Na sedatie stijf?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:00

maandag is de paardentandarts ( teven dierenarts ) bij mijn paard geweest omdat ik een controle wilde van zijn diastase. Hij is toen ook gesedeerd. Diastase zag er verder rustig uit. Ik heb hem die maandag verder lekker met rust gelaten ( lijkt mij logisch ). Dinsdag gaan rijden ( ik rijd alleen in het bos ) en ik merkte dat hij in de galop ineens overkuist aansprong, meerdere malen en was wat stijver...Normaal springt hij nooit overkruist aan.

Woensdag niet gereden en gisteren wel weer. Weer het overkruiste aan springen en liep in het begin erg stijf, wat met langere tijd rijden wel beter was. Wel merkte ik op dat hij veel met zijn hoofd schudde. Ik dacht misschien zit er wat in de diastase ( want de vulling was eruit gehaald ) dus spoelde het ff uit met de tuinslang. Daarna begon hij heel moeilijk te doen...tong uit de mond en veelvuldig gapen. En na dat hij wat eten op had bleef hij onrustig in de mond..en hij was ineens heel boos, boos op alles en iedereen. Ik dacht gelijk weer aan zijn mond.
Tandarts weer gebeld en is gekomen. Wat we zagen is dat hij 2 plekjes had op zijn onderlip ( misschien gestoten? ) maar verder niks alarmerends in zijn mond. Wel gaf mijn stalgenoot aan dat hij s;ochtend wel stijfjes liep.

Hij staat nu vanwege zijn mond ff op metacam ( maarja als hij spiernprijn heeft of wat dan ook voor pijn waardoor hij stijf is werkt dat natuurlijk ook pijnstillend door de metacam ). Vandaag rechtgericht vanaf de grond ( hij heeft ff hoofdstel rust voor een week, ik rijd bitloos kaakgekruisd, vandaar ). en hhij was heel ontspannen en toonde dus ook geen pijn of stijfheid. Daarna los gelongeerd met draf etc en was niets te zien.

Ik houd zijn mond in de gaten en t/m zondag krijgt hij de metacam, dus als hij daarna nog pijn voelt zullen we dit dinsdag merken.

Maar wat ik vooral gek vind is dat na de tandarts maandag is geweest hij dus ook ineens stijf en overkuist loopt? ( overigens was hij vorige winter wel stijf ook hoor, hij wordt 21 dus leeftijd zal vast meespelen ) Maar nu leek het zo ineens?
Hij heeft tijdens de sedatie in zijn stal gestaan om wakker te worden, maar heb er niet de hele tijd bij gestaan. Kan het zijn dat hij zich toen misschien verstapt heeft?

Mocht dit aanhouden laat ik er waarschijnlijk ff een osteopaat bij komen, maar eerst ff afwachten tot hij van de metacam af is, want nu merk je helemaal niets..
Werkt metacam ook bij stijfheid?

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:20

Waar ik in eerste instantie aan denk is het verband tussen het kaakgewricht en het bekken.
(Verschillende stromingen benoemen het net weer even anders.)

Het kan dus zijn dat de tandarts met bijvoorbeeld de spreider net even te veel druk op het kaakgewricht heeft gegeven en dat de rest van het lichaam wat moeite heeft met het aanpassen.

Een osteopaath idd kan dit onderzoeken en verhelpen.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:24

Janneke2 schreef:
Waar ik in eerste instantie aan denk is het verband tussen het kaakgewricht en het bekken.
(Verschillende stromingen benoemen het net weer even anders.)

Het kan dus zijn dat de tandarts met bijvoorbeeld de spreider net even te veel druk op het kaakgewricht heeft gegeven en dat de rest van het lichaam wat moeite heeft met het aanpassen.

Een osteopaath idd kan dit onderzoeken en verhelpen.



Ja zoiets zei ze de 2e keer dat ze er was ook, dat het daarmee te maken kan hebben...of iets in die trand.
Gaat zoiets niet vanzelf weer over?

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:31

... soms wel.
(Manlief had ooit een pijnlijk kaakgewricht na een tandarts ingreep. Dat ging weer over.)

Maar als het dier bijvoorbeeld net even te hard met de tong tegen de spreider heeft 'gevochten' kan het eventueel ook zijn dat het hele tongbeen verschoven is.
... daar kan een dier ook wel weer aan wennen, maar recht /terug zetten is wel beter.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:33

Ja hij was wel flink bezig met vechten ondanks de sedatie..

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:46

In het geval van overbelasting of het maken van een verkeerde beweging kan metacam zeker helpen. Het remt pijn en zwelling waardoor de boel tot rust kan komen.
Als het volgende week niet over is kan je de fysio of osteo mee laten kijken. Best kans dat er tijdens de behandeling toch ergens wat veel druk op is gekomen.

alice0cullen

Berichten: 2444
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:50

Mijn paard doe ik altijd naar de osteo na de tandarts. Ze vecht ook door de sedatie tegen de mond klem en is dan echt een paar dagen niet happy. Kaak heeft best een effect op de rest van het lijf.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:58

Ah het is dus niet iets onbekends...Dinsdag of woensdag wil ik ff een rustig ritje doen, kijken of ik dan verbetering merk....zo niet gaan we ff aan de bel trekken..

Pepe356
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-10-22

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:56

Ja je zou nu wel verwachten dat het snel wegtrekt. Zo niet actie

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Na sedatie stijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 19:07

Er komt sowieso woensdag een osteopaat. Ff alles losmaken en nakijken :)