Ik wil toch even van me afschrijven, omdat de hele situatie niet in mijn koude kleren gaat zitten.
Toliene is mijn bijna 20 jarige shetlander merrie, die afgelopen april is bevallen van een geweldig leuk veulen. Van de zomer merkte ik dat ze minder fit was, ik kreeg haar conditie niet opgebouwd en ze was best futloos. In augustus ben ik voor het eerst naar de kliniek gegaan, doordat mijn hoefsmid dacht aan artrose, en pijn daardoor. Dit werd bevestigd, en inderdaad Artrose in het SI gewricht en Spat linksachter, maar niet kreupel. Naar huis, arbeid hierop aangepast en weer een paar weken gerommeld hiermee.
Begin september, werd het maar niet beter. Weer een dierenarts erbij en bloed afgenomen na mijn verdenking op PPID. Tijdens het onderzoek, vonden we onder haar lange haren bij haar keel helaas een abces, met droes verdenking. Zo snel mogelijk in isolatie, veulen scheiden van moeder, en afwachten.
1,5e week ging hier overheen. PPID positief getest, en een droes swap afgenomen, en helaas bleek deze positief, en daar begon alle ellende. Koort 40,0, geen hooi eten en ook geen water drinken. Alleen maar in een hoekje staan op stal.
Toliene had half september, 3 abcessen, 2 bij haar keel (kaaktakken) en 1 aan de zijkant van haar hoofd. Deze werd in de dagen zo groot, dat haar oog niet meer openging. 2 weken lang 40,0 graden koorts, 2x per dag medicatie, geen hooi eten, godzijdank wel senioren priores.

Eind september zijn deze abcessen geopend, en wonder boven wonder na bijna 4 weken modderen was ze koortsvrij, pus liep er in stralen uit, en we waren erg hoopvol. Ze at wel is waar nogsteeds geen hooi, maar drinken deed ze wel weer. In die week kwamen we erachter dat ze volgens de weegschaal al 36 kg is afgevallen, en van 161 kg naar 125 kg.
Maar helaas was de blijdschap van korte duur, rond 10 oktober ontdekte we weer een nieuw abces, aan de zijkant van haar hals.

Ze stond zeiknat in de stal, alsof ze de marathon had gelopen, en stond weer met 39,0/40,0 koorts op stal.

Inmiddels heeft de dierenarts geprobeerd al 3x dit abces te openen maar helaas nog zonder resultaat. Tot slot ontdekte we vrijdag aan de andere kant ook nog een nieuw abces.
De pony eet nog steeds geen hooi, is een dood vogeltje, en is na 20 jaar voor het eerst kopschuw aan het worden. De dierenarts vindt het allemaal lang duren, en vindt het ook allemaal erg heftig.
Opties die de dierenarts geeft:
- Deze week, na het openen van het grote abces starten met de prascend (ppid medicatie) om hopelijk de weerstand te verhogen uiteindelijk.
- Deze week starten met antibiotica, om te kijken of het helpt.
- Spoelen van de luchtzakken (moet in het ergste geval 1 week, en is 400 euro per spoeling, per dag) (begrijp me niet verkeerd, maar het is wel een 20 jarige pony, die ppid, spat, artrose, een afgeplatte luchtpijp en droes heeft, dus indien we er een paar duizend euro tegenaan gooien, wat ze absoluut waard is, dan hebben we nog steeds alle andere diagnoses. Na de spoeling hebben we geen garantie dat het niet terug komt.
Wat wil ik bereiken met dit topic? Ik hoor graag verhalen van soortgelijke gevallen. Hoe heb je het aangepakt, wat was de uitkomst, wat moet ik juist wel doen, en wat juist niet?
Dankjewel allemaal, en wellicht is het wat warrig geschreven, maar het is veel allemaal.