Een van mijn paarden heeft in de zomer altijd wondjes aan de sprong. De typische ligwondjes als ik het opzoek. Echter zijn we al weken bezig en gaat het steeds open/dicht/open/dicht.
Hij heeft het aan beide kanten al is links erger. ‘T is een paard dat veel slaapt in de wei en daarbij ook regelmatig ‘droomt’ en beweegt met zijn benen. Ik ben 100% zeker dat er geen stampen/bijten oid van andere paarden aan te pas komt.
Het paard in kwestie is een jonge ruin. Staat 24/7 buiten in kudde in de zomer, in de winter ‘s nachts op stal. In de winter verdwijnen de wondjes weer, wss omdat hij dan vooral ligt op een dikke vlaslaag. Eten en vitamines etc zou op peil moeten zijn, naast gras wordt er nog pavo-inshape, biotine en vitamine E bijgevoerde en na het werk een handje bodybuilder van mijten en elektrolyten. Paard ziet er prima uit, glanst als een spiegel en is actief. Mankt niet op de wondjes en heeft ook geen dikke sprong.
In mijn opzoekwerk kwam ik tot nu toe alleen zulke wondjes tegen bij paarden die op stal stonden. Advies was dikker strooien of stalmatten. Maar hoe los ik het op bij een weidepaard?

De wondjes worden nu ontsmet als ze open gaan. Vorig jaar werd er gewerkt met ontsmetting en wondzalf maar dat had even weinig effect.