Hoe sluit je kissing spines uit?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Peddington04

Hoe sluit je kissing spines uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-22 21:16

Hai bokkers!

Dit is mijn 1e vraag, dus weet niet persies hoe dit werkt! Alvast sorry voor spelfouten ik heb dyslexie.

Ik hoorde laatst op de manege een gesprek over een paard waarvan ze dachten dat die kissing spines had. Ik vind dat allemaal bere interessant en ging dus wat onderzoek doen.

Na de ene website na de andere kon ik geen andwoord vinden op deze vraag
" kan je kissing spines uitlsuiten zonder röntgenfoto?"

Op de manege ging het over een heel jong paard. Ze is heel erg groot en word soms fanatiek gereden om uithoudingsvermogen te kweken.ze word denk ik 4 keer per week gereden. Ze was daar nog maar net nieuw en leek een bultje te hebben op haar ruggengraat. Deze werd na het lange rijden soms groter, en ging met 2 of 3 dagen weer naar origine maat. Ongeveer 5 mm ofz. Maar ging dus nooit weg
( kan dit een talgklier zijn? Had ik iets over gelezen)

Maar iemand voelde dat dus, en zei meteen " ik weet wat dit is, dit is kissing spine"

Maar ik heb na mijn eigen onderzoek zelf nog even gevoeld, en het manege paard heeft geen gevoeligheid op de ruggengraat. Haar spieren lijken dr wel ietsjes zeer te doen. Maar ik denk dat dat aan het zadel licht.
Die ligt namelijk iets krap (volgens mij)

Zoals ik zei, vind ik het allemaal heel erg interessant! En hoor ik graag wat jullie ervan vinden :)

Alvast bedankt en hou het lief <3
Laatst bijgewerkt door Peddington04 op 29-10-22 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:19

Peddington04 schreef:
Hai bokkers!

Dit is mijn 1e vraag, dus weet niet persies hoe dit werkt! Alvast sorry voor spelfouten ik heb dyslexie.

Ik hoorde laatst op de manege een gesprek over een paard waarvan ze dachten dat die kissing spines had. Ik vind dat allemaal bere interessant en ging dus wat onderzoek doen.

Na de ene website na de andere kon ik geen andwoord vinden op deze vraag
" kan je kissing spines uitlsuiten zonder runtgon?"

Op de manege ging het over een heel jong paard. Die was daar nog maar net nieuw en leek een bultje te hebben op z'n ruggengraat. Deze werd na het lange rijden soms groter, en ging met 2 of 3 dagen weer naar origine maat. Ongeveer 5 mm ofz. Maar ging dus nooit weg
( kan dit een talgklier zijn? Had ik iets over gelezen)

Maar iemand voelde dat dus, en zei meteen " ik weet wat dit is, dit is kissing spine"

Maar ik heb na mijn eigen onderzoek zelf nog even gevoeld, en het manege paard heeft geen gevoeligheid op de ruggengraat. Zijn spieren lijken hem wel ietsjes zeer te doen. Maar ik denk dat dat aan het zadel licht.
Die ligt namelijk iets krap (volgens mij)

Zoals ik zei, vind ik het allemaal heel erg interessant! En hoor ik graag wat jullie ervan vinden :)

Alvast bedankt en hou het lief <3

runtgon = röntgenfoto

Dat helpt vast met googlen!

Volgens mij is KS niet zonder röntgenfoto’s uit te sluiten.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Saaams

Re: Hoe sluit je kissing spines uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:22

Dat bultje kan inderdaad komen van een niet passend en daardoor drukkend zadel.
Vervelend!

Goed dat je, je erin verdiept.

Laerkens Beauty

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:26

Volgens mij is KS idd niet zonder röntgenfoto's uit te sluiten.
Maar ik heb nog nooit gezien dat een paard met KS bobbeltjes op de ruggegraat heeft.
Het heeft te maken met de uitsteeksels van de ruggengraat die elkaar onderling raken wat pijn doet.
Dat kan je aan de buitenkant niet zien.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Peddington04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-22 21:27

Sosha schreef:
Volgens mij is KS idd niet zonder röntgenfoto's uit te sluiten.
Maar ik heb nog nooit gezien dat een paard met KS bobbeltjes op de ruggegraat heeft.
Het heeft te maken met de uitsteeksels van de ruggengraat die elkaar onderling raken wat pijn doet.
Dat kan je aan de buitenkant niet zien.

Dat dacht ik ook steeds te lezen! Bedankr voor je andwoord!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:31

Wat goed dat je onderzoek doet en jezelf meer verdiept! Ook in de problemen van zadels etc. Dat missen heel veel mensen helaas.
Ik denk zelf inderdaad dat het niet uit te sluiten is zonder het op de foto te zetten. Dat bultje hoeft er niets mee te maken te hebben hoor, ben zelf ook wel benieuwd hoe zij tot die constatering komt.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:31

Kissing spines kan je alleen zien als er röntgen fotos gemaakt worden.

Zo aan de rug kan je het niet zien, heb 2 paarden met kissing spines gehad

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:32

Je zou het eerder kunnen zien aan bepaalde trekjes, dan echt aan de rug zelf

Verzet met opstijgen
Moeite met aanspringen in galop
Er net niet doorheen willen lopen
Spanning in de rug
Staken

Maar je hebt ook paarden die er geen last van hebben, of dit vertonen en geen KS hebben

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:49

Het punt is dat je te maken hebt met een aantal symptomen, en die wijzen dan ergens op.

Maar: er zijn andere problemen met het bewegingsapparaat, die dezelfde symptomen kunnen hebben, en soms zie je andere dingen met dezelfde oorzaak.

Dus zonder te röntgenen kun je hooguit zeggen: ik denk dat het dit of dit is, of: het wijst op..... maar zonder de foto's kun je het simpelweg niet uitsluiten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:48

Je sluit Kissing Spines uit door röntgenfoto’s van de rug te laten maken. Dat is de enige manier.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 08:09

Inderdaad dat is de enige manier, je kan wel een vermoeden hebben door bepaald gedrag. Zo hadden alle KS paarden die ik gekend heb enorme spanning ohz met onberekenbaar gedrag/ explosies door de pijn bij bepaalde oefeningen of houdingen. Maar dat kan ook veroorzaakt worden door andere (medische) problemen.

Meten = Weten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:06

KS is niet vast te stellen zonder X-ray. KS is ook niet uit te sluiten zonder X-ray.

Ik had een paard met KS en die had weldegelijk een onlogische bult op de plaats van de KS.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Peddington04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-22 09:20

Dees schreef:
KS is niet vast te stellen zonder X-ray. KS is ook niet uit te sluiten zonder X-ray.

Ik had een paard met KS en die had weldegelijk een onlogische bult op de plaats van de KS.

Bedankt voor je andwoord!

Mag ik jou wat vragen stellen over dat bultje?

Deed het ook groeien en krimpen?
Was het mischien een botfragment?
Wat het een talglier ?
En ben je erachter gekomen wat het was met de runtgonfotos?
Hoe groot was de bult en waar zat ie

Ben benieuwd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:44

Paard had als jaarling een nare val gemaakt (over de kop gegaan). Daarna is er een harde knobbel ontstaan. Op diezelfde plaats is later KS vastgesteld. Was harde, vaste bult. Op sommige dagen was ie minder goed te zien dan op andere dagen. Paard was jong, dus ik heb hem.door laten groeien en er lange tijd niet al te veel achter gezocht.

Nogmaals, x-ray is echt de enige manier om bot te onderzoeken. Dus ja, ik kwam erachter wat die bult was met een x-ray. Was botwoekering. Of het komt door KS, of dat de KS is ontstaan door de bouwtekening, daar zal ik nooit achter komen. Maakt verder ook niet uit, want de schade was al ontstaan.

Maar zachte bulten op zon plaats zou ik ook niet vertrouwen, daar vochtophopingen ook een symptoom zijn bij bot problemen.
Talgklieren zijn echt heel anders. Dat kun je een beetje vergelijken met een onderhuids puistje bij mensen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie