Dik 3 weken geleden ontdekte ik bij een van mijn paardjes korsten over haar gehele lichaam, geen kale plekken maar echt korsten tussen de vacht. Soms klein maar soms echt grote dikke. Bij sommige kwam er ook wat etter naar boven. De veearts dacht direct aan regenschurft. Maar omdat hij het toch erg raar vond dat haar hele lichaam onder zat inclusief haar uier en benen had hij toch maar wat afschraapsels genomen. Een breed spectrum antibiotica voor 8 dagen lang via injectie en product om te wassen tegen schurft.
Uit het afschraapsel kwam niet veel speciaals dus bleef het idee bij ferme regenschurft.
5 dagen later leken de korsten op haar lichaam los te komen maar kwamen er tegelijk alweer nieuwe bij. Vooral op haar hoofd die tot nu redelijk gespaard bleef. Daarop moest ze 2x met 3 dagen tussen een cortisone spuit.
Dit nog eens een week aangezien in de hoop dat er wat ging veranderen maar er kwamen alsmaar meer korsten bij en af en toe terug wat etter. Vooral op haar hoofd zaten er bloedkorsten. Haar lichaam is pijnlijk maar haar hoofd en begin van haar hals lijken ook wel te jeuken. Ze werd ook alsmaar zieliger, liep echt pijnlijk en traag en ik vond ze regelmatig helemaal alleen een paar weides verder dan de kudde onder een boom terug. Wetende dat de kudde altijd overal samen naartoe gaat.
Ondertussen heeft ze gisteren terug een injectie met iets gekregen wat ik nu natuurlijk vergeten ben wat. Maar we hebben ook wat meegekregen tegen infecties om terug 10 dagen lang in te spuiten. Ze is nu gewassen met isobetadine zeep, dit moet afwisselend met Marseille zeep gedaan worden.
Ondertussen is er een bloedtest afgenomen waarop ze wat verhoogde witte bloedcellen had, tekenen van parasieten aanwezig zijn en bloedarmoede. Voor de rest lijkt alles normaal incl de lever. Omdat we hier veel teken hebben is het bloed ook nog opgestuurd om na te zien op alle soorten tekenziektes die hier voorkomen.
Ze eet en drinkt nog maar is wel vermagerd sinds ze ziek is en zondert zich erg veel van de kudde af.
Ze heeft 24/7 weidegang met inloopstal en een grote weide met ook effectief voldoende (momenteel veel jong) gras op.
Water is regenwater maar in een van de weides is er ook een vijver met bronwater waar ook wel andere dieren in leven en uit drinken.
Ze wordt nu ook extra ontwormd want we hebben een kleine worm in de mest van een paardje uit de kudde teruggevonden.
Het rare is dat ze in een grote kudde staat met onder andere haar moeder, halfzus en haar 2 dochters en geen enkel ander paard heeft iets.
Foto's van gisteren

Daarnet bij het wassen, allemaal losgekomen korsten.

Vorige week