Vocht tussen benen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Vocht tussen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 23:11

Hi!

Mijn paard heeft vocht tussen haar voorbenen kwam ik vanavond achter, en ook bij haar tepels.

Vorig jaar zomer heeft ze dit een keer gehad, dat was toen zeer waarschijnlijk een beet van een beestje, maar toch was het toen anders.

Ik vraag mij dus ten zeerste af wat dit kan zijn, ik wil morgenmiddag sowieso even de dierenarts bellen voor overleg.

Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken heeft?

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb het gewassen met betadine en een zalfje erop gesmeerd. Het viezige zoals op de laatste foto is nu weg.

lianne125

Berichten: 1436
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:36

Vocht vast houden op die plek kan een symptoom zijn van hartproblematiek. Zitten er verder geen korstjes of een klein wondje waardoor er mogelijk wat vocht blijft staan?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Vocht tussen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 07:57

Op de tweede foto zie je dat het viezig was toen ik er achter kwam. En ik voelde inderdaad ook wat korstjes. Tussen haar oksels.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Vocht tussen benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:43

Die wondjes kunnen ook komen door irritatie dat het dik is. Ik zou voor de zekerheid toch even het hart laten luisteren, al is het maar om dat uit te sluiten.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: Vocht tussen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 14:55

Ongeveer een maand geleden heeft ze haar inenting gehad, toen is er ook naar haar hart geluisterd. Was niks aan de hand. Of is er dan ander materiaal nodig om ‘beter’ te kunnen luisteren?

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Vocht tussen benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:00

Dat is een goede vraag, dat zou ik even aan de arts voorleggen.

Odysseus

Berichten: 22495
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:00

Hoe oud is het paard? Dit soort vochtplekken zie je ook nog wel eens bij PPID.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:00

Kan ze zich daar niet gestoten hebben? Over de hoek van een hooibak hangen oid.
Of met haar eigen hoef daar tegen drukken met liggen?

Veraaaaah

Berichten: 2339
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 02:51

Die van mij het had van de zomer. Ook zo’n zak met vocht. Heb een aantal dagen gekoeld en trok al heel snel weer weg! Even aankijken denk ik, niet meteen van hartproblemen uitgaan.

janouk
Blogger

Berichten: 18127
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:24

_Evelien schreef:
Ongeveer een maand geleden heeft ze haar inenting gehad, toen is er ook naar haar hart geluisterd. Was niks aan de hand. Of is er dan ander materiaal nodig om ‘beter’ te kunnen luisteren?


Kan ook een rest reactie zijn van de inenting. Is je paard in de borst ingeent?

pmarena

Berichten: 48916
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:04

Even wat voor de hand liggende dingen laten checken door de DA kan nooit kwaad natuurlijk, sowieso voor je eigen gemoedsrust :j

Maar even ter eventuele geruststelling: Mareentje had dat in haar jonge jaren ook een paar keer. Ik maakte me toen ook wel zorgen of het geen hart- / circulatieproblemen zouden zijn, dat er iets flink mis zou zijn onder de motorkap zeg maar :(:)

Maar dat is meer dan 10 jaar geleden geweest, nooit andere problemen mee gehad, het is een keer of 3 gebeurd in verschillende jaren en ze is nu inmiddels rond de 30 jaar oud en in goede gezondheid :) Dus wat het nou precies was.... DA kon er ook niet veel mee.

Marigo
Berichten: 1046
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:58

Zit er ergens een kleine teek? Soms kan dat ook vochtbulten geven. Ook omdat ik opgedroogd wondvocht lijk te zien?
Teken zijn nog actief nu. Helaas zondag nog eentje uit m’n paard gehaald.

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 02:21

Bedankt voor al jullie reacties!

Mijn paard is 22 jaar oud. Ze is in haar nek geënt, wel op een iets andere plek dan normaal geloof ik, ze wou niet echt meewerken. Of het een teek is geweest, ga ik niet achterkomen ben ik bang.

Ik had donderdagochtend gelijk de dierenarts gebeld om eens te vragen. Zij gaf aan dat ze in eerste instantie dacht dat het een trap van een ander paard kon zijn, en dat ik die dag zakjes ontstekingsremmer kon ophalen en een zalf. Dit heb ik gedaan uit mijn werk, en gelijk doorgereden weer naar mijn paard. Maar haar rechterbeen achter was ook veel dikker dan normaal, ik dacht het woensdagavond laat al te zien, maar toen was het wat te donker. Ook had ze echt zakjes bij haar tepels.

Toen heb ik dus de dierenarts gelijk weer gebeld, en gezegd dat haar been ook dik was, en hebben zij overlegd met de dierenarts en besloten om even langs te komen, wat ik heel fijn vond. Inderdaad ook voor mijn eigen gemoedsrust.

Hart is goed naar geluisterd, er was een kleine hartruis te horen, maar dat was vrij normaal vertelde ze voor een paard met die leeftijd. En verder niks geks. Geen afwijkingen etc. Dus opgelucht, maar wel benieuwd wat het dan kon zijn. Arts vertelde of gestoten of toch een infectie ergens van binnenuit.

Nu vandaag is het vocht bij de borst en tepels vrijwel zo goed als weg al. Alleen haar rechterbeen achter bij de kogel nog wat dik, maar wordt ook minder.