Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Bij mijn weten kan cornage bij alle paarden en pony's voorkomen, het is een vernauwing van de stembanden. Wat wel raar is, is dat het ineens is ontstaan en erger lijkt te worden. Waren die problemen er niet voor de afgelopen twee jaar?
Elisa2 schreef:Bij mijn weten kan cornage bij alle paarden en pony's voorkomen, het is een vernauwing van de stembanden. Wat wel raar is, is dat het ineens is ontstaan en erger lijkt te worden. Waren die problemen er niet voor de afgelopen twee jaar?
Elisa2 schreef:Ja jullie hebben gelijk, het is een verlamming van de stembanden idd die zorgt voor vernauwing van de luchtpijp.
Ik wist niet dat het progresief was, weet wel dat ze er aan geopeerd kunnen worden maar dat in NL niet meer mag. Toch wellicht wel interessant voor de meer ernstigere gevallen.
Mando schreef:Cornage is verlamming van de stembanden.
Je kunt er prima mee trainen maar hou in je achterhoofd dat de conditie goed op peil gehouden moet worden/blijven.
Als je mij 100 meter laat rennen liggen mijn longen ook naast mijn schoenen maar doe ik dit dagelijks dan zal je me minder horen hijgen en dat is hetzelfde als met cornage paarden/pony's
Mijn haflinger heeft het al jaren, (waarschijnlijk trauma opgelopen als veulen of droes daar kan het ook door komen) hebben gewoon wedstrijden gereden en je zal hem minder horen met kouder weer dan met warm weer.
Het is een rot geluid voor je omgeving maar ze hebben er, mits in conditie, niet al te veel last van het is gewoon een rot gehoor.
Cornage is progresief waar mijn Haflinger 14 jaar geleden niveau II-III had zit hij nu al op bijna 21 jarige leeftijd op niveau IV.
Pas met warm weer je training aan, zorg voor goede conditie en verder.... doe je oordopjes in.
Bij mijn haflinger is het wel met scopie geconstateerd in de kliniek en volgens de kliniek heeft hij beide stembanden verlamd.