Eierstok problemen/extreem hengstig

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2010
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-22
Woonplaats: Linne

Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 22:22

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hallo Bokkers,

Mijn Merrie Pandora heeft al vanaf dag een dat ik heb problemen met haar eierstokken. In het begin wisten we dit niet. Dachten dat dit gewoon gedrag was,maar dat is dus niet zo.

Pandora heeft al jaren dus verklevingen van de eierstokken aan haar buikwand.

Dit is hoogstwaarschijnlijk door een trauma ontstaan. Dit houdt in dat haar eierstokken niet goed kunnen op-/ en afrollen.

Eens in de zoveel tijd moet dit losgemaakt worden door een dierenarts.

Elk half jaar komt er een paarden ostepaat bij en een keer op de 2 jaar een dierenarts die dit los maakt. Eerste twee keren hebben zoveel gedaan. Zodat ze weer normaal rijbaar was.

Nu ging het weer tegen stijgeren aan en veel gek doen.Dus weer een afspraak gemaakt met de dierenarts (uit antwerpen) en die kwam dus vorige week.

Tijdens het opvoelen werd er benoemd dat er wat zorgen waren over de linkse eierstok, deze was groter dan de rechter en er hing een soort "tuitje" aan. Er is bloed afgenomen om te kijken of dit wellicht een (goed-/kwaadaardige) tumor is. We wachten in spanning tot dinsdag, op de uitslag.

We zijn erg benieuwd naar ervaringen met merries die ook verklevingen hebben van de eierstokken en wat jullie hieraan hebben gedaan. Vooral benieuwd naar de ervaringen qua "gedrag" onder het rijden en het "gedrag" na het verwijderen van één eierstok (operatief, gaat wellicht gebeuren als er een tumor op zit).

Nu vandaag de uitslag gekregen en de waarde is niet goed en er moet een echo komen voor verder onderzoek. Zodat we kunnen kijken wat te doen.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:18

Geen ervaring, wel met een tumor op een eierstok. Die is laparoscopisch verwijderd toen.
We hebben hem ontdekt met scannen om te dekken, dus was niet groot, en weinig invloed op gedrag, behalve dat ze al een tijdje heel boos was als je haar buik wilde poetsen. Daarna was dat weg. Ze zal er dus echt wel pijn aan gehad....

In haar geval durfde ik daarna niet meer te dekken, maar merrie was weer super lief en had daarna echt nul problemen met de buik aanraken en poetsen, ze vond het zelfs heel lekker.

Pandora2010
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-22
Woonplaats: Linne

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 23:25

Dat is wel fijn dat jullie optijd erbij waren. Dus weinig invloed opgedrag. Dat is wel fijn want die van mij is eigelijk wel lief. Ze doet het alleen tijdens het rijden eigelijk.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:45

Dan denk ik dat als ze het weg kunnen halen, dat je merrie weer gewoon is zoals ze altijd was. De mijne was terug heel lief, en heel blij ook weer :) logisch natuurlijk, want ze had geen pijn meer.

Narcissa
Berichten: 3063
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:47

Hier ook ervaring met een tumor. Merrie was levensgevaarlijk geworden, echt knettergek. Staande operatie gehad om tumor en eierstok weg te halen, een week erna was ze alweer bijna helemaal haar normale zelf (zeer lief en voorzichtig). Na een maand mochten we weer rustig opstarten en hebben we nooit meer last gehad van slecht gedrag.

Hier een hele goede ervaring dus, zou het zonder twijfelen meteen weer doen :)

Pandora2010
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-12-22
Woonplaats: Linne

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 13:33

En nog een vraag waar hebben jullie het laten doen en wat waren de kosten hier van?

Narcissa
Berichten: 3063
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:01

Voor mij was Merelbeke het dichtstbijzijnde, daar heeft het 1300€ gekost inclusief stalling en nazorg. Is ondertussen wel zo'n 5 jaar geleden dus zal vast wel wat hoger zijn nu...

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Eierstok problemen/extreem hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:02

Bij mij 10 jaar geleden. Ik heb het bij de Lingehoeve laten doen. Kostte me toen 1100 euro