Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bakken schreef:Dank jullie wel voor jullie reacties. Op het keuringsrapport staat voldoende bij kwaliteit van röntgenfoto's.
En acceptabel voor de sport.
Het dier is 8, is zowel hier als in land van herkomst niet geklasseerd, en dat bevreemd ons.
Te veel alarmbellen waarvan ik denk hoe kan dat.
Ik heb de fokker in land van herkomst gecontact en deze zegt meteen ik heb nooit meer iets van het paard gehoord. Bij geen klasseringen niet doen.
Kortom we laten m staan, helaas.
Suzanne F. schreef:Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. Sommigen zeggen dat het geen pijnklachten oplevert, anderen zeggen van wel of dat er nevenklachten bijkomen die de pijn veroorzaken. Vaak komt dit niet alleen in ieder geval en ikzelf zou er niet aan beginnen als je internationaal eventing als ambitie hebt. Recreatief kan ik me nog voorstellen dat je het aan zou durven maar niet voor de hoge sport en deze hoge belasting.
anjali schreef:Suzanne F. schreef:Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. Sommigen zeggen dat het geen pijnklachten oplevert, anderen zeggen van wel of dat er nevenklachten bijkomen die de pijn veroorzaken. Vaak komt dit niet alleen in ieder geval en ikzelf zou er niet aan beginnen als je internationaal eventing als ambitie hebt. Recreatief kan ik me nog voorstellen dat je het aan zou durven maar niet voor de hoge sport en deze hoge belasting.
Precies. Er wordt op Bokt vaak gezegd dat een paard voor recreatie even (medisch) goed moet zijn als voor de sport, maar ik vind dat bij (hogere) sport toch wel degelijk zware eisen gesteld kunnen worden wat voor recreatie (wat toch meer rijden voor plezier en ontspanning is zonder de ambitie om te moeten winnen) niet hoeft. Maar inmiddels heeft ts al besloten het paard te laten staan, ik denk dat ze daar verstandig aan doet.Alhoewel ik het eigenlijk onmogelijk vind om over zoiets te oordelen vanaf een computerscherm.
Femke_Tweety schreef:* Paard door verkoper (niet koper) laten röntgenen
* Dierenarts van verkoper heeft 'goedgekeurd' maar voor welk doel is niet duidelijk
* Dier heeft op relatief jonge leeftijd relatief stevige bemerking (die met mazzel nooit opspeelt,maar die ook grote problemen kan geven)
* Koper wil dier voor zware sport, doel internationaal niveau
* Dier is nog nooit geklasseerd (/uitgebracht)
* Dier is níet gekeurd voor het doel van de koper.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie rode vlag na rode vlag na rode vlag.
Níet doen. Echt niet.
Of je moet het dier door een 100% eigen dierenarts volledig opnieuw laten keuren, waarbij het sportdoel op voorhand héél duidelijk gecommuniceerd wordt.
Maar ik schat de kans op goedkeuren voor dat doel met dit verhaal betrekkelijk laag in.
Esther schreef:Femke_Tweety schreef:* Paard door verkoper (niet koper) laten röntgenen
* Dierenarts van verkoper heeft 'goedgekeurd' maar voor welk doel is niet duidelijk
* Dier heeft op relatief jonge leeftijd relatief stevige bemerking (die met mazzel nooit opspeelt,maar die ook grote problemen kan geven)
* Koper wil dier voor zware sport, doel internationaal niveau
* Dier is nog nooit geklasseerd (/uitgebracht)
* Dier is níet gekeurd voor het doel van de koper.
Het kan aan mij liggen, maar ik zie rode vlag na rode vlag na rode vlag.
Níet doen. Echt niet.
Of je moet het dier door een 100% eigen dierenarts volledig opnieuw laten keuren, waarbij het sportdoel op voorhand héél duidelijk gecommuniceerd wordt.
Maar ik schat de kans op goedkeuren voor dat doel met dit verhaal betrekkelijk laag in.
Topic duidelijk niet gelezen, TS ziet al van de koop af.
Bakken schreef:We zien er inderdaad vanaf. Maar mijn verbazing blijft dat dit dus kennelijk geen "gebrek" is en dus hem gewoon geschikt maakt voor de sport.
Koekie73 schreef:Ik heb net mijn 6 jarige springpony met verbening van het hoefkraakbeen moeten laten inslapen gisteren. Gekocht als 4 jarige. De verbening was al aardig aanwezig en werd door de DA beschreven als alleen een opmerking en geen belemmering voor de sport (foto's laten maken omdat hij al snel kreupel liep bij ons; hij was toen pas 4 jaar)
Omdat hij kreupel liep is hij uiteindelijk in de MRI geweest en bleek hij een steriele ontsteking + een breukje in de aanhechting van zijn hoefkraakbeen te hebben.
Wel degelijk een risico door de verbening dus. Persoonlijk koop ik er nooit meer 1 waarbij verbening wordt opgemerkt.
Babootje schreef:Jeetje Esther. Kan het nog zuurder?
Ik vind het overzichtje van Femke Tweety wel meerwaarde hebben. Ook al laat de TS het paard staan (heel verstandig) kan dit wel leerzaam zijn voor anderen.
Gebruikers op dit forum: Celebi, Daatje, eshz, sietske83 en 17 bezoekers