Wormen in mest, en nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Wormen in mest, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 17:47

Hallo Bokkers,

Gisteren onze pony (Shetlander) ontwormt met Equest Pramox. Sinds vannacht heeft de Shetlander zeer dunne mest en net vond ik dode wormpjes in haar mest. Iemand enig idee welke wormpjes dit zijn en hoe nu verder? Wanneer moet haar mest weer beter worden? Over een aantal weken nogmaals ontwormen of mestonderzoek? Kan ik haar nu een supplement geven om haar en haar mest te ondersteunen?

Afbeelding

Afbeelding

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:56

Dode wormen eruit is juist de bedoeling van de kuur, dat betekent dat ze wormen had. En die nu dus dood zijn. Mestonderzoek is wel raadzaam om te doen na 2 weken om te zien of ze schoon is.
Dunne mest kan een reactie op de kuur zijn en zou na een paar dagen weer beter moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Eretria op 14-11-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:18

Eretria schreef:
Dode wormen eruit is juist de bedoeling van de kuur, dat betekent dat ze wormen had. En die nu dus dood zijn. Mestonderzoek is wel raadzaam om te doen na 1 a 2 maanden om te zien of ze schoon is.
Dunne mest kan een reactie op de kuur zijn en zou na een paar dagen weer beter moeten zijn.

Bedankt voor je antwoord! Heb jij enig idee welke wormen dit zijn? Hoe weet je of het een heftige wormbesmetting is die ze doormaakt?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:27

Dat zijn aarsmaden. Het zijn er aardig wat dus was er toch een flinke wormbesmetting. Daarvan kan ze ook dunne mest hebben trouwens. Goed dat je hebt ontwormd!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:29

De kleintjes op de eerste foto lijken me bloedwormen. Overigens klopt wat Eretria zegt niet helemaal: om te kijken of de ontworming voldoende gewerkt heeft, moet je 2 weken na de ontworming mestonderzoek doen.

roekes

Re: Wormen in mest, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:33

Aarsmaden vind je niet in een mestonderzoek.
Ik heb 1 van mijn pony's een paar maanden rond de anus ingesmeerd met vaseline. Dit toen er aarsmaden uitkwamen na een wormkuur. Door de vaseline kunnen de wormen niet naar buiten kruipen om eitjes te leggen. Ze heeft ze daarna nooit meer gehad gelukkig

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:35

nessinator schreef:
De kleintjes op de eerste foto lijken me bloedwormen. Overigens klopt wat Eretria zegt niet helemaal: om te kijken of de ontworming voldoende gewerkt heeft, moet je 2 weken na de ontworming mestonderzoek doen.

Je hebt gelijk, moesten weken zijn ipv maanden, goeiemorgen :D

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:49

roekes schreef:
Aarsmaden vind je niet in een mestonderzoek.
Ik heb 1 van mijn pony's een paar maanden rond de anus ingesmeerd met vaseline. Dit toen er aarsmaden uitkwamen na een wormkuur. Door de vaseline kunnen de wormen niet naar buiten kruipen om eitjes te leggen. Ze heeft ze daarna nooit meer gehad gelukkig

Werkt equest pramox wel tegen aarsmaden? Ik lees in de bijsluiten van wel maar op internet staat van niet.

Avalanche

Re: Wormen in mest, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:54

Over 2 weken nogmaals een mestonderzoek laten doen en de kliniek waar je dat onderzoek laat doen, advies laten geven welk wormmiddel te gebruiken. Pramox is een breedspectrum ontworming.
En het is toch overduidelijk dat het voor aarsmaden werkt? Ze komen er toch uit? Dat is het hele punt van dat ontwormmiddel.