Jong paard keuren (is al in eigendom)

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLeticia
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-02-20

Jong paard keuren (is al in eigendom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 17:35

Ik lees veel meningen over aankoopkeuringen. Zelf zou ik altijd zowel klinisch en röntgenologisch incl. hals en rug een paard willen keuren om aan te kopen. (Ik zoek daarom ook bokkers die dezelfde gedachte hebben hier over.)

Echter zit ik nu in dubio. Ik heb een 2,5 jarige die ik in ieder geval geheel op röntgenfoto wil hebben. Benen, hals, rug. Ik wil daar binnenkort een afspraak voor maken.

Mijn dubio is of ik ook een volledige klinische keuring wil laten uitvoeren. Het paard is immers al van mij. Daarnaast nog erg jong waardoor bijv. Overkruisd aangalopperen of haperingen op het harde ook onbalans kan zijn lijkt mij?
Wel wil ik graag weten of hart/longen etc goed zijn. Maar dat kan ook zonder te monsteren gedaan worden denk ik..

Zijn er bokkers die mij kunnen overtuigen waarom ik wél zou moeten monsteren en buigproeven moet laten doen?

Pien63
Berichten: 182
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Jong paard keuren (is al in eigendom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:56

In mijn beleving zijn de kosten voor een klinische keuring niet zo hoog als je hem of haar toch al de foto's laat zetten. Laat je informeren over de kosten. Dan heb je het plaatje ook compleet.

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:24

Pien63 schreef:
In mijn beleving zijn de kosten voor een klinische keuring niet zo hoog als je hem of haar toch al de foto's laat zetten. Laat je informeren over de kosten. Dan heb je het plaatje ook compleet.

Dat is ook mijn idee. Zeker omdat je voor hart en longen nog wel moet longeren, dus dat deel heb je ook al.

Ook zit er verschil in haperingen door onbalans of gevoelige pezen etc. Onbalans zie je een 2e keer waarschijnlijk niet, de pezen zullen waarschijnlijk hetzelfde beeld blijven geven

gomir

Berichten: 25661
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:28

Hier gaan de jonge paarden alleen op de foto, zodat ik weet of ze gezond genoeg zijn om mee aan het werk te gaan en een evt. OCD geopereerd kan worden voordat het problemen geeft.
Klinische keuring van een paard dat je al hebt zie ik totaal geen toegevoegde waarde in. Heb de paarden hier vaak al van veulen af aan lopen, weet hoe ze klinisch op het beenwerk zijn en of ze ongelukjes gehad hebben etc. Is er dan toch iets niet goed dan kom ik dat wel tegen als ik ermee aan het werk ga :+ Je kunt toch niet alle risico's uitsluiten met levende have.

simpie94

Berichten: 838
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:04

Hier ook enkel röntgenonderzoek laten doen. Toevallig moest er een chipje uit met operatie dus dan wordt het hart ook gecheckt.
Ik vond het geen strak plan om te gaan monsteren met een 2,5 jarige die verder niks kon.

caro29
Berichten: 8112
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Jong paard keuren (is al in eigendom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:08

Ik laat wel naar het hart luisteren naast het röntgenologisch keuren. Ik heb weinig behoefte om te starten met een paard in bijv de eventing of spring sport als het een hartruis heeft.