn die s nachts op stal aan het paard knaagde :=
Stond op camera

Serieus wat erg. Stampte dat paard ze niet plat dan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:16

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:44

McGregor schreef:
ambers12 schreef:
[ [url=m/6AQjHU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oaF2oK.jpg]Afbeelding[/url] ]

In welke regio woon je?

Mijn paard staat in Woubrugge

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:46

DuoPenotti schreef:
Trapt hij zichzelf niet?
Of ergens tegenaan?

Nee hij staat altijd met springschoenen ( in stal niet ) en de plekken zien er niet uit als aantikken of dergelijk volgens de arts omdat het ronde plekjes zijn

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:48

Barbet schreef:
Wat naar.

Nee hij had echt geen idee . We hadden zelfs al van alles geprobeerd. Honingzalf tot hydrocortiderm. Niks helpt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:49

pillow schreef:
Sintara schreef:
Stond op camera

Serieus wat erg. Stampte dat paard ze niet plat dan.

Nee, hij was wel erg gestrest. Een buurpaard had er wel regelmatig een. Maar toen de rattenplaag in bedwang was ging het gelukkig over..

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:50

Flubberboot schreef:
Dit lijkt op wat mijn paard ook gehad heeft, pastern dermatitis vasculitis. Mijn paard had korsten en liep kreupel. Zij had het wel iets erger, helemaal om de kogel heen. Was erg rood, veel korsten. Bij ons hielp smeren met hydrocortderm, droog houden en uit de zon houden. Paard heeft nu nergens meer last van.

Het trekt nu wel langzaam naar boven maar het blijven kleinere plekjes . Gelukkig geen dik been meer
Afbeelding

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:53

EvelienKiss schreef:
Het lijkt op vasculitis. Wat gek dat je dierenarts daar niet aan denkt. In elk geval biedt een biopt uitsluitsel. Mijn advies is niet te lang aanmodderen, zeker als het vasculitis is. Misschien bij een andere dierenarts, die wel een idee heeft hoe te handelen.

Mijn dierenarts zei dat ze dan via de zool van de hoef naar binnen gaan boren naar de plek waar de plekjes zitten . Ik zie het al gebeuren door het boren door de hoef die die van mij er een infectie bij krijgt . Kunnen ze niet gewoon van zo’n plekje een stukje af halen ?

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 17:54

belle_boef schreef:
Volgens mij zie ik boven de kogel ook een been vol vocht?

Ja klopt boven de kogel zijn nieuw . Vocht komt nu gelukkig niet meer terug alleen nog deze gekke plekjes
Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:33

Biopt gaat inderdaad via boortechniek, maar naar mijn weten niet via de zool. Ja, er zitten inderdaad risico’s aan. Maar ook aan niets doen of niet weten wat het is, helaas. Maar goed, dat is een afweging die je moet maken. Een dierenarts kan ook een waarschijnlijkheidsdiagnose maken, en op basis daarvan behandelen, maar blijkbaar twijfelt je dierenarts? Dan is het wellicht een kwestie van afwachten: of het vanzelf overgaat of erger wordt.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:48

ambers12 schreef:
EvelienKiss schreef:

Mijn dierenarts zei dat ze dan via de zool van de hoef naar binnen gaan boren naar de plek waar de plekjes zitten . Ik zie het al gebeuren door het boren door de hoef die die van mij er een infectie bij krijgt . Kunnen ze niet gewoon van zo’n plekje een stukje af halen ?

Welnee, een biopt van de huid wordt niet door de zool van de hoef geboord. Dat zou wat zijn zeg!

Een klein stukje afschrapen van een wondje heeft alleen zin als het bijvoorbeeld om bacteriën of mijten gaat. Maar voor een dieperliggende oorzaak, zoals vasculitis of sarcoïdose (let op, dat is iets anders dan een sarcoïd) is een “dieper” stukje huid nodig waarbij de dieper liggende lagen ook worden meegenomen. De dierenarts gebruikt daarvoor een soort appelboortje, maar dan een kleintje natuurlijk. Daarmee wordt een stukje weefsel genomen dat onder de microscoop wordt bekeken. En dan kunnen ze dus direct met zekerheid zeggen of het vasculitis of sarcoidose is.

Een huidbiopt met een boortje geeft een wondje, maar wel een redelijk oppervlakkige. Na het biopt zal je dierenarts een drukverbandje om de voet doen dat er al vrij snel af kan. Maak je daar maar niet teveel zorgen over.

Ik vraag me wel af hoe kundig je dierenarts is, als hij/zij beweert dat een huidbiopt met een boortje door de zool van de hoef wordt genomen…

Succes!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:55

ambers12 schreef:
Barbet schreef:
Wat naar.

Nee hij had echt geen idee . We hadden zelfs al van alles geprobeerd. Honingzalf tot hydrocortiderm. Niks helpt

Wat Tessebess al schreef - niet elke dierenarts herkent dit. En dus wordt er meestal begonnen met honingzalf, hydrocortiderm, dan antibiotica of toch maar prednison. Dan ben je dus weken verder, en het helpt niet als het vasculitis is. Vandaar de tip om meteen een biopt te laten nemen. Dan weet je wat er aan de hand is en het scheelt je onnodige medicijnen,

Helaas ben ik zelf ervaringsdeskundige, maar geen dierenarts. Ik beweer dus niet dat ik de diagnose kan stellen, maar hoop dat je niet zo hoeft aan te modderen als ik destijds. Mijn paard had het overigens aan een zwart been.

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 21:55

Dank jullie wel voor de reacties. Stelt me al een beetje gerust dat het niet niet via de hoef hoeft een biopt . Ik wacht nog even een telefoontje af van mijn dierenarts af . Anders is toch het plan om naar Utrecht te gaan daar hebben ze er meer verstand van hoorde ik .

ambers12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 20:47

Update:

De arts is weer geweest vond het er wel een stuk rustiger uit zien . Nu 2 weken een zalfje proberen anders toch een biopt .

Zo ziet het er nu uit . Zeker rustiger maar wel meer plekjes Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 14:19

Dat is fijn dat het rustiger lijkt . Als ik inzoom lijk ik wel kleine ronde gaatjes te zien. Zie jij dat ook TS? Heeft de dierenarts daar wat over gezegd misschien?