Ice vibes boots VS normale cooling bandages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haflingerbo

Ice vibes boots VS normale cooling bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 08:52

Oké, ik zit met een paard met een flinke peesblessure. Voorheen koelde ik met normale cooling bandages voor in de vriezer aangezien die wat goedkoper zijn. Deze gaan redelijk snel stuk, aangezien ze de hele dag in de vriezer liggen en ik drie keer per dag mag gaan koelen.

Alleen nu vraag ik me af of er ook nog verschillen zijn. Zijn de Ice vibes boots nou echt beter dan gewone cooling bandages? Of maakt het resultaat helemaal geen verschil?

Mariloulou

Re: Ice vibes boots VS normale cooling bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:07

Heb met zowel coolboots als ice vibe ervaring. (Heb er helaas een die af en toe wat te vrolijk is en daarbij zichzelf soms weet te blesseren)

Mijn ervaring is dat de ice vibe wat snel warm wordt maar wel fantastische resultaten geeft voor het peesherstel bij één keer daags gebruiken op standje 2.
Coolboots blijven indien diepgevroren langer koud en koelen daardoor beter.
Ik doe dan ook bij een blessure een keer per dag ice vibe en een keer coolboots.

Ik heb deze
https://www.horze.nl/transport--stalbes ... c=google10
en ben daar erg tevreden over.

Ik neem de koude packs mee in een koeltas of koelbox met voldoende koelelementen zodat ze goed koud blijven.
Mocht je nog meer tips willen om je herstel te bevorderen dan mag je mij altijd PB'en

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:17

Wij gebruikten altijd deze:
https://www.dekroo.nl/products/br-beenb ... r-hot-cold

Hier moet je losse coldpacks in doen. Dus als ze te warm zijn geworden kan je ze wisselen. De “beschermer” zelf gaat niet in de vriezer.
Voordeel is dat ze per twee gaan, dus als er eentje sneuvelt dan heb je er nog eentje.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:23

Ze moeten vooral goed blijven zitten. Ik vind de ice vibes vreselijk gezien als ze goed koel genoeg zijn tr hard zijn om goed naar het been te vormen. Ik ben echt te spreken over de cryochaps. Wordt niet keihard en koelt echt goed en zakken niet af etc. Ik gebruik ze ook preventief. Doe ze om direct na het rijden en poets hem dan na etc. Deze kunnen niet afzakken dus je kunt ze er gewoon mee laten staan

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 09:55

Jullie zouden dus de ice vibes boots afraden?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:01

Ik heb al jaren de Ice Vibes en ik ben er heel tevreden over. :j Niet langer dan 10 minuten koelen, daarna worden ze idd te "warm". Gebruik ze dagelijks als preventie.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 10:04

ZwarteHeks schreef:
Ik heb al jaren de Ice Vibes en ik ben er heel tevreden over. :j Niet langer dan 10 minuten koelen, daarna worden ze idd te "warm". Gebruik ze dagelijks als preventie.

De dierenarts raadde me aan om 15 minuten minimaal te koelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:47

Ik vind de ice vibes ook heel fijn en bij mij zijn ze na 20 minuten koelen ook echt nog wel koud. Ik gebruik ze wel rechtstreeks uit de vriezer (dat kan, materiaal plakt niet aan de huid). Ik trek wel vaak na 5-10 min het klitteband nog eens na omdat ze inderdaad heel stijf uit de vriezer komen en dan even nodig hebben om mooi om het been te vormen.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 10:55

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet, heb ze al besteld. Alleen zit er ook sterk aan te denken om het te annuleren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:56

Een vriendin van mij gebruikt ze ook en is er erg tevreden over.
Weet je Haflingerbo, het is zoals met veel zaken, de een vind het wat, de ander vind het geweldig, de derde vind het niks.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 11:02

rien10 schreef:
Een vriendin van mij gebruikt ze ook en is er erg tevreden over.
Weet je Haflingerbo, het is zoals met veel zaken, de een vind het wat, de ander vind het geweldig, de derde vind het niks.

Dat snap ik, maar wilde graag weten of het werkelijk meer effect heeft dan gewone cooling bandages. Nu ben ik daar steeds mee aan het klooien in de paddock, ze worden dan veelste hard en koud en beginnen ook te stinken door dat er vaak modder op komt. Daardoor scheurt het ook door het materiaal heen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:04

Bewijs? Tja, dan zal je in de wetenschappelijke literatuur moeten gaan zoeken.

Laat je ze om in de paddock?

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 11:05

rien10 schreef:
Bewijs? Tja, dan zal je in de wetenschappelijke literatuur moeten gaan zoeken.

Laat je ze om in de paddock?

Ja, ik ben dan wel in de buurt. Alleen dan kan ik in de tussentijd even mesten en voeren.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:08

Ik vind de icevibes ook super. Gebruik ze na springwedstrijden standaard en verder als er iets met de benen is.
Ga wandelen en koelen en trillen tegelijk ideaal. Bij mij blijven ze wel 15 tot 20 min koud en heb 4 koelelementen dus als ik beide voorbenen wil koelen kan ik nog een keer tussendoor wisselen waardoor ik dubbele tijd kan koelen. En het trillen stimuleert doorbloeding weer.

Heb wel maat XL genomen zodat ik ze ook goed om achterbenen kan gebruiken met de koelelementen, bij mij zakken ze ook niet af maar gebruik ze niet rechtstreeks uit vriezer. Ik doe ze in de bijbehorende koeltas met extra koelelementen en dan ga ik koelen op stal.
Kan haar er prima mee wandelen of in de paddock zetten dat ik tussendoor wat anders kan doen. Controleer wel idd altijd even de temperatuur tussendoor of ik al moet wisselen en trillen weer aan moet zetten.

Edit: Ik gebruik ze echter wel altijd in combinatie met de beschermer eroverheen waar de vibe elementen inzitten. Weet niet of de rest dat ook heeft, maar dan zakken ze bij mij niet af.
Laatst bijgewerkt door Keizerinnnn op 27-10-22 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:10

0000 schreef:
Ik vind de ice vibes ook heel fijn en bij mij zijn ze na 20 minuten koelen ook echt nog wel koud. Ik gebruik ze wel rechtstreeks uit de vriezer (dat kan, materiaal plakt niet aan de huid). Ik trek wel vaak na 5-10 min het klitteband nog eens na omdat ze inderdaad heel stijf uit de vriezer komen en dan even nodig hebben om mooi om het been te vormen.

Ik heb ze ook maanden op deze manier gebruikt. Maar ik doe ze om als ze stil staat, dus als ze gewoon in haar box staat, op de poetsplaats of tijdens het aan de hand grazen. Ze zijn in het begin veelste stijf om goed te blijven zitten als ze veel bewegen.
Bij mij bleven ze echt lang goed koud, zeker 30 minuten. En ik deed ze beide meenemen, als ik de eerste dan al te snel 'warm' vond worden deed ik de andere er nog even om heen.
Ze had een breuk, dus we deden echt alleen de ice boots.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:10

Ik ga juist voor de ice vibes, juist ook vanwege het trillen. En ik vind ze een betere pasvorm hebben als andere coolpqcks. Wij wisselden wel eens af met normale, omdat die langer echt koud bleven en ik meer normale coolpacks heb als ice vibes, maar hebben de beste resultaten gezien bij de ice vibes. De dierenarts ook trouwens, dat trillen hebben zij op de kliniek hele goede ervaringen mee.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:21

Ik ken iemand wiens paard mooi genezen is van een vrij ernstige peesblessure (flinke scheur) door gebruik van iceboots. Dit paard herviel trouwens wel steeds en is na de 4de of 5de peesblessure ingeslapen.

Mijn eigen paard had afgelopen zomer een peesblessure aan de ondiepe buiger rechtsachter; ze had een stuk langs de binnenkant van haar been over een dikke 10cm volledig uitgerafeld. De dierenarts zei 6 maanden, maar ik vond haar na 4 maanden al erg goed (en onuitstaanbaar in de omgang) en heb haar laten controleren. Volledig genezen. Dit paard heeft gewoon 24/7 op het land in groep gestaan en ik heb het been nooit gekoeld; ze heeft 10 dagen ontstekingsremmers gehad en dat is het.

Ik weet niet of ice vibes echt helpen; intussen is er al onderzoek naar het al dan niet koelen bij peesblessures en hoewel koelen wel helpt tegen de initiële ontstekingsreactie (als ik het me goed herinner), en ook tegen de pijn, maar tegelijkertijd remt het de (al beperkte) doorbloeding in een pees af en je hebt die doorbloeding nodig om je pees te laten genezen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:26

Eeh, dus hij is niet genezen. Paard is dood.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:10

goldyc schreef:
Ik ken iemand wiens paard mooi genezen is van een vrij ernstige peesblessure (flinke scheur) door gebruik van iceboots. Dit paard herviel trouwens wel steeds en is na de 4de of 5de peesblessure ingeslapen.

Mijn eigen paard had afgelopen zomer een peesblessure aan de ondiepe buiger rechtsachter; ze had een stuk langs de binnenkant van haar been over een dikke 10cm volledig uitgerafeld. De dierenarts zei 6 maanden, maar ik vond haar na 4 maanden al erg goed (en onuitstaanbaar in de omgang) en heb haar laten controleren. Volledig genezen. Dit paard heeft gewoon 24/7 op het land in groep gestaan en ik heb het been nooit gekoeld; ze heeft 10 dagen ontstekingsremmers gehad en dat is het.

Ik weet niet of ice vibes echt helpen; intussen is er al onderzoek naar het al dan niet koelen bij peesblessures en hoewel koelen wel helpt tegen de initiële ontstekingsreactie (als ik het me goed herinner), en ook tegen de pijn, maar tegelijkertijd remt het de (al beperkte) doorbloeding in een pees af en je hebt die doorbloeding nodig om je pees te laten genezen.

Is dit dan niet te heftig gekoeld? Ik heb mijn paard een paar maanden stil gezet, niks mee gedaan. Geen verbetering en wil niet dat mijn paard z'n leven lang pijn heeft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:16

In jouw geval denk ik dat de icevibes meer zullen doen dan alleen cooling bandages. Het echte koelen heeft het meeste effect in de acute fase van de peesblessure.
Jou paard staat er al een tijdje mee. De meerwaarde van de ice-vibes zit hem in de trilplaatjes.

Heeft niemand in de omgeving ze zodat je ze tijdelijk kan lenen om te zien of het was is voor je? Mijn ice vibes hebben heel veel paarden geholpen en de meeste eigenaren van die paarden hebben ze zelf ook aangeschaft.

Maar verder denkend, heb je al aan lasertherapie gedacht? daar zie ik hele mooie resultaten van. Ik vermoed dat dit meer resultaat geeft dan koelen in dit stadium van de blessure.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:19

ingvdh schreef:
In jouw geval denk ik dat de icevibes meer zullen doen dan alleen cooling bandages. Het echte koelen heeft het meeste effect in de acute fase van de peesblessure.
Jou paard staat er al een tijdje mee. De meerwaarde van de ice-vibes zit hem in de trilplaatjes.

Heeft niemand in de omgeving ze zodat je ze tijdelijk kan lenen om te zien of het was is voor je? Mijn ice vibes hebben heel veel paarden geholpen en de meeste eigenaren van die paarden hebben ze zelf ook aangeschaft.

Maar verder denkend, heb je al aan lasertherapie gedacht? daar zie ik hele mooie resultaten van. Ik vermoed dat dit meer resultaat geeft dan koelen in dit stadium van de blessure.

Is een beetje lastig, ik kom van een waddeneiland. Dus niemand heeft dat zo even liggen. Verder is het misschien ook wat duur om een softlaser aan te schaffen. Ik zou zo niet weten waar je die huurt, voor hoelang je het moet gebruiken en wat dat dan kost.

Verder twijfel ik enorm of de ice vibes het geld wel waard zijn

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:25

Ik bedoel geen softlaser, maar een high power laser, die worden niet verhuurd maar gebruikt door mensen die daar een opleiding voor hebben gehad.

En, je zal verbaasd zijn hoeveel ice-vibes er rondslingeren, bij ons op stal zeker 5 stuks of zo niet meer. Wie weet kan je een oproepje doen op een locale fb groep of zo.

Haflingerbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:30

ingvdh schreef:
Ik bedoel geen softlaser, maar een high power laser, die worden niet verhuurd maar gebruikt door mensen die daar een opleiding voor hebben gehad.

En, je zal verbaasd zijn hoeveel ice-vibes er rondslingeren, bij ons op stal zeker 5 stuks of zo niet meer. Wie weet kan je een oproepje doen op een locale fb groep of zo.

Als dit bijvoorbeeld 3x per week is en er iemand naar het eiland moet komen, dan wordt dit een mooi kosten plaatje. Verder weet ik heel erg zeker dat er iemand niet een ice vibe heeft liggen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:30

Tja, ik heb ooit ice vibes gekocht na een dik been dat een peesblessure bleek.

De scan na een jaar: 'geen littekenweefsel zichtbaar.'...!!!

Mbt warm worden: dat is de reactie die je wil!!
... ik schrok de eerste keer 'ben je aan het koelen wordt het warm?!'....

De ontsteking geeft te veel hitte ("denk: ballon" - dus pijn en slechte doorbloeding)
dus ga je koelen -
in reactie op het koelen zakt eerst de zwelling en de pijn ("het ballon effect")
en komt er toch ook weer extra bloed naartoe, dus doorbloeding en daarmee kans op herstel.

(En ik had van een vriendin een braaf flesje gehad met een mengsel van vette plantenolie plus jeneverbesolie, geraniumolie en 'nog iets tegen littekens' - dat moest ik precies vlak na het ice vibe gebeuren opsmeren, want die warmte was snel weer weg.)

Ik ben dus enthousiast over icevibes.

PS: been natmaken met koud water voor je het 'ice' ding omdoet.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:16

Haflingerbo schreef:
Is dit dan niet te heftig gekoeld? Ik heb mijn paard een paar maanden stil gezet, niks mee gedaan. Geen verbetering en wil niet dat mijn paard z'n leven lang pijn heeft.

Nee, het paard was echt volledig genezen en rad, maar na een paar maanden liep het dier steeds een nieuwe blessure op. Ik weet niet waardoor; misschien was er iets 'anders' mis mee. Het was niet mijn paard en ik kende de eigenaar niet heel goed.

Als je nog steeds geen verbetering ziet na maanden, zou je ook stamceltherapie kunnen overwegen; dat had de dierenarts mij ook aangeraden maar was hier uiteindelijk niet nodig. Overigens heeft mijn paard ruim 2 maanden niet goed gelopen, pezen hebben best veel tijd nodig om te herstellen. Ik vond het wel naar haar zo te zien staan. Misschien kan je het ook gewoon je DA eens vragen of het aan te raden is, of niet?
Mijn paard heeft een jaar of 5 geleden een milde peesblessure rechtsvoor opgelopen (ze struikelde over een drempel) en die heb ik met icepacks in een handdoek gewikkeld gekoeld, op dierenartsaanraden. Is perfect genezen. Bij haar recente blessure gaf de dierenarts aan dat koelen nu geen nut had, dus dat heb ik niet gedaan.