Is dit schimmel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eileen_

Is dit schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 07:59

Een paar dagen geleden viel het me op dat m’n paard wat gekke plekjes had, dit viel toen nog nauwelijks op. Het wordt wel steeds wat beter zichtbaar/ erger, maar nog steeds niet goed zichtbaar. Zitten ook 2 kleine wondjes die ik moeilijk op de foto krijg. Het begon echt als kleine individuele ronde plekjes en is nu meer 1 vlek geworden. Is dit schimmel of wat anders? Behandelen met imaverol?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Re: Is dit schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:05

Grote kans van wel!
Even deze foto’s naar je dierenarts sturen voor een flesje imaverol

Een gezonde geest in een zo gezond mogelijk lichaam

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:29

Ja, dat kan wel eens schimmel zijn.
Mijn merrie heeft het een jaar of 3-4 geleden ook gehad. Behandelen met imaverol, 4x wassen met telkens 3 dagen er tussen. En ook echt al je spullen wassen: borstels, halsters, dekens, ...
Het kan nog even erger worden terwijl je aan de behandeling begint - de reeds aangetaste huid zal nog haren verliezen.

Heel veel succes, hier was het een heel gedoe om haar er weer vanaf te helpen. Ze heeft al bij al een klein jaar in de dekens moeten staan. Ze was er echt erg aan toe. Eerst maandenlang een eczeemdeken, en toch had ze een terugval na +- 6 maanden. Door dat eczeemdeken had ze niet voldoende vacht om na onze verhuis 24/7 buiten te staan, dus moest ze een regendeken om tot de lente. Eens het weer een beetje warmer werd, heb ik haar terug in haar blote kont gezet, en sindsdien gaat het weer super goed met haar, en heeft ze geen terugval meer gehad. Ze heeft ook nooit meer een deken moeten dragen.
De terugval lag volgens mij vooral aan het paard naast haar, die had ook schimmel, en diens eigenaar behandelde haar daar niet correct voor. De paarden konden elkaar aanraken door tralies in de stal, dus dat was echt onbegonnen werk op die manier. Verhuizen was dé oplossing voor ons. Ik kan wel als een malle imaverol gebruiken, maar als het paard naast haar niet correct behandeld wordt, zal dat niet voldoende zijn...

Zelf ook altijd je handen goed ontsmetten en geen andere paarden aanraken/andere paarden met jouw spullen aanraken.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Elisa2

Re: Is dit schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 08:35

Lijkt er wel op inderdaad, maar het is wel een vreemde plaats om het te krijgen dus mij lijkt het ook dat het paard het krijgt door contact met de neus met iets wat schimmel bevat. (een ander paard oid) Dus ik ga mee met wat LWDaisy zegt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:01

Lijkt er wel op, bij mijn paard begon het ook op zijn neus en was het heel vurig waardoor wij dachten dat het een allergische reactie was, maar bleek toch een schimmel te zijn. Het trok vrij snel ook naar zijn benen en flanken. Paar keer behandeld met imaverol en geen last meer van gehad :j

Het begon zo:
Afbeelding

Maar sloeg al vrij snel over naar dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:02

Het lijkt inderdaad wel op schimmel, ik heb het ook een keer gehad. Alles moest ontsmet worden en in de was. Zoals ze hierboven ook al zeggen. Maar wellicht even de DA een foto sturen voor de zekerheid!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-22 20:26

Bedankt nog voor alle reacties.
Ziet er heftig uit zeg Tribunals.
Nooit gedacht dat schimmel zo hardnekkig en rot kon zijn.
Was inderdaad begonnen met behandelen van imaverol. Ze heeft ook wat plekjes op dr schouder gekregen, 1 plekje op dr bil en verder nog wat op dr hoofd. Alleen de plekken op haar lichaam zie je niet ivm haar vacht. Vooral voelbaar.
Sinds zo’n 5 dagen zijn er geen nieuwe plekken meer bij en lijken de plekken op haar lichaam af te nemen.
Haar neus ziet er niet uit := maar dat was ergens wel te verwachten. Ze lijkt er gelukkig weinig last van te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie