Paard futloos en sloom

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 10:40

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met mijn paard, wie weet hebben jullie nog ideeën... Het is een mega lang verhaal, maar we hebben dan ook al heeeel veel onderzocht en uitgesloten :Y)

Ik heb een 14-jarige Friese merrie die altijd onwijs voorwaarts is geweest. Echt geen dooie, kon super heet worden. Voor mij top, ik hou er wel van! Altijd wedstrijden (dressuur) mee gereden, crosstrainingen gedaan, (lange) buitenritten, longeerwerk... Mijn paard liep altijd voorop met de oortjes naar voren. Ik heb haar sinds ze 7 was, toen was ze net beleerd o.h.z. en voor de koets.
Twee jaar geleden (najaar 2020) begon ze te staken onder het zadel. Bokken, ingehouden lopen alsof ze belemmerd werd in haar beweging... Dit paard had in al die jaren nog NOOIT gebokt. Na lang tobben met zadelmaker, fysio, instructeur zijn we in het voorjaar 2021 naar de kliniek gegaan waar met de dierenarts en zadelmaker daar werd geconcludeerd dat het zadel niet paste (prachtig op maat gemaakt dressuurzadel ;( ). Hierna een huurzadel van de zadelmaker op de kliniek gekregen waarmee ik kon gaan opbouwen om paard weer sterk te krijgen en daarna een nieuw zadel aan te laten meten. Dit ging met horten en stoten, maar het staken werd gestaag minder tot we in de zomer weer fijn konden rijden en de eerste wedstrijd weer op de planning stond.
Helaas liep ze aan het eind van de zomer een fikse peesblessure op. Hier zijn we lang mee bezig geweest, maar sinds het voorjaar 2022 mochten we weer langzaam gaan opbouwen. In het voorjaar opnieuw hetzelfde leenzadel gekregen, om opnieuw spieren op te gaan bouwen.
Het opbouwen begon uiteraard met veel stappen, daarna kleine stukjes draf erbij. Paard begon weer te staken bij het aandraven. Uiteraard terug naar de kliniek, maar gezien het staken gedurende de rit afnam, dachten de da en zadelmaker dat het met onderbespiering van de rug te maken had (typische Friese holle rug, zonder spieren, dus 't zadel zit niet lekker zolang ze haar rug/buik niet goed aanspant). Op advies van de da merriebrok gaan bijvoeren voor hoge eiwitinname en spieropbouw. Flink ingezet op spieren kweken door rijden en aquatraining, regelmatig de fysio er bij, buigoefeningen om haar flexibel te houden... Dit leek z'n vruchten af te werpen en we hebben weken zonder problemen 'gereden' (waren nog steeds aan het opbouwen met draf). Paard was lekker voorwaarts en 'had er zin in' :). Fysio vond haar beter dan ooit.
Einde voorjaar liep ze naar mijn idee niet helemaal rad (op het been waar de peesblessure in zat), filmpjes naar de kliniek gestuurd en toch maar terug voor controle. Da vond haar niet kreupel, wel héél terughoudend/traag. Echo van de pezen waren goed, röntgen van de benen niks geks (hij dacht even aan hoefbevangenheid). Toen besloten bloedonderzoek te doen en te testen op insuline resistentie en PPID. Op beide testte ze negatief. In deze tijd niet gereden (een maand), weer eens opgestapt om te kijken hoe ze liep en... ze liep goed. Niet traag, niet kreupel, niks staken...
Toen in overleg met de da besloten toch maar weer het rijden op te gaan pakken, zadelmaker laten checken en zadel ietsje aangepast. Vanaf dit punt ook de galop langzaam gaan opbouwen. Dit ging 2 maanden goed, en toen begon de ellende met staken weer. Toch weer terug naar de kliniek. Da vond haar niet meer traag (dacht dat dat een momentopname was), maar dacht dat we 'gewoon' sterker moesten gaan worden. Ik vermoedde nog het SI, dus wilde dat graag gecontroleerd. Da gaf al aan dat het daar niet zat, maar ik wilde het voor mijn gemoedsrust weten dus inwendige echo gedaan en inderdaad: SI zag er keurig uit. Conclusie: fysiek is 't paard in orde. Da denkt aan pijntjes bij het opwarmen/loswerken die zouden moeten gaan minderen naar mate paard sterker en soepeler wordt.
Hierna ging het een periode echt super goed. Ik ging na m'n warmstappen door de waterbaan om buikspier te 'activeren', dan in de bak relatief snel de galop (wordt ze altijd mooi los van) en dan had ik echt mega fijne ritten. Lessen weer opgepakt...
Sinds een week of 5 is ze ontzettend traag. Ik krijg haar met veel moeite uiteindelijk wel weer vlot en aan m'n been, maar zodra we gaan stappen kakt ze helemaal in. Het voorwaartse denken is er helemaal uit. Ook tijdens een buitenrit, waar ze normaal altijd voorop liep, kon ze de rest gewoon niet bijhouden.
OK, wellicht conditie? Kracht? Energie? Ook viel ze ineens weer helemaal in in de flanken. Muesli veranderd naar een senioren muesli zodat ze wat meer energie binnenkrijgt, maar ik merk nog geen verschil. Het verharen kost natuurlijk ook veel energie, misschien is ze daardoor gewoon moe/futloos?
Sinds een paar weken is ze ook weer begonnen met staken tijdens het aandraven, wellicht zadel? Als ze loopt, dan loopt ze. Ze heeft nog nooit zo fijn nagegeven en ze maakt veel ruimere bewegingen dan 2 jaar geleden (met oud zadel), maar toch blijft dat stukje staken in het begin.
Ook zweet ze echt enorm veel, maar goed het is dan ook ~20 graden en ze heeft al een wintervacht, dus ik ga d'r borst scheren.
Ze zijn van 24/7 op de wei naar in de nacht op stal gegaan, wat haar normaal goed doet (dan slaapt ze beter en ze haalt meer uit het kuil dan het gras dat er nu nog staat). Nu merk ik geen verschil.
Mestonderzoek wees een fikse bloedwormbesmetting uit, dus dat kan ook meespelen. Daar is ze inmiddels voor ontwormd.
Aan de longe is ze overigens ook héél traag, maar staakt ze niet. Voorheen was ze aan de longe ook mega vlot en werkwillig. Tijdens het opbouwen hebben we geen longewerk gedaan, omdat de longeerbak te zwaar was i.c.m. de peesblessure.

Hebben jullie nog ideeën? Ik denk niet dat het in energie in het voer zit, ze krijgt echt belachelijk veel (vroeger deed ze het top op alleen een vitaminebrokje, nu krijgt ze merriebrok, seniorenmuesli, vitaminebrok, luzerne...). Bloedonderzoek wees dus ook niks uit. Fysiek is er niks mis met haar rug, onderrug, SI, benen, voeten...

Dank voor wie het hele verhaal heeft gelezen! Stel gerust je vragen, alles is welkom!

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:09

Wat een vervelend probleem, is een tekenziekte overwogen?

Lyona

Berichten: 2100
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:49

Is ze getest op pssm (1 en 2) en Cushing? Geen idee of het wat is, maar kan je altijd proberen.

Rianne1807
Berichten: 738
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:57

Is haar rug op de röntgen geweest?

Petunia27

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:17

Je zegt dat ze een bloedwormenbesmetting heeft gehad, hoelang is dit geleden en is er na ontwormen nog gecontroleerd? Hier kunnen ze echt last van hebben, moe van zijn en energietekort van hebben. Dat verklaart niet het staken bij aandraven, heb je het gebit ook gecontroleerd?

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 12:27

Bedankt voor het meedenken al!

Een tekenziekte is nog niet overwogen, zou dat niet in ‘t bloed terug moeten zijn gekomen?

PSSM is ze nog niet op getest, wel op insuline resistentie en PPID. Na negatief op IR en PPID heb ik overleg gehad met de interniste van de kliniek en zij zag in het beeld nog geen aanleiding om aan PSSM te denken.

De rug is volledig op de röntgen geweest, hier kwam niks afwijkends uit.

De wormbesmetting is inderdaad kort geleden (1,5 week) dus nog geen her test gedaan inderdaad. Aan het begin van t weideseizoen had ze ook bloedworm (maar veeeel minder dan nu) en na ontworming schoon. Maar toen was ze totaal niet zo sloom als nu. Ik hoop dat de fikse besmetting nu een groot deel verklaart.. maar ik vind die terugkerende staak-klachten bij het opstarten zo vaag en niet passend bij wormbesmetting..

Tandarts komt standaard elk jaar, laatste keer was in april en zoals gewoonlijk niks op het gebit aan te merken. De da heeft er in de kliniek ook nog naar gekeken en zag ook niks afwijkends.
Laatst bijgewerkt door LiLoC op 22-10-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:29

Ik zou haar, naast wat al genoemd is, op onverpakt getest hooi zetten en niet op kuil of voordroog. Het zijn rare jaren wat ruwvoer betreft, en de kwaliteit is erg wisselend. Vroeger kon ik het aardig inschatten maar nu is elke partij getest. Dan is brok bijgeven ook makkelijker en niet meer 'op de gok'.
Merriebrok zet aan maar is ongeschikt voor een (niet drachtig of lacterend) paard. Ze worden er vadsig van omdat het 35% suiker en zetmeel bevat. Daar wordt een paard nooit beter van maar wel vet. En wie vet is wil niet sporten, gaat zweten...enz.

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 12:31

Het kuil komt hier van eigen land, dus we weten precies wat er in zit. Dat is heel fijn!
Het is getest en is zeer eiwit arm (vergelijkbaar met hooi), vandaar ook het advies van de dierenarts om eiwit bij te geven, in dit geval in de vorm van merriebrok. Paard is er wel erg van opgeknapt (in het begin althans).

Paard is overigens totaal niet te dik of vet, ik maak me juist zorgen dat ze op gewicht blijft en niet spieren “opvreet”… lastig..

Sonyo
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-09-20

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:47

Krijgt ze haar ruwvoer voor haar krachtvoer?

Rangeela

Berichten: 755
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:51

Laatst bijgewerkt door Rangeela op 22-10-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rainer
Berichten: 649
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:55

LiLoC schreef:
Een tekenziekte is nog niet overwogen, zou dat niet in ‘t bloed terug moeten zijn gekomen

Hangt er beetje vanaf wat voor bloedonderzoek er gedaan is. Bij hematologisch onderzoek kunnen er tekenen van infectie, tekort aan bloedplaatjes of bloedarmoede gezien worden, maar dat is allemaal absoluut niet sluitend. Om het zeker te weten moet het bloed opgestuurd worden naar een laboratorium waar ze PCR testen kunnen doen voor de verschillende tekenziekten.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het echt vind passen, zeker bij dat staakgedrag, dat imo vaak meer bij pijn past. Maar ik zou in jouw geval toch overwegen om het wel te doen, gewoon om het hele plaatje uit te sluiten.

ellepel

Berichten: 48010
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:00

LiLoC schreef:
Het kuil komt hier van eigen land, dus we weten precies wat er in zit. Dat is heel fijn!
Het is getest en is zeer eiwit arm (vergelijkbaar met hooi), vandaar ook het advies van de dierenarts om eiwit bij te geven, in dit geval in de vorm van merriebrok. Paard is er wel erg van opgeknapt (in het begin althans).

Paard is overigens totaal niet te dik of vet, ik maak me juist zorgen dat ze op gewicht blijft en niet spieren “opvreet”… lastig..



welke merriebrok geef je?
er zijn er namelijk bij met heel laag eiwit en wel heel veel zetmeel…wat je niet wil.
beter alle aparte voeders weg en 1 goed voer en eventueel een aanvullend supplement voor extra eiwit?

0000
Berichten: 5526
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:03

Ik zou ook testen op lyme. Ik ken er meer die daar heel traag en futloos tot staken aan toe van zijn.

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:17

Sonyo schreef:
Krijgt ze haar ruwvoer voor haar krachtvoer?


Ze staat van 7:00 tot 19:00 op de wei en daarna op stal met kuil in een slowfeedernet, waar de de hele nacht mee kan doen. Op een strobed waar ze ook op kan knabbelen. Ze krijgt “kracht voer” in de zin van een beetje vitaminebrok en muesli ‘s ochtends voor ze naar buiten gaan en ‘s avonds als ze binnenkomen. Verder geef ik haar voer na arbeid/als ik er ben.

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:18

Rainer schreef:
LiLoC schreef:
Een tekenziekte is nog niet overwogen, zou dat niet in ‘t bloed terug moeten zijn gekomen

Hangt er beetje vanaf wat voor bloedonderzoek er gedaan is. Bij hematologisch onderzoek kunnen er tekenen van infectie, tekort aan bloedplaatjes of bloedarmoede gezien worden, maar dat is allemaal absoluut niet sluitend. Om het zeker te weten moet het bloed opgestuurd worden naar een laboratorium waar ze PCR testen kunnen doen voor de verschillende tekenziekten.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het echt vind passen, zeker bij dat staakgedrag, dat imo vaak meer bij pijn past. Maar ik zou in jouw geval toch overwegen om het wel te doen, gewoon om het hele plaatje uit te sluiten.


Per ongeluk in PB gereageerd; dank voor je toelichting! Ik ga me er op inlezen!

Durquia

Berichten: 203
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:29

Bij futloos, sloom, vermageren en staakgedrag denk ik aan maagzweren. Is ze daar op gecontroleerd? En de eierstokken? (Omdat je ook aan SI dacht)

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:29

ellepel schreef:
LiLoC schreef:
Het kuil komt hier van eigen land, dus we weten precies wat er in zit. Dat is heel fijn!
Het is getest en is zeer eiwit arm (vergelijkbaar met hooi), vandaar ook het advies van de dierenarts om eiwit bij te geven, in dit geval in de vorm van merriebrok. Paard is er wel erg van opgeknapt (in het begin althans).

Paard is overigens totaal niet te dik of vet, ik maak me juist zorgen dat ze op gewicht blijft en niet spieren “opvreet”… lastig..



welke merriebrok geef je?
er zijn er namelijk bij met heel laag eiwit en wel heel veel zetmeel…wat je niet wil.
beter alle aparte voeders weg en 1 goed voer en eventueel een aanvullend supplement voor extra eiwit?


Pavo Podo Lac, na arbeid 600gr en anders 300gr

Verder:
Pavo Vital 100gr
Pavo 18+ muesli 300gr, na arbeid meestal wat extra
Handje Vitalbix luzerne
Evt na arbeid heb ik nog Vitalbix nutrimash, maar die geef ik vrijwel nooit meer (omdat ze al zo veel krijgt).

Naar een compleet voer heb ik gekeken, maar dan ben je echt veeeel duurder uit dan het zelf ‘samen te stellen’.
Voorheen kreeg ze Pavo Natures Best, maar ik ben dus de 18+ gaan voeren omdat ik het idee had dat ze energie tekort kwam.

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:31

Durquia schreef:
Bij futloos, sloom, vermageren en staakgedrag denk ik aan maagzweren. Is ze daar op gecontroleerd? En de eierstokken? (Omdat je ook aan SI dacht)


Maagzweren hebben we het over gehad, maar meerdere dierenartsen (zowel van de lokale praktijk als de kliniek) zagen daartoe geen aanleiding. Dat is dus niet verder onderzocht..
Eierstokken heb ik nog niet overwogen. Nu is mijn paard echt de minste merrie die ik ken, ik moet vaak van de ruinen op stal afgaan of ze hengstig is :+ die gaan dan flemen. Mijn ervaring met problemen op dat gebied is o.a. extreem hengstigheidsgedrag. Is jouw ervaring anders?

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:34

0000 schreef:
Ik zou ook testen op lyme. Ik ken er meer die daar heel traag en futloos tot staken aan toe van zijn.


Naar mijn idee komen teken met name voor in bosrijk/begroeid gebied. Wij staan echt in de polder en zijn 2 jaar lang niet op verplaatsing geweest. Ik las wel e.e.a. dat er tegenwoordig meer teken in de polder voorkomen, ik ga me er eens verder in verdiepen.

Durquia

Berichten: 203
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:43

LiLoC schreef:
Durquia schreef:
Bij futloos, sloom, vermageren en staakgedrag denk ik aan maagzweren. Is ze daar op gecontroleerd? En de eierstokken? (Omdat je ook aan SI dacht)


Maagzweren hebben we het over gehad, maar meerdere dierenartsen (zowel van de lokale praktijk als de kliniek) zagen daartoe geen aanleiding. Dat is dus niet verder onderzocht..
Eierstokken heb ik nog niet overwogen. Nu is mijn paard echt de minste merrie die ik ken, ik moet vaak van de ruinen op stal afgaan of ze hengstig is :+ die gaan dan flemen. Mijn ervaring met problemen op dat gebied is o.a. extreem hengstigheidsgedrag. Is jouw ervaring anders?


Mijn merrie wordt tijdens de hengstigheid niet vervelend maar heel erg traag, soms zelfs wat stijf. Ik heb de veearts er toen eens bij gehad om te checken, toen ze de eierstokken heeft gescand zat er een enorm ei op, de andere eierstok stond spanning op maar verder inorde, vandaar dat ik er aan dacht.
Maagzweren komt vaker voor dan je zou denken, kan ook door stress komen. Vaak denkt de dierenarts hier niet aan omdat ze nog een klassiek beeld voor ogen hebben van een doffe vacht, lusteloos en vermageren. Maar zelfs een goed uitziend paard kan er last van hebben en uit zich wel vaak in staken etc. Is ze ook boos op been? En als ze staakt blijft ze gewoon staan of is ze dan ook boos of geïrriteerd en bokt ze dan ook?

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:54

Durquia schreef:
LiLoC schreef:

Maagzweren hebben we het over gehad, maar meerdere dierenartsen (zowel van de lokale praktijk als de kliniek) zagen daartoe geen aanleiding. Dat is dus niet verder onderzocht..
Eierstokken heb ik nog niet overwogen. Nu is mijn paard echt de minste merrie die ik ken, ik moet vaak van de ruinen op stal afgaan of ze hengstig is :+ die gaan dan flemen. Mijn ervaring met problemen op dat gebied is o.a. extreem hengstigheidsgedrag. Is jouw ervaring anders?


Mijn merrie wordt tijdens de hengstigheid niet vervelend maar heel erg traag, soms zelfs wat stijf. Ik heb de veearts er toen eens bij gehad om te checken, toen ze de eierstokken heeft gescand zat er een enorm ei op, de andere eierstok stond spanning op maar verder inorde, vandaar dat ik er aan dacht.
Maagzweren komt vaker voor dan je zou denken, kan ook door stress komen. Vaak denkt de dierenarts hier niet aan omdat ze nog een klassiek beeld voor ogen hebben van een doffe vacht, lusteloos en vermageren. Maar zelfs een goed uitziend paard kan er last van hebben en uit zich wel vaak in staken etc. Is ze ook boos op been? En als ze staakt blijft ze gewoon staan of is ze dan ook boos of geïrriteerd en bokt ze dan ook?


Tijdens eerdere hengstigheid kon ze wel wat ‘plakkerig’ worden, maar absoluut niet zo traag als nu. Dit houdt ook al een week of 5 aan, zo lang duurt een hengstigheid toch niet lijkt me?

Maagzweer is ook zeker iets dat we geopperd hebben bij de eerste keren staak gedrag. We hadden zelfs de scopie gepland staan op de kliniek om haar te laten overnachten (nuchter), maar de da dacht echt dat dat het niet was. O.a. omdat het staken dus niet de gehele rit aanhoudt, echt enkel in het begin.

Ze is dus enkel met het eerste aandraven aan het ‘staken’. Dit doet ze dus bij de eerste aansporing tot draf en evt nog in de eerste bocht als ik haar voor m’n binnenbeen naar buiten wil zetten. Het ziet er uit als oren in de nek, zo’n boze schud met haar hoofd en eventueel een bok. Dit kan ze 1-3x doen en daarna loopt ze en komt het staken ook de gehele rit niet meer terug. De rest van de rit krijg ik dus ook echt geen boze reactie op m’n been. Ook niet na tussendoor een stuk stappen aan de lange teugel en dan weer aandraven.
Tijdens het opbouwen moest ik tijdens het instappen zorgen voor een actief achterbeen en dan draafde ze wel direct goed weg. Echter is ze de laatste weken zo traag in het begin dat het actief maken in de stap echt heel moeilijk is.
Het heeft i.m.o. dus heel veel te maken met activiteit, maar hoe krijg ik die ‘go’ er weer in…?

LiLoC
Berichten: 30
Geregistreerd: 03-10-22

Re: Paard futloos en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 23:56

Iedereen mega bedankt voor het meedenken weer! Wordt zeer gewaardeerd <3

SunnyHorse
Berichten: 1352
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:03

Bloedworm goed blijven behandelen. Bloedworm kan echt aan je paard vreten. Echt dicht boven op blijven zitten, kom je niet zomaar vanaf. Ookal geeft mestonderzoek geen hele hoge waardes, toch kan je paard er nog flink last van hebben.

Kan ook lijden tot bloedarmoede, wat bij Friezen ook een kwetsbaar punt is. Een fles Red Cell of Redplex kan absoluut helpen.

Durquia

Berichten: 203
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:10

LiLoC schreef:
Tijdens eerdere hengstigheid kon ze wel wat ‘plakkerig’ worden, maar absoluut niet zo traag als nu. Dit houdt ook al een week of 5 aan, zo lang duurt een hengstigheid toch niet lijkt me?

Maagzweer is ook zeker iets dat we geopperd hebben bij de eerste keren staak gedrag. We hadden zelfs de scopie gepland staan op de kliniek om haar te laten overnachten (nuchter), maar de da dacht echt dat dat het niet was. O.a. omdat het staken dus niet de gehele rit aanhoudt, echt enkel in het begin.

Ze is dus enkel met het eerste aandraven aan het ‘staken’. Dit doet ze dus bij de eerste aansporing tot draf en evt nog in de eerste bocht als ik haar voor m’n binnenbeen naar buiten wil zetten. Het ziet er uit als oren in de nek, zo’n boze schud met haar hoofd en eventueel een bok. Dit kan ze 1-3x doen en daarna loopt ze en komt het staken ook de gehele rit niet meer terug. De rest van de rit krijg ik dus ook echt geen boze reactie op m’n been. Ook niet na tussendoor een stuk stappen aan de lange teugel en dan weer aandraven.
Tijdens het opbouwen moest ik tijdens het instappen zorgen voor een actief achterbeen en dan draafde ze wel direct goed weg. Echter is ze de laatste weken zo traag in het begin dat het actief maken in de stap echt heel moeilijk is.
Het heeft i.m.o. dus heel veel te maken met activiteit, maar hoe krijg ik die ‘go’ er weer in…?


Lastig is het hè, mijn merrie staakte een aantal maanden geleden volledig met aandraven, ook echt boos. Bij haar was het wel problemen met het SI, ik ben bij Rodinde hoogenraad geweest in Vinkega en heb daarna 4 weken moeten revalideren met haar. Daarna met de eerste ritjes had zeg maar nog wel een “angst” voor het aandraven en deed het dan zo nu en dan net als jou merrie bij aandraven en halverwege de draf.
Ik ben er toen veel over gaan opzoeken en kwam dus het meeste uit op SI problemen en maagzweren, om heb daarom ook haar voer aangepast met supplementen voor de maag voor de zekerheid en nu eigenlijk geen problemen meer.
Toch raar vind ik het als de scopie en alles al stond gepland dat dat niet is doorgezet.. veel van je verhaal lijkt er wel op. Doet ze het staak gedrag ook vooral als je rechtsom gaat? Schijnt dat het dan het gevoeligste op de maag is?

Veel succes met het uitzoeken, geen gemakkelijke taak. Helaas kunnen ze niet praten en vertellen wat er is

SunnyHorse
Berichten: 1352
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:12

SunnyHorse schreef:
Bloedworm goed blijven behandelen. Bloedworm kan echt aan je paard vreten. Echt dicht boven op blijven zitten, kom je niet zomaar vanaf. Ookal geeft mestonderzoek geen hele hoge waardes, toch kan je paard er nog flink last van hebben.

Kan ook lijden tot bloedarmoede, wat bij Friezen ook een kwetsbaar punt is. Een fles Red Cell of Redplex kan absoluut helpen.


Overigens denk ik niet dat het staken hier van komt, wel kan die enorme futloosheid hierdoor ontstaan.