Even het hele verhaal:
Sal is een (vermoedelijk) 28 jarige Arabier die sinds een jaar of 7 via een inbeslagname bij ons terecht is gekomen. Er was niks bekend over haar (medische) achtergrond.
We tobben eigenlijk al jaren. Ze is vrij mager. Snel gestresst. Sarcoïdes. Narcolepsie. Drie keer koliek gehad. Twee keer een slokdarmverstopping. Allerlei bloed- en mestonderzoeken gedaan en regelmatige tandartsbezoeken. Nooit iets kunnen vinden.
Vandaag weer controle. De tandarts zei bij het openen van dr mond direct dat ze dacht aan EOTRH.
De tanden zitten echter niet los en ze leek op haar kiezen tijdens de behandeling gevoeliger dan op haar snijtanden (maar die werden niet geveild natuurlijk, alleen stevig aan gevoeld). Wel had ze wat rode spikkeltjes op haar tandvlees.
Bloed afgenomen voor algemeen beeld en gelukkig geen ontstekingswaarde.
Geen reden tot grote zorgen dus, zeker omdat er de vorige keer nog niks te zien was en ze geen pijnreactie gaf.
Afgesproken bij de volgende controle foto's te laten maken om het goed in kaart te brengen.
Maar belt ze dus net dat ze overlegd heeft en dat ze toch adviseren om alles eruit te laten halen op de kliniek.
Ik had zelf al bedacht dat ik daar niet te lang mee zou willen wachten omdat EOTRH alleen maar erger wordt en ik niet wil dat ze onnodig pijn heeft.
Maar aangezien ze zo'n enorme stresskip is en toch al wat zwakjes is vind ik het ook wel weer een risico. Zeker omdat ze er geen pijn aan lijkt te hebben.
Aan de andere kant LIJKT het misschien alsof ze er geen pijn aan heeft maar zou het wel al haar klachten kunnen verklaren. De DA kon niet met zekerheid zeggen of dit de verklaring was omdat we al zoveel jaren tobben en er nu pas iets van de EOTRH zichtbaar is.
* zucht *
Hierbij even een foto die ik tijdens de controle snel gemaakt heb:

Daar komt ook nog bij dat haar maatje (een paar jaar later via inbeslagname bij ons terecht gekomen) enorme verlatingsangst heeft. Als in: ging voorheen dwars door omheiningen heen als hij haar maar even uit het oog verloor. Gaat al stukken beter gelukkig, maar als zij weg gaat voorzie ik een drama. Met haar mee in de trailer is ook geen optie. Gevalletje van niet met elkaar en niet zonder elkaar kunnen.
Ik neig er wel naar om het te laten doen.. maar al die mitsen en maren.. konden ze maar praten he!