Hoestend/benauwd paard -> dampig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyblub

Hoestend/benauwd paard -> dampig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:00

Hoi iedereen

Ik zit inmiddels een beetje met mijn handen in het haar. Laat ik allereerst beginnen met dat ik contact heb met de dierenarts en dat deze ook al langs geweest is en nu ik dit typ morgen wederom langs komt.

Mijn paard Winnetou, tinker kruising van 14 jaar, is ongeveer sinds juni enorm benauwd en aan het hoesten. Het begon met een simpel kuchje bij het aandraven en is verergerd naar elke 10 minuten een hoestbui. Dierenarts laten komen, niks te horen bij de longen, die dacht hooikoorts. Vond dit zelf een beetje apart omdat hij in 14 jaar nog nooit last had gehad hiervan, maar volgens de dierenarts kon dat spontaan gebeuren, prima. Hij heeft medicatie gegkregen (subestin) wat uiteindelijk de hoestbuien wel weggehaald heeft maar nog steeds moest hij hoesten met draven en rollen, een enkele keer in rust. Naast de subestin heb ik Puur Pollen gegeven. Hij stond destijds op een stal waar niet heel best hooi gevoerd werd. Ontzettend stoffig en er zat ook regelmatig schimmel/schimmelsporen in. Volgens de dierenarts is dit waarschijnlijk een trigger geweest. De baal werd daar ook gevoerd in de schuilstal waardoor er misschien iets minder luchtverversing was. Hij stond/staat overigens 24/7 buiten, dat scheelt ook al behoorlijk heb ik gelezen.

Inmiddels ben ik verhuisd van stal (begin augustus), het lijkt al een heel stuk beter te gaan, maar het is nog steeds niet over. Ik geef hem nu sinds +-2 weken pulmitranq, nadat ik veel goede verhalen online had gelezen. Hiermee is het hoesten in ieder geval al zeker met de helft verminderd, en ook de intensiteit van het hoesten is een stuk minder heftig. Eerder hoestte hij echt vanuit zijn tenen... Nu is het iets meer 'oppervlakkig'.

Begin oktober heb ik de dierenarts nogmaals gebeld omdat het me niet lekker zat... Er waren 2 opties; prednison(of prednisolon??) wat niet zo super schijnt te zijn of pufjes van een medicijn wat je bij je eigen apotheek moet halen. Ze zou mij een recept sturen voor de pufjes maar dat is nooit gebeurt. Dat viel eigenlijk +- precies met dat ik begon met de pulmitranq, toen zag ik veel verbetering dus ik dacht dit gaat de goede kant op dus dat heb ik toen laten varen. Ook omdat zij mij min of meer richting kuil voeren 'dwong' ondanks ik zei dat ik dit niet wilde (tinker kruising die al te dik is... + ik sta op een pensionstal die nou eenmaal normaal hooi voert en ik mijn paard niet in z'n eentje wil zetten.) Toen zei ze dat ik dit moest doen anders zou ik nooit meer mijn paard terug krijgen hoe hij was. Nou om eerlijk te zijn schrok ik daar best wel van...

Gisteren op stal stond hij te pompen op de paddock, grote neusgaten en duidelijk moeite fatsoenlijk te ademen ;( Vanmorgen gebeld, morgen komen ze dus langs. Ik heb gevraagd of ze eventueel een bronchoscopie willen doen, daar willen ze morgen naar kijken of dat een logische volgende stap is.
Gister heb ik online gezocht naar wat het mogelijk kan zijn, maar toen kwam ik dus bij dampigheid... Eigenlijk alle symptomen kloppen (snellere ademhaling, hoesten, iets slome indruk, dubbelslag, bewegen van de anus bij het ademen, neusuitvloeiing etc) en dat het dus veroorzaakt kan worden door beschimmeld hooi...

Is er iemand die zich herkent in dit verhaal en een succes verhaal heeft? Ik baal zo erg en ik ben zo bang dat we te lang hebben aangemodderd onder het mom van hooikoorts |(

https://www.youtube.com/watch?v=yG9F0vr ... AmyvanDijk -> filmpje hoe ik hem gisteren uit de paddock heb gehaald.

PS: Wat ik allemaal geprobeerd heb
- Subestin van de dierenarts
- Hooi weken
- Ander hooi
- Puur pollen
- Neus netje
- Vaseline in neusgaten (tegen de pollen)
- Spliterwten voeren ( zou slijmoplossend zijn)
- Fenegriek door het voer
- Cetirizine
- NAF Kof Eze (voor inspanning aan)
- Longvitaal (nu 1 maand)
- Sectolin luchtwegkruiden (nu 2 weken)
- Pulmitranq (nu 2 weken)
- Rust geven
- Juist beweging geven, minder intensief uiteraard

- Amy
Laatst bijgewerkt door amyblub op 27-10-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Re: Hoestend/benauwd paard -> dampig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:06

Lees je eens in in een inhalator.
Flexineb of die van mediware ofzo....

Er is ook een algemeen hoest topic te vinden waar nog vele lotgenoten zijn

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:12

hagelslag schreef:
Lees je eens in in een inhalator.
Flexineb of die van mediware ofzo....

Er is ook een algemeen hoest topic te vinden waar nog vele lotgenoten zijn

Heb ik ook al aan zitten denken, maar die nemen niet perse de oorzaak weg lijkt me?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:19

Jaein

Als ze regeert op stof en schimmels.
Dan kun je juist door inhaleren ervoor zorgen dat het overmatige taaie slijm er beter uit kunt laten hoesten.

Je kunt nog zoveel poedertjes etc geven.
Maar met een inhalator kun je direct in de longen met medicatie werken of met alleen zoutoplossing.

Mijn paard houd ik tot dusver fit met de mediware en zoutoplossing en bewegen

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:31

hagelslag schreef:
Jaein

Als ze regeert op stof en schimmels.
Dan kun je juist door inhaleren ervoor zorgen dat het overmatige taaie slijm er beter uit kunt laten hoesten.

Je kunt nog zoveel poedertjes etc geven.
Maar met een inhalator kun je direct in de longen met medicatie werken of met alleen zoutoplossing.

Mijn paard houd ik tot dusver fit met de mediware en zoutoplossing en bewegen

Daar heb je een punt, ik zal het er morgen over hebben met mijn dierenarts. Stond jouw paard ook zo te ademen? (ik heb een filmpje nog toegevoegd) En na hoe lang zag je resultaat?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:35

Jup zo heeft ze vaker gestaan

Nu met inhaleren staat ze nog maar heel soms zo extreem