Sarcoidose, ervaringen gezocht (is iets anders dan een sarcoid)

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Op_zoek

Sarcoidose, ervaringen gezocht (is iets anders dan een sarcoid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 18:37

Hoi,
Mijn paard heeft sinds kort een kale plek met wat rimpels in haar kootholte. Ze heeft er tot nu toe geen last van.
Dierenarts die op stal was heeft ernaar gekeken en zei dat het sarcoidose zou kunnen zijn. (Let op: dit is wat anders dan een sarcoid.) Om dat met zekerheid vast te stellen, is een huidbiopt nodig.

Ik had nog nooit van sarcoidose gehoord, maar heb er inmiddels wel het een en ander over gelezen. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die een paard met sarcoidose hebben/hebben gehad.
Ik twijfel op dit moment of ik het verder moet onderzoeken omdat het om een kleine plek gaat waar ze op dit moment geen last van heeft. Weet ook (nog) niet hoeveel impact een huidbiopt heeft.
Qua behandeling lees ik vooral over corticosteroïden. Daar sta ik nu ook niet meteen om te springen. Verder las ik in wat topics op bokt juist dat mensen er zo min mogelijk aan deden (dus niet wassen of zalf smeren).

Ik ben benieuwd wat mensen die er ervaring mee hebben me zouden adviseren. Als het bij jullie snel erger werd, is het wellicht juist wel slim om nu in een vroeg stadium al iets te doen…
Afbeelding

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:13

Ik heb het zelf en zou wel behandelen als je dierenarts het adviseert. Het is een vreselijke grillige ziekte die doordat het te lang onbehandeld is gebleven nu enorm veel impact heeft op mijn leven.

Overigens vind ik die rimpels eerder op CPL lijken en zou ik denk ik eerst een uitgebreider onderzoek willen om een diagnose te stellen. Voor zo ver ik weet zie je juist bij sarcoidose enorm veel schilfers wat jou paard niet lijkt te hebben. Heeft hij/zij er ook jeuk aan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:25

Ik zou ook eerder aan CPL denken. Rimpel en volle Koot.
Management en lymfedrainage is dan het behandeladvies

Flower033

Re: Sarcoidose, ervaringen gezocht (is iets anders dan een sarcoid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:30

mijn paard had een paar jaar geleden de verdenking van sarcoidose. Heb een biopt laten doen. Was gelukkig geen sarcoidose. Ik weet wat het is, mijn man heeft het. Hij heeft er helemaal geen last van. Het is per toeval ontdekt tijdens een ander onderzoek. Sarcoidose kan wel heel veel invloed hebben.

Met een biopt weet je zeker of het dit is of toch wat anders. Er wordt maar een heel klein stukje vel/vlees weggehaald. Daarvoor zou ik het zeker niet laten.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-22 20:22

Bedankt voor jullie reacties!

Sam_I_Am schreef:
Ik heb het zelf en zou wel behandelen als je dierenarts het adviseert. Het is een vreselijke grillige ziekte die doordat het te lang onbehandeld is gebleven nu enorm veel impact heeft op mijn leven.

Overigens vind ik die rimpels eerder op CPL lijken en zou ik denk ik eerst een uitgebreider onderzoek willen om een diagnose te stellen. Voor zo ver ik weet zie je juist bij sarcoidose enorm veel schilfers wat jou paard niet lijkt te hebben. Heeft hij/zij er ook jeuk aan?

Vervelend om te horen dat je het zelf hebt. Zoals gezegd kende ik het niet, maar tijdens mijn zoektocht al verhalen van meerdere mensen die het hebben tegengekomen. Lijkt geen fijne ziekte. Sterkte!
Mijn paard lijkt er op dit moment helemaal geen last van te hebben. Geen tekenen van jeuk en ook als je eraan zit geeft ze geen reactie.
Ik heb weinig ervaring met CPL, maar ken wel de kenmerkende rimpels. Toen ik de dierenarts vroeg om even te kijken, noemde ik ook die rimpels bij CPL. Hij is hier verder niet op ingegaan. Wellicht ook omdat ik niet direct het type paard heb waar dit veel bij voorkomt. Heb er zelf ook niet meer over doorgevraagd. Zal er eens wat meer info over opzoeken.
Dierenarts adviseerde op dit moment om het even aan te kijken.

belle_boef schreef:
Ik zou ook eerder aan CPL denken. Rimpel en volle Koot.
Management en lymfedrainage is dan het behandeladvies

Zoals in mijn reactie hierboven ook geschreven, heb ik niet veel ervaring met CPL. Maar zal eens uitzoeken hoe dat vast te stellen is.

Flower033 schreef:
mijn paard had een paar jaar geleden de verdenking van sarcoidose. Heb een biopt laten doen. Was gelukkig geen sarcoidose. Ik weet wat het is, mijn man heeft het. Hij heeft er helemaal geen last van. Het is per toeval ontdekt tijdens een ander onderzoek. Sarcoidose kan wel heel veel invloed hebben.

Met een biopt weet je zeker of het dit is of toch wat anders. Er wordt maar een heel klein stukje vel/vlees weggehaald. Daarvoor zou ik het zeker niet laten.

Bedankt voor het delen van je ervaring met een biopt. Fijn om te horen.

5lv5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:46

Hoi,
Ik heb zojuist een topic gemaakt titel sarcoidose
Hopelijk heb je er wat aan! Succes

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-23 13:26

5lv5 schreef:
Hoi,
Ik heb zojuist een topic gemaakt titel sarcoidose
Hopelijk heb je er wat aan! Succes

Bedankt! Fijn dat je je ervaring wilt delen want er is maar weinig informatie over te vinden.

Voor de mensen die tijdens hun zoektocht in dit topic terecht komen, ook even update over mijn paard. Er is nog steeds wel iets in die kootholte te zien, maar het is nog niet erger geworden. De dikkere rimpels trokken op een gegeven moment een beetje weg, maar de huid kreeg toen juist weer iets meer schilfers. Later weer minder schilfers, maar wel weer iets dikker. Zo wisselt het zich af, maar wat je ziet blijft tot nu toe minimaal en paard heeft er nog steeds geen last van.
Ik blijf het in de gaten houden, maar heb op dit moment dus nog geen verder onderzoek laten doen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:08

Hoi, ik heb net mijn ervaring met mijn paard met sarcoïdose gedeeld in die andere topic. Ik zal die lap tekst maar niet herhalen :D , misschien kan je daar even kijken.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-23 16:42

EvelienKiss schreef:
Hoi, ik heb net mijn ervaring met mijn paard met sarcoïdose gedeeld in die andere topic. Ik zal die lap tekst maar niet herhalen :D , misschien kan je daar even kijken.

Mooi verslag heb je geschreven. Fijn dat je uiteindelijk je weg hebt gevonden, maar dat is wel even een zoektocht geweest zo te lezen.
Mooi dat op bokt zulke verhalen met foto's gedeeld worden!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie