Mijn paard heeft sinds kort een kale plek met wat rimpels in haar kootholte. Ze heeft er tot nu toe geen last van.
Dierenarts die op stal was heeft ernaar gekeken en zei dat het sarcoidose zou kunnen zijn. (Let op: dit is wat anders dan een sarcoid.) Om dat met zekerheid vast te stellen, is een huidbiopt nodig.
Ik had nog nooit van sarcoidose gehoord, maar heb er inmiddels wel het een en ander over gelezen. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die een paard met sarcoidose hebben/hebben gehad.
Ik twijfel op dit moment of ik het verder moet onderzoeken omdat het om een kleine plek gaat waar ze op dit moment geen last van heeft. Weet ook (nog) niet hoeveel impact een huidbiopt heeft.
Qua behandeling lees ik vooral over corticosteroïden. Daar sta ik nu ook niet meteen om te springen. Verder las ik in wat topics op bokt juist dat mensen er zo min mogelijk aan deden (dus niet wassen of zalf smeren).
Ik ben benieuwd wat mensen die er ervaring mee hebben me zouden adviseren. Als het bij jullie snel erger werd, is het wellicht juist wel slim om nu in een vroeg stadium al iets te doen…