Stalbenen bij 24/7 buiten

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenora_C

Berichten: 107
Geregistreerd: 28-02-14

Stalbenen bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:51

Sinds kort staat mijn paard in de nachten weer op haar uitloop met schuilstal en overdag (9.30 - 17.30) op de wei. Helaas, heeft ze sinds deze tijd elke ochtend twee dikke achterbenen.

Haar uitloop is groot genoeg voor een wandeling, ongeveer 10 meter lang, en daaraan nog een container om in te schuilen. Nu is mevrouw een prinses en zodra er ook maar een druppel regen valt of een zuchtje wind is, staat ze binnen. Conclusie ondanks dat ze kan bewegen, doet ze dit niet. Haar waterbak staat al zo ver mogelijk van haar hooi, maar dit helpt niet voldoende. Het hooi hangt wel binnen in de schuilstal. Het is niet mogelijk dat te veranderen ivm verspilling en schoonhouden van het zand.

Ze wordt al heel sober gevoerd, alleen onbeperkt (arm) hooi en een vitamine brok en nu nog gras, maar hier zit niks meer in kwa voeding.

Vorig jaar heeft ze een flinke einschuss been gehad. Ik vermoed dat er daarom sowieso sneller vocht in haar been blijft zitten. Al had ze geen vocht in haar been toen ze nog 24/7 op de wei stond. Na de wei of rijden is nu ook al het vocht weg.

Ik hoop dat het straks minder wordt als ze volledig in Winter opstelling staat. Ze mag dan namelijk juist in de nacht op de grootte paddock en overdag (9.30 - 18.00) in haar kleine paddock. Maar grootte kans dat ze dan zowel alsnog 24/7 in een schuilstal gaat staan, waardoor de stalbenen heel de dag aanhouden.

Kan ik nog meer doen om haar te ondersteunen? Ik lees dingen over kruiden, maar ben daar een beetje sceptisch over.

Daihyo

Berichten: 88282
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:54

Is het niet mogelijk om een slowfeeder met kleinere maas buiten te hangen met bijvoorbeeld rubberen tegels of een bak onder het net? Kleine maas gaat verspilling tegen en met tegels of bak kunnen ze zonder problemen het gevallen hooi eten. Mocht er dan toch hooi in het zand komen, kun je dit vrij simpel met een mestvork of mestboy verwijderen.

Qua kruiden kun je denken aan kleefkruid en brandnetel.

Selente
Berichten: 1886
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Stalbenen bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:24

Mijn merrie heeft 1x last gehad van stalbenen. Haar nieren bleken toen overbelast waardoor ze niet alles afgevoerd kreeg. Phytonics Kidney Comp gegeven waardoor ze binnen een aantal dagen al geen stalbenen meer had. Ook nooit meer gehad hierna.

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:40

Is een teken van minder goede werking van het lymfesysteem in de benen, wat na zoiets ellendigs als einschuss natuurlijk niet zo gek is. Al eens een dierenarts gevraagd of daar iets voor/ tegen is?

MyWishMax

Berichten: 25901
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:47

Helaas wel herkenbaar, want ondanks dat ze in paddock kunnen bewegen doen ze dat veel minder als in het land. Zelfs met hooinetten is de beweging gewoon niet hetzelfde. Dan lopen ze van ene hooinet naar de andere, maar staan ook lang op dezelfde plek en geen ruimte voor eventueel een sprintje oid. Bij een track oid is het nog wat anders, maar wisselt ook per paard, maar zo'n soort paddock als jij beschrijft plus gedrag van paard is jammer genoeg vele malen minder beweging en veel stilstaan.

neetoch
Berichten: 1041
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Stalbenen bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:53

Ik herken het ook. En dan niet eens stalbenen, maar met artrose. Geef die van mij een zandpaddock en ze beweegt niet meer. Het enige wat daar tegen helpt is uiteindelijk zomer en winter op de wei. Zelfs al staat er in de winter geen gras meer op en voer je hooi bij, bewegen ze altijd veel meer dan op het zand, doordat ze blijven scharrelen naar dat laatste sprietje gras wat ze kunnen vinden.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:59

10 meter is natuurlijk geen wandeling, dat zijn een paar passen. Daar kunnen ze ook geen sprintje trekken of wat ook. Fijn voor een frisse neus, maar dat is het.

En net ook wat MWM zegt, ik zie ook regelmatig paarden in wel een grotere paddock, maar die lopen niet verder dan van net naar net en dat is het.
Dan moet je echt lange tracks hebben willen ze wel echt wat lopen. Als ze van zichzelf geen dier zijn dat rennen is het al snel te weinig bij aanleg van stalbenen.


Misschien kun je eens kijken naar een therapeut die Lymfe drainage doet.
Daar heb ik wel goede dingen van gehoord.

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:17

dekentje op doen, ze gaat niet voor nix schuilen uit de kou en regen.

Muze
Berichten: 5422
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stalbenen bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:17

Klinkt alsof het lymfesysteem inderdaad verminderd werkzaam is. Lymfedrainage kan hierbij zeker een goede keus zijn, ook de al genoemde kruiden zoals kleefkruid en brandnetel kunnen ondersteunend werken.
Als het paard al eens einschuss gehad heeft, zie je vaker dat desbetreffend been sneller en vaker “ vol blijft staan” ( net als dat dit been sneller “ mok” ontwikkelt).

Sure_lee

Berichten: 10509
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stalbenen bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:22

Hier ook herkenbaar. Mijn merrie krijgt zelfs dikke benen in de winter in een PP van 6 hectare. Ze loopt gewoon veel minder als het koud en nat is.
Als haar benen beginnen te vullen dan voer ik brandnetel en kleefkruid.
Dan is het zo verdwenen en blijft het ook weg.

Lenora_C

Berichten: 107
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 21:31

Bedankt voor alle reacties!

"Fijn" om te zien dat het herkenbaar is.

Als de stalbenen met permanent op de paddock echt heel de dag aanhouden, dan ga ik kijken met de stalbaas of we iets kunnen regelen dat ze gedwongen wordt naar buiten te lopen, door toch hooi bij/op het zand te voeren. Stimuleren om te bewegen zou het beste zijn. Ze heeft dan voor de nacht een paddock van 40 x 10 met haar vriendin, dus hopelijk is het niet nodig.

Ik ga kijken naar brandnetel en kleefkruid, ik ben altijd sceptisch hierin, maar niet geprobeerd is zeker mis.

Eind van de maand komt toevallig een chiropractor en sportmasseur voor paardlief. Ik ga navragen of ze ook aan Lymfedrainage doet en anders kan die ook nog wel komen. Met een paard wordt je nooit rijk...

Ik ga met de tips aan de slag :)

ellepel

Berichten: 47710
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 21:48

kijk eens naar kruidenmix van hilton herbs,deze
https://www.agradi.nl/hilton-herbs-clea ... 1QQAvD_BwE
helpt (vind ik )erg goed met stalbenen :j

en probeer toch iets aan omdenken te doen met je hooi.
want tegen verspilling is wel wat te bedenken zodat je paard die paar stappen buiten wel kan doen.
want teveel stilstaan is voor de darmen van een paard nou ook niet bepaald goed.
dus bak onder je hooi, verzin iets tegen het knoeien.