Enting en naar buiten

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

Enting en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:22

Vandaag heeft mijn kleine smurf haar eerste enting gehad om 5 uur. Morgen regent het de hele dag en ze staan bij ons in de paddock van 9 tot 4 ongeveer. Er is geen schuilmogelijkheid op de paddock.

Wel is er onbeperkt hooi. Kan ik haar buiten zetten of zeggen jullie laat maar een dagje binnen want ze kan er grieperig van zijn.

Deze overbezorgde paardenmoeder weet even geen raad....

Cinnepin

Re: Enting en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:28

Misschien voor de zekerheid anders een regen deken op? Maar hele dag regen? Ik dacht af en toe een bui?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:30

Bij ons de hele dag regen zeggen ze... ik heb geen regen deken ze is 5.5 maand nu

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:36

En je vindt het wel gezond om 'even een dagje binnen te blijven'?

Het is geen kind hè, het is een paard. Een loopdier, een jong paard die sowieso vrije beweging hoort te hebben.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:40

Onali schreef:
En je vindt het wel gezond om 'even een dagje binnen te blijven'?

Het is geen kind hè, het is een paard. Een loopdier, een jong paard die sowieso vrije beweging hoort te hebben.

Wat een vriendelijke toon weer... als ze op de paddock heeft gestaan (met andere paarden voordat daar commentaar op komt) komt ze er zowizo nog uit als ik er ben uiteraard. Dus zou dan alleen de paddock uren overslaan.

Heb liever een dag binnen als dagen een ziek paard.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:43

Ik snap niet hoe het in je hoofd opkomt om je veulen een dag binnen te laten staan vanwege een enting en regen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:46

Onali schreef:
Ik snap niet hoe het in je hoofd opkomt om je veulen een dag binnen te laten staan vanwege een enting en regen.

Oke nog vriendelijker als de eerste post... je punt is duidelijk

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:47

is geen probleem hoor, van dagje binnen staan gaan ze niet dood (trouwens van meer ook niet) van een longontsteking oplopen door verminderde weerstand door de enting kunnen ze wel overlijden. Dus mijn keus zou simpel zijn.

paarden staan al vanaf dat door de mensen gehouden worden op stal en nu ineens na honderden jaren is het zooo slecht. Kwats dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:49

Onali schreef:

Omdat sommige mensen geen beeld hebben bij hoe ziek een paard ervan kan worden?
JIJ bijvoorbeeld....

Stephanie_86 schreef:
Bij ons de hele dag regen zeggen ze... ik heb geen regen deken ze is 5.5 maand nu

Heb je enig idee hoe ze reageert op een enting?
Van sommige entingen is bekend dat paarden daar heftiger op kunnen reageren (er zijn om die reden ook bepaalde entingen van de markt gehaald) maar individueel zie je ook verschillende reacties bij paarden.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 20:53

ikke schreef:
Onali schreef:

Omdat sommige mensen geen beeld hebben bij hoe ziek een paard ervan kan worden?
JIJ bijvoorbeeld....

Stephanie_86 schreef:

Heb je enig idee hoe ze reageert op een enting?
Van sommige entingen is bekend dat paarden daar heftiger op kunnen reageren (er zijn om die reden ook bepaalde entingen van de markt gehaald) maar individueel zie je ook verschillende reacties bij paarden.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen idee hoe ze er op reageert. Het is haar eerste enting van de basis enting. Ze is hiervoor nog nooit geënt. Daarom vind ik het ook lastig. Wil niet dat ze dagen ziek is omdat ze een dag in de regen moet staan. Ze is geënt met prequenza TE

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:00

Ik snap best dat je wat voorzichtig bent.
Veulen is nog niet zolang geleden gespeend en verhuisd. De weerstand is dan niet optimaal.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:10

Het wordt morgen 10 graden. Bij mij ging ze gewoon naar buiten. Als het nou ook nog heel koud was, dan was het misschien een ander verhaal.
Zet je ze zelf buiten? Als je denk dat ze in de ochtend niet fit is kan je alsnog beslissen om binnen te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:20

is ze al gewend om alleen binnen te staan?
en staat ze nu wel buiten, in een groep, zo ja gaan die ook mee naar binnen of staat ze dan alleen?

het weer bericht voor morgen:
Vrijdag laat de zon zich regelmatig zien, maar trekken er ook nog enkele buien over het land, plaatselijk kan daarbij ook een klap onweer voorkomen. De wind zoekt in de loop van de dag de noordwesthoek op en is boven land zwak tot matig. Aan de kust waait een vrij krachtige wind, temperatuur word 13 graden.

ja weet je een enting hebben ze eigenlijk niet veel last van hoor.
ze mogen vanwege de werking liever niet teveel zweten,(toch?)dus als ze binnen juist erg onrustig is zou ik ze gewoon lekker buiten laten.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 21:34

ellepel schreef:
is ze al gewend om alleen binnen te staan?
en staat ze nu wel buiten, in een groep, zo ja gaan die ook mee naar binnen of staat ze dan alleen?

het weer bericht voor morgen:
Vrijdag laat de zon zich regelmatig zien, maar trekken er ook nog enkele buien over het land, plaatselijk kan daarbij ook een klap onweer voorkomen. De wind zoekt in de loop van de dag de noordwesthoek op en is boven land zwak tot matig. Aan de kust waait een vrij krachtige wind, temperatuur word 13 graden.

ja weet je een enting hebben ze eigenlijk niet veel last van hoor.
ze mogen vanwege de werking liever niet teveel zweten,(toch?)dus als ze binnen juist erg onrustig is zou ik ze gewoon lekker buiten laten.

Er staat er beide kanten naast haar en 1 tegenover haar vanwege blessures en ander ongemak die binnen blijven dus ze staat niet alleen. De stalling is aan de kust en paddock op open stuk. De weersverwachting per uur is bij ons vanaf 9 uur hoop wind en regen de rest van de dag.

Ik kan haar niet zelf buiten zetten want ben 6 uur al op werk.

Ze blijft binnen tot ik er ben zodat ik zelf kan temperaturen en dan gaat ze naar buiten. Denk dat dit de beste oplossing is. Ik zit ook niet lekker op werk als ik de hele dag twijfel of t wel goed met d'r gaat. Op stal is er zicht op. Veearts raade me aan om d'r in de gaten te houden want net gespeend en verhuisd.

Maak me dan gewoon zorgen en denk dat dit voor morgen de oplossing is een zaterdag weer gewoon de hele dag mee de paddock op. Ze gaat niet dood van een korter dagje buiten.

Liever zo dan dat ze dagen ziek kan worden met de gevolgen van dien.

Bedankt voor de tips allemaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:41

ja komt vast goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:28

Ik vind van 9 tm 4 op een paddock sowieso bizar weinig buiten voor een veulen van 5,5 maand. Dan staat ze dus al een heeeeeeeeeeel groot deel van de dag binnen.
Grote kans dat de weerstand niet zo goed is nee.

@speurneusc, je kletst onzin. Paarden kwamen vroeger echt wel buiten en zeker veulens kwamen niet op stal.
Het is sowieso echt al een hele slechte situatie. Beestje is jong afgespeend, staat weinig buiten, alleen op een paddockje en dan kan de weerstand inderdaad slecht zijn. Dan komen de problemen ergens anders door en niet een vaccinatie.

En ja, wij hebben weleens een reactie gehad bij een paard.

Maar goed, ik ontstip wel, want weet precies hoe zo ene topic weer gaat lopen........

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:32

Ik zou haar gewoon buiten zetten. Zo lang ze genoeg ruwvoer hebben kunnen ze hun temperatuur prima regelen :j en soms is de prikplaats wat stijf, dan is beweging een must.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:50

Ik heb mijn 'veulen' pas laten enten toen ze 3 was. Maar gewoon lekker buiten gelaten in de kudde. Was voor haar ook een stuk prettiger ze kon toen nog niet echt alleen staan.

Mijn andere paard staat haar leven praktisch 24/7 buiten dus ook na een enting. Op een keer een bult na geen problemen gehad.

Gewoon een rustdag geven en bij twijfel kunnen ze altijd nog naar binnen , maar ik zou haar/hem eerst gewoon lekker buiten laten als dat meer bekend is. Je wilt geen onrustig veulen in een box die nog niet geleerd heeft om alleen of opgesloten te staan. Dat is vragen om verwondingen en of gevaarlijke situaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:52

Wanneer jij je er beter bij voelt om je smurf een dag binnen te houden , al helemaal wanneer er nog gezelschap staat moet je dat gewoon doen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 23:53

superpony schreef:
Ik vind van 9 tm 4 op een paddock sowieso bizar weinig buiten voor een veulen van 5,5 maand. Dan staat ze dus al een heeeeeeeeeeel groot deel van de dag binnen.
Grote kans dat de weerstand niet zo goed is nee.

@speurneusc, je kletst onzin. Paarden kwamen vroeger echt wel buiten en zeker veulens kwamen niet op stal.
Het is sowieso echt al een hele slechte situatie. Beestje is jong afgespeend, staat weinig buiten, alleen op een paddockje en dan kan de weerstand inderdaad slecht zijn. Dan komen de problemen ergens anders door en niet een vaccinatie.

En ja, wij hebben weleens een reactie gehad bij een paard.

Maar goed, ik ontstip wel, want weet precies hoe zo ene topic weer gaat lopen........

Fijn dat je goed leest... in principe staat ze alleen in de nacht binnen. Ze is nu 2 weken bij mij dus vroeg afgespeend valt ook wel mee. Ze is niet de enige. Niet de eerste en al zeker niet de laatste die op die leeftijd bij hun moeder weg gegaan is. En met al deze paarden komt het goed of is het goed gekomen.

Ook fijn dat je weet hoe groot het paddockJE is.

Bedankt voor het ontstippen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:04

Citaat:
Morgen regent het de hele dag en ze staan bij ons in de paddock van 9 tot 4 ongeveer.

Je schrijft dit zelf, dus ik vind de aanname van superpony niet zo gek.
En ik weet dat het als normaal wordt gezien dat paarden vanaf een maand of vijf worden afgespeend maar ik zou dat zelf ook nooit verkiezen.

Recent afgespeend, recent verhuisd, weinig vrije beweging; ik denk dat dit inderdaad zaken zijn die de weerstand geen goed doen. Dat staat dan naast je vraag van vaccinatie.

Ik snap dat superpony daar een opmerking over maakt, eerlijk gezegd. Het betekent niet, dat je niet het beste met je paard voor hebt, maar wel dat jullie andere standaarden hebben. En het zou mijn standaard ook niet zijn, dus dat snap ik wel.

Je bezorgdheid snap ik ook; volgens mij heb je je keuze gemaakt nu toch? :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 06:33

Gewoon naar buiten, liefst op een groot stuk zodat ze goed kan bewegen. Enting wil nog al eens stijf worden en een bult geven als ze teveel stil staan. Evt kun je haar temperatuur ook even in de gaten houden. Liefst voor de enting temperaturen zodat je de normaal waarde ook weet. Succes en hou in je achterhoofd dat het meestal gewoon goed gaat, dus niet teveel zorgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 06:52

Ik had dezelfde keuze als jij gemaakt TS.
Volg je gevoel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 07:03

Ik begrijp je gevoel maar ook die van de bovenstaande reacties.

Ik denk dat je er goed aan doet om altijd een regendekentje voor je veulen klaar te hebben liggen in de goede maat, zodat je in dit soort situaties niet ervoor hoeft te kiezen om het beestje dan maar binnen te houden want zeker bij een veulen wil je toch gewoon dat het beestje lekker zoveel mogelijk buiten rond kan scharrelen :(:)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 07:32

Ik zou het veulen ook gewoon buiten zetten. Soms wordt het na een enting iets stijf/ spierpijn in dat gebied en dan is vrije beweging wel zo fijn. Veulens, ook op die leeftijd, smelten niet zomaar bij wat regen :D .

Als je je zorgen maakt, ga dan zelf even langs na 2 of 3 uur. En als dat niet lukt kun je altijd een stalgenoot of de staleigenaar vragen om even extra op te letten.