Ervaring gevraagd over cyste/tumor op eierstokken merrie

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joland1981

Ervaring gevraagd over cyste/tumor op eierstokken merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 20:09

Ik wil graag met jullie het verhaal van mijn merrie van 11 jaar delen.
Na 2 jaar sukkelen van apart gedrag naar weer heel lief is eindelijk nergens een vinger op te leggen.
Merrie werd soms heel agressief als je wilde opstappen en boete en staakte nog wel eens onder het rijden. Zadelmaker laten komen en zadel na laten kijken en was weer pas op haar rug. Tandarts het gebit na laten kijken was ook goed.
Toen fysio laten komen want misschien zat ze ergens vast in het lichaam maar ook die kon niks geks vinden. Toen behandeld voor maagzweer daar kanpte ze wel van op maar het was nog niet alles. Bloed geprikt en kwamen hoge leverwaardes uit. Kuurtje sedochol en was weer normaal.
Toen ging alles weer even goed voor 2 maanden en weer staken en inmiddels ook niet meer te longeren.
Toen maar gedacht aan een gedragsprobleem. Een gedragsdeskundige erbij gehaald die tevens grondwerk doet zodat we meer de controle krijgen over haar. Omdat ze ook fysiotherapeut is heeft ze is grondig naar mijn merrie gekeken. De rugspieren zijn mooi en goed alleen die achterhand daar struikelt ze wel is mee. Ze wil niet linksom. Tot het moment daar was dat mijn merrie in de longeerbak geheel in staking ging en de aanval opende naar mijn gedragstherapeut. Binnen een seconde veranderde ze van knuffelbeest in een monster. Ze had dit nog nooit zo gezien en is niet gauw bang maar zelfs zij is de bak uit gevlucht.
Zij vermoed toch pijn. En haar hevige hengstigheid viel haar ook op. Tijdens de hengstigheid is ze super knuffelig maar bij elke naamroeping of aanraking plassen. De stralen lopen er uit. Heb al ooit is gevraagd aan de DA om te testen maar die vond het niet nodig omdat ze netjes elke 3 weken hengstig is.
Inmiddels nu bij een andere dierenarts en die komt ze nu wel scannen en opvoelen omdat ze die gedragsverandering vreemd vinden en ze vermoedens heeft voor cyste of een tumor op de eierstokken.
Nu is mijn vraag betreft dit.
De gedragsverandering heb ik vaker gehoord. Maar kan dit dan ook zo pijn doen dat ze staken en de achterhand zo zwak blijft want daar vind ik niks over.
Het is lang verhaal geworden maar ben al zo lang aan het zoeken naar een oorzaak dat we weer met da op onderzoek uit gaan.

Elisa2

Re: Ervaring gevraagd over cyste/tumor op eierstokken merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:50

Ja dat kan, MyWishMax heeft een zelfde soort iets gehad bij haar merrie van de zomer en had daar een volgtopic over. Misschien de moeite waard om deze op te zoeken?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:19

Mijn merrie is een paar maanden geleden geopereerd aan een eierstoktumor, zo'n 20 cm in doorsnee.
Met de tumor werd ze steeds meer woeste hengst. Een week of 6 na de operatie is ze weer haar rustige lieve zelf geworden.
Ik heb haar daarna 1x hengstig gezien, daarna niet meer. Als het goed is moet de ene overgebleven eierstok de cyclus weer over kunnen nemen.
Topic van MyWishMax [MD] Verlatingsangst blijkt eierstoktumor -> operatie
en een oud topic van Janouk van 2018 waar we weer in waren gaan schrijven [MD] Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Mocht scannen niet lukken dan kun je nog d.m.v. een duur bloedonderzoek 98% zekerheid krijgen of het om dat type tumor gaat. Kostte me incl bloedafname en visite (en 10% pinkorting) 410 euro.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:31

Met paarden geen ervaring, maar zelf cystes op en in mijn eierstok gehad.
Dat geeft echt helse pijnen. Het kan bij bepaalde bewegingen of over een hobbel op de fiets lijken of er een groot mes in je lijf wordt gestoken. Cystes kunnen ook vanzelf kapot gaan en dan zijn de klachten weer weg, maar als er steeds nieuwe aangemaakt worden, blijven de klachten terugkomen.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 09:48

Bedankt voor jullie reacties.
Is even afwachten wat er volgende week uitkomt.
Rijden niet meer mogelijk gaat de lucht in met opstappen. Zelf met zadel opleggen gaan de oren al plat en moet je uitkijken of je krijgt een lel. Dachten voorlopig even te longeren maar staakt gelijk en opent de aanval richting de persoon in de longeerbak. Het is gewoon eng hoe ze doet.
Ze is wel netjes elke 3 weken hengstig daarom mijn andere DA toen er niet naar gekeken want vond het niet nodig omdat ze netjes telkens hengstig word. Maar helaas word ze qua gedrag steeds erger. Het word nu gevaarlijk zelf een stukje aan de hand lopen is al een heel gedoe

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:12

Ik heb idd een volgtopic gehad! Ik heb het idd gehad en mijn brave lieve paard werd ook echt niet leuk. Met rijden achteraf ook meer problemen door de tumor als dat ik dacht.
Altijd keurig jengstig om de 3 weken, maar da wilde meteen nakijken toen ik gedrag benoemde.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:24

Onze springmerrie krijgt ook ieder voorjaar een cyste op haar linker eierstok. Vanaf november tot en met maar/ april springt ze altijd super, maar daarna wordt het steeds elke maand minder (na iedere hengstigheid wordt het minder, ik heb het idee dat de cyste iedere hengstigheid groter wordt). We hebben meerdere keren de cyste weg laten spuiten en daarna Regumate gaan geven. Het eerste jaar hielp dat goed, maar sinds vorig jaar breekt ze door de Regumate heen en wordt hengstig (ondanks een hoge dosering)en krijgt dan weer een cyste op haar eierstokken en springt niet meer. Zo’n cyste doet haar bij het springen dus veel pijn.

Deze zomer hebben we haar laten insemineren omdat we wilden kijken of het krijgen van een veulen het probleem zou oplossen. Helaas is de dracht rond 80 dagen afgebroken, maar tijdens de dracht sprong ze weer geweldig. Nu gaan we de komende winter maar eens goed nadenken over wat we volgend jaar gaan doen. Ik denk er zelf over om de linker eierstok te laten verwijderen, omdat het zo’n goede springer is willen we haar nog wat langer inzetten op wedstrijden. Anders was ik toch verder met haar gaan fokken. Het is wel de bedoeling om met haar te gaan fokken na haar sportcarrierre.

Ik zoek nog wel naar een goede dierenarts of kliniek die wat meer weten over eierstok problemen en hormonale problemen bij merries, want er zijn maar weinig dierenartsen die hier verstand van hebben.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:32

De merrie van kennissen van mij had ook een tumor op de eierstokken en heel veel klachten, vergelijkbaar met de klachten van jouw paard. Na verwijdering van de eierstokken is het geweldig opgeknapt en loopt nu vol in de sport.
Succes, TS.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:37

Benita schreef:
Ik zoek nog wel naar een goede dierenarts of kliniek die wat meer weten over eierstok problemen en hormonale problemen bij merries, want er zijn maar weinig dierenartsen die hier verstand van hebben.

Mijn merrie werd geopereerd in Bodegraven.
Is het bij jouw merrie iedere keer links?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:51

KootMiraDrum schreef:
Benita schreef:

Mijn merrie werd geopereerd in Bodegraven.
Is het bij jouw merrie iedere keer links?

Ja, steeds dezelfde eierstok.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:30

Merrie die ik gereden heb had ook in het voorjaar van 2021 ineens een mega cyste, terwijl ze in 2020 nog een veulen gehad heeft en we in 2019 dus nog best regelmatig gescand werd. Ik heb haar enige tijd na de operatie weer te rijden gekregen en we hebben heel mooi het sportpredicaat gehaald afgelopen voorjaar (Z1+5). Overigens was ze gelijk weer gewoon cyclisch na de operatie en ze hebben haar zonder kunst en vliegwerk met de 3e hengstigheid met dus maar 1 eierstok gewoon drachtig gekregen. En nu heeft ze prachtig veulentje aan de voet.
Van het lidteken zie je amper wat, omdat het echt in de kruin op de flank zit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:45

Die van mij kreeg wat kleine sneetjes ook op die plek, zo maakten ze de tumor los, en brandden de vaten dicht, daarna gelijk door naar de ok, de tumor zelf moest er via een buiksnee uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:23

Wij zijn naar België geweest voor de operatie, ook al komen we uit de randstad. Mijn eigen da raadde die da en kliniek aan en idd alleen maar lof over de communicatie, verzorging en operatie.

Ik zie litteken wel, maar ik ben een zeikerd. Anderen zien het niet eens en het is een snee in de flank. We waten vroeg genoeg om via de flank alles eruit te halen

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 11:31

Even update.
Eierstokken en alles zien er goed uit.
Dat verklaard het gedrag niet.
Nu nog wachten op bloeduitslagen van lever, ontstekingswaarden en spieren is binnen. Geen afwijkingen. Nu noch wachten op uitslag van vitamine A, E en selenium.
Wel is ze iets pijnlijk op de hals. Vervolg word daar foto van maken.
Al met al verklaard het nog niet het agressieve gedrag naar de mens.