Help… beide voorbenen ineens dik

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 18:17

Ik kwam vandaag aan op stal, en trof m’n paard met beide voorbenen kneiterdik aan… direct gekoeld en gestapt, geen pas onregelmatig… iemand dit ook ooit eens gehad?

Paard wordt amper belast,staat in box met uitloop, en ik voel elke dag de benen af gezien ze al eens een blessure heeft gehad. Gisteren was alles nog gewoon normaal… da komt deze week scannen, maar natuurlijk spookt er vanalles door m’n hoofd vandaar de vraag, komt het iemand bekend voor )( specifiek aan beide voorbenen


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26907
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:30

Ja wel eens gehad. Ik in paniek want de benen zagen eruit als dikke peesblessures. Geen wondjes o.i.d, te vinden dus een naar binnen geslagen ontsteking (einschuss) was ook uitgesloten.
De volgende dag stond een ander paard met dikke achterbenen. En een week later begonnen de achterbenen van mijn paard ook mee te doen. Toen waren de voorbenen alweer een stuk dunner.
Kortom het was een virus. We noemden het inmiddels 'het dikke benen virus".
Rhino virus geeft ook wel eens dat beeld. Dus je zou ook even bloed kunnen laten trekken.

*Edit* Even voor je opgezocht. Rhino kan inderdaad dikke benen geven als symptoom.
Mijn paard had verder nergens last van (niet verkouden geen koorts o.i.d.). Alleen die benen


Het Equine Herpesvirus (EHV) komt wereldwijd voor. Meestal resulteert infectie met dit virus bij het paard in een verkoudheid, met als mogelijke ziekteverschijnselen koorts, hoesten, een loopneus, verminderde eetlust en dikke benen. https://www.veehouderenveearts.nl/dierz ... pneumonie/

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:38

Ik zou niet meteen paniek krijgen hoor. Er kan altijd wat zijn natuurlijk, maar ik zie het wel vaker en meer doen dat wat je nu doet kan je niet. Dierenarts komt dus van de week al, dus ik zou het nu even aankijken. Kan inderdaad een heel simpel virus zijn, het kan best zijn dat je morgen op stal komt en het is weg, maar ook dat het over de komende dagen weg trekt.

xLoki

Berichten: 3518
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:41

Heb je je paard al getemperatuurd? Hoe fit staat het paard er verder bij? Oedeem aan de benen kan allerlei oorzaken hebben.
Ik weet toevallig dat anaplasmose ook oedeem als symptoom kan hebben...

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 18:43

Babootje schreef:
Ja wel eens gehad. Ik in paniek want de benen zagen eruit als dikke peesblessures. Geen wondjes o.i.d, te vinden dus een naar binnen geslagen ontsteking (einschuss) was ook uitgesloten.
De volgende dag stond een ander paard met dikke achterbenen. En een week later begonnen de achterbenen van mijn paard ook mee te doen. Toen waren de voorbenen alweer een stuk dunner.
Kortom het was een virus. We noemden het inmiddels 'het dikke benen virus".
Rhino virus geeft ook wel eens dat beeld. Dus je zou ook even bloed kunnen laten trekken.

*Edit* Even voor je opgezocht. Rhino kan inderdaad dikke benen geven als symptoom.
Mijn paard had verder nergens last van (niet verkouden geen koorts o.i.d.). Alleen die benen


Het Equine Herpesvirus (EHV) komt wereldwijd voor. Meestal resulteert infectie met dit virus bij het paard in een verkoudheid, met als mogelijke ziekteverschijnselen koorts, hoesten, een loopneus, verminderde eetlust en dikke benen. https://www.veehouderenveearts.nl/dierz ... pneumonie/



Jaa ik had net inderdaad ook de tip gekregen virus, ze hoest wat en heeft wat plekjes in de neus… inderdaad ik ga bloed laten trekken en maar hopen op ( klinkt raar sorry! Maar geen peesblessure want het is al drie jaar dokteren met die zelfslopende meid) heel erg bedankt voor je reactie! :j

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:46

..
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26907
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:47

Ja inderdaad, een peesblessure ben je zomaar niet vanaf. Maar dat zou wel heel toevallig zijn 2 benen tegelijk; kan heel goed onschuldig zijn.

Babootje

Berichten: 26907
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:48

Nobel01 schreef:
Een vraag, gebruik je beenbeschermers om de benen?


Zo te zien, zijn ze in het verleden al eens te lang om gebleven :Y)

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 18:54

Nobel01 schreef:
Een vraag, gebruik je beenbeschermers om de benen?



Met werken wel, maar 24:7 gaat niet ivm hitte.
En ze werkt de afgelopen maanden misschien 1x in de week 15 minuten.

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 18:55

Babootje schreef:
Nobel01 schreef:
Een vraag, gebruik je beenbeschermers om de benen?


Zo te zien, zijn ze in het verleden al eens te lang om gebleven :Y)


Waar baseer je dat op? Op de witte haren op het voorbeen? Dat is van een wondje van het gek doen en zichzelf geraakt

Babootje

Berichten: 26907
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:02

Haha ja, dat kan hoor.
Maar zo'n wit lijntje in de lengterichting aan de zijkant van het been (aan 2 kanten van hetzelfde been) heb ik heel vaak gezien bij paarden die een nachtje met hun peesbeschermers om zijn blijven staan. Dus vandaar dat ik dat zei. Maar wat jij zegt kan ook heel goed. Maar ik vraag me dan af, hoe een paard zichzelf aan de buitenkant en de binnenkant van het been kan raken. De binnenkant snap ik nog, maar de buitenzijkant vind ik heel knap :) :)

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:04

Mijn allereerste reactie bij meerdere dikke benen in 1 keer is zonder kreupelheid: waarschijnlijk een virusje.
Ik zou even de temperatuur in de gaten houden en een paar dagen aankijken in eerste instantie.

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:06

Babootje schreef:
Haha ja, dat kan hoor.
Maar zo'n wit lijntje in de lengterichting aan de zijkant van het been (aan 2 kanten van hetzelfde been) heb ik heel vaak gezien bij paarden die een nachtje met hun peesbeschermers om zijn blijven staan. Dus vandaar dat ik dat zei. Maar wat jij zegt kan ook heel goed. Maar ik vraag me dan af, hoe een paard zichzelf aan de buitenkant en de binnenkant van het been kan raken. De binnenkant snap ik nog, maar de buitenkant.



Het zijn plekjes aan de binnenkant van beide voorbenen, hoef langs andere been en dan ligt het open, overigens is het zo’n rilkikker die zeker als jong paard regelmatig zo tekeer ging dat ze onderuit ging op de straat, en daarbij zichzelf ook goed open had gehaald.. niet het “standaard” type oh even spannend en door… ( de peesblessure die ze toendertijd had was best heftig, en die desbetreffende dierenarts kende het paard ook, die gaf aan dat ik de moeite er niet voor hoefde te doen, want ze sloopt zichzelf toch…)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:20

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:36

[/quote]


Met werken wel, maar 24:7 gaat niet ivm hitte.
En ze werkt de afgelopen maanden misschien 1x in de week 15 minuten.[/quote]


Mijn merrie stond ook met hele dikke benen, in 4 weken tijd 3 keer, zelfs zo dik dat de huid gesprongen was. We stonden voor een raadsel. Na de derde keer een andere dierenarts gevraagd, en zodoende erachter gekomen dat ze een extreem allergische reactie had op neopreen! Als jong paard nooit last van gehad, en ineens wel.[/quote]

Jeetje daar zou je ook niet direct aan denken bij zoiets.

Deze heeft zoiezo al last van haar lymfe achter door beschadiging( maar nooit in de voorbenen gehad) , dus vocht is altijd een dingetje bij haar, dat is nu redelijk goed onder controle door de verhuis naar uitloop, voeding ed is al allemAal aangepast zo’n 2,5 jaar.

we laten zoiezo even een bloesje nemen om te kijken of daar wat uitkomt temperatuur is opzich netjes 37,9 maar wij tempen haar met grote regelmaat en eigenlijk altijd 37.1/37.3 dus voor haar aan de “hoge” kant.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:45

Wij hebben vorige winter exact hetzelfde gehad op stal.
Was inderdaad een virus, meer dan de helft van de paarden hadden het.

*EDIT*
Ze hadden bij ons ook last van dunne mest erbij, ik vond nog een foto:
Afbeelding

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:51

BugsFunny schreef:
Wij hebben vorige winter exact hetzelfde gehad op stal.
Was inderdaad een virus, meer dan de helft van de paarden hadden het.

*EDIT*
Ze hadden bij ons ook last van dunne mest erbij, ik vond nog een foto:
[ [url=m/8WoVfH.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ah Jaa ziet er bekend uit inderdaad, is niet helemaal in dr doen ook….
Tot nu toe de eerste met verschijnselen benieuwd hoelang het zo blijft

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:54

Dark7 schreef:
BugsFunny schreef:
Wij hebben vorige winter exact hetzelfde gehad op stal.
Was inderdaad een virus, meer dan de helft van de paarden hadden het.

*EDIT*
Ze hadden bij ons ook last van dunne mest erbij, ik vond nog een foto:
[ [url=m/8WoVfH.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ah Jaa ziet er bekend uit inderdaad, is niet helemaal in dr doen ook….
Tot nu toe de eerste met verschijnselen benieuwd hoelang het zo blijft


Ja had de mijne ook. Niet echt ziek maar gewoon niet lekker in haar velletje.
Heeft dacht ik een weekje geduurd ongeveer.

ruitje

Berichten: 12557
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:56

Voer je kuil/voordroog/heb je een verandering in je ruwvoer?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:03

Mijn vroegere merrie kreeg dikke benen als ze te rijk hooi/voerdroog kreeg.

Volgens mij was het teveel eiwitten waar ze last van had.

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:04

ruitje schreef:
Voer je kuil/voordroog/heb je een verandering in je ruwvoer?



Ik voer geanalyseerd hooi afgestemd op haar behoefte ( we moeten altijd erg rekening houden met de lymfe die niet goed meer werken) geen verandering daarin, ook geen nieuwe baal zitten op de helft van de huidige baal ( 500kg) ze krijgt dit dmv slowfeeder en doet daar 24 uur mee( 13,5 /15kg) .
Qua voeding ben ik wel recent vitalstyle slueslimix gaan voeren maar betreft een handje of 3 per dag ( gewerkt).
Verder krijgt ze alleen vitaminebrok ( oerbalans) en slobber wissel ik af tussen de slueslimix en nutrimash van vitalbix

prugelpiet

Berichten: 12669
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:06

Ik snap dat het schrikken is hoor, en je het zo snel mogelijk wil oplossen en wil weten wat het is, maar ik zie hier nog niet echt ‘kneiterdikke’ benen langs komen. Het kan echt nog veel dikker.

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:07

Daan13 schreef:
Mijn vroegere merrie kreeg dikke benen als ze te rijk hooi/voerdroog kreeg.

Volgens mij was het teveel eiwitten waar ze last van had.


Bedankt voor je input :)

Zoals al aangegeven, is haar hele rantsoen al 2 jaar aangepast nav problemen met de lymfe en dus afvoer van afvalstoffen en verwerking van voedingsstoffen is wat lastiger voor haar, daarvoor krijgt ze ook alles geanalyseerd qua hooi ( ja elk nieuw pak is geanalyseerd dus niet 1 Baal van een partij van 100 ).

Het betreft nu alleen de voorbenen die zo dik zijn out of the blue, we laten bloed nemen en wachten daar de uitslag van af :o

Dark7
Berichten: 191
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:10

prugelpiet schreef:
Ik snap dat het schrikken is hoor, en je het zo snel mogelijk wil oplossen en wil weten wat het is, maar ik zie hier nog niet echt ‘kneiterdikke’ benen langs komen. Het kan echt nog veel dikker.


Jaa ik ben opzich niet zo’n stresskip met dikke benen maar dit betrof “altijd “achter, maar na m’n ervaring met de peesblessure ben ik qua voorbenen extra voorzichtig, beter een keer teveel dan te weinig zegmaar… zeker gezien het zo’n lekkere kamikazepiloot is :')

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Help… beide voorbenen ineens dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:55

Wat verwacht je van het bloedprikken?
Wil je ergens specifiek naar laten kijken?