Cornage bij Shetlander.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Romy_Stn

Cornage bij Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 15:32

De afgelopen 2 jaar heb ik heel veel problemen gehad met mijn Shetlander tijdens het trainen. Ze begon raar te knorren en ik dacht altijd dat ze niet genoeg adem binnenkreeg dus stopte altijd gelijk als ze begon met het geknor. Nou hebben we onze da erbij gehaald. We hadden dit eerder niet gedaan aangezien ze het eerst alleen deed toen we 1 minuut in rengalop bezig waren. Maar sinds 2 week geleden doet ze het ook in de normale galop na maar een half minuutje. Sinds zondag ook al zelfs in draf na een paar minuten. Begon me toen echt mega zorgen te maken en heb gelijk de da gebeld. Is langskomen en ik moest dus laten horen wat het geluid is, ik had nog een filmpje toen het echt op zen ergst was nadat ze is wezen rennen met weidemaatjes. Da dacht gelijk aan cornage of een verstopping in de keel. We hebben haar keel gecheckt en er is niks mis met haar keel, ze heeft ook haar longen voor de zekerheid gecheckt, die waren ook helemaal goed. Da vroeg me of ik mijn normale training wou laten zien, maar kon dat niet aangezien mijn normale training mennen is en de kar stuk is, dus hebben we maar gelongeerd. Na 1 minuutje draven begon ze weer…da heeft ons uiteindelijk verteld dat het dus cornage is maar elke paardenliefhebber die ik ken zegt dat dit eigenlijk niet mogelijk is. Wordt gezegd dat cornage alleen bij echt grote paarden voorkomt en geen shetjes. Natuurlijk geloof ik met bijna 100% zekerheid mijn da, ze heeft er althans voor gestudeerd maar als iedereen zegt dat het niet mogelijk is, weet ik het niet echt. Wat denken jullie?

Elisa2

Re: Cornage bij Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:34

Bij mijn weten kan cornage bij alle paarden en pony's voorkomen, het is een vernauwing van de stembanden. Wat wel raar is, is dat het ineens is ontstaan en erger lijkt te worden. Waren die problemen er niet voor de afgelopen twee jaar?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 15:41

Elisa2 schreef:
Bij mijn weten kan cornage bij alle paarden en pony's voorkomen, het is een vernauwing van de stembanden. Wat wel raar is, is dat het ineens is ontstaan en erger lijkt te worden. Waren die problemen er niet voor de afgelopen twee jaar?

Ik heb haar zelf inmiddels 4 jaar en de eerste 2 jaar was ze een poets pony’tje, deed nooit wat met haar tot ik haar 2 jaar had, de oude eigenaar was een handelaar en kunnen we niet meer vinden dus kan helaas ook niet na vragen of die meer weet :/

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:44

Elisa2 schreef:

Een verlamming zelfs. Kan ook komen door trauma, ontsteking oid. Het komt vaker voor bij grote paarden, maar kan zeker ook bij kleintjes.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:56

Cornage is verlamming van de stembanden.

Je kunt er prima mee trainen maar hou in je achterhoofd dat de conditie goed op peil gehouden moet worden/blijven.
Als je mij 100 meter laat rennen liggen mijn longen ook naast mijn schoenen maar doe ik dit dagelijks dan zal je me minder horen hijgen en dat is hetzelfde als met cornage paarden/pony's

Mijn haflinger heeft het al jaren, (waarschijnlijk trauma opgelopen als veulen of droes daar kan het ook door komen) hebben gewoon wedstrijden gereden en je zal hem minder horen met kouder weer dan met warm weer.
Het is een rot geluid voor je omgeving maar ze hebben er, mits in conditie, niet al te veel last van het is gewoon een rot gehoor.

Cornage is progresief waar mijn Haflinger 14 jaar geleden niveau II-III had zit hij nu al op bijna 21 jarige leeftijd op niveau IV.

Pas met warm weer je training aan, zorg voor goede conditie en verder.... doe je oordopjes in.

Bij mijn haflinger is het wel met scopie geconstateerd in de kliniek en volgens de kliniek heeft hij beide stembanden verlamd.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:12

Ja jullie hebben gelijk, het is een verlamming van de stembanden idd die zorgt voor vernauwing van de luchtpijp.

Ik wist niet dat het progresief was, weet wel dat ze er aan geopeerd kunnen worden maar dat in NL niet meer mag. Toch wellicht wel interessant voor de meer ernstigere gevallen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:15

Operatie mag toch wel als men het medisch noodzakelijk vind?
Niet om van het gehoor af te komen omdat het baasje dat irritant vind.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 16:16

Elisa2 schreef:
Ja jullie hebben gelijk, het is een verlamming van de stembanden idd die zorgt voor vernauwing van de luchtpijp.

Ik wist niet dat het progresief was, weet wel dat ze er aan geopeerd kunnen worden maar dat in NL niet meer mag. Toch wellicht wel interessant voor de meer ernstigere gevallen.

Heb wel vaker gehoord dat er vrijstelling wordt gegeven bij sommige paarden.

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 16:17

Mando schreef:
Cornage is verlamming van de stembanden.

Je kunt er prima mee trainen maar hou in je achterhoofd dat de conditie goed op peil gehouden moet worden/blijven.
Als je mij 100 meter laat rennen liggen mijn longen ook naast mijn schoenen maar doe ik dit dagelijks dan zal je me minder horen hijgen en dat is hetzelfde als met cornage paarden/pony's

Mijn haflinger heeft het al jaren, (waarschijnlijk trauma opgelopen als veulen of droes daar kan het ook door komen) hebben gewoon wedstrijden gereden en je zal hem minder horen met kouder weer dan met warm weer.
Het is een rot geluid voor je omgeving maar ze hebben er, mits in conditie, niet al te veel last van het is gewoon een rot gehoor.

Cornage is progresief waar mijn Haflinger 14 jaar geleden niveau II-III had zit hij nu al op bijna 21 jarige leeftijd op niveau IV.

Pas met warm weer je training aan, zorg voor goede conditie en verder.... doe je oordopjes in.

Bij mijn haflinger is het wel met scopie geconstateerd in de kliniek en volgens de kliniek heeft hij beide stembanden verlamd.

Ze heeft tegenwoordig eigenlijk een mega goeie conditie maar door een breuk in mijn schouder hebben we beide 2/3 maanden bijna niks kunnen doen deze zomer en begin het nu wel echt te merken aan haar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:21

Ja alleen als het medisch echt noodzakelijk is mag een operatie volgens mij, maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.

-Kurt Albrecht-

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-22 16:22

Elisa2 schreef:
Ja alleen als het medisch echt noodzakelijk is mag een operatie volgens mij, maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.

Ja, denk ook niet dat elke dierenarts het zou doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:48

Collega van mij heeft/had ook een cornage paard maar die is nog maar 6 en die hebben ze hier in NL geopereerd.
In Belgie wordt het wel gedaan maar ik persoonlijk heb het nooit nodig gevonden.

In de zomer als ik hem uit het land bv haal dan "hoor" ik hem ook ademen dus de zomer is voor hem geen goed seizoen.

Ja ik heb Wolvega erbij gehad jaartje geleden omdat ik hem "te veel" vond ademen en geluisterd conditie prima maar het was echt zijn cornage. Hij gaf aan dat het progresief was en ik wist dat ook niet.

Het is een vervelend geluid maar meer voor jezelf en ik merk als hij wat hoger opgericht loopt dan wordt het wat meer dicht geknepen zeg maar en dan hoor je hem flink pompen.
M2 was voor hem ook wel aanpoten in die tijd.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Romy_Stn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-23 22:46

Dankjewel voor alle reacties!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 23:34

Hoe oud is je shetlander en hoe hebben ze in de keel gekeken? Hoor je alleen dat geluid of is ze ook buiten adem? Bij shetlanders komt ook een vervorming aan de luchtpijp voor die na verloop van jaren verergert. Daarvoor moeten ze verder kijken dan alleen de stembanden. Het is een naar onderzoek, maar wel noodzakelijk als ze ook kortademig is. https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... d%20geluid. Hier staat er een stukje over geschreven.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 06:38

Ik wou net zeggen, is er een scopie gedaan?
Mensen roepen bij veel geluid meteen cornage maar een afgeplatte luchtpijp is een echte shetten kwaal die dit geluid ook geeft.

Je bent minder met hem aan het werk geweest begrijp ik, dan is hij misschien ook wat aangekomen, dan hoor je het ook sneller.
En ook dit is progressief, het word in de loop der jaren erger.

Het hoeft geen ramp te zijn, ik heb een merrie die op dit moment M/Z start, mendurance wedstrijden goed uitloopt en nu mee is voor haar eerste SWM.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie