Ezeltje met koliek

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Ezeltje met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 15:22

Pfoeh, na 24 jaar onze ezeltjes hier te hebben, moest het een keer gebeuren.
Basiel en Fideel kwamen hier aan als veulen, nooit ziek geweest en nu, na al die jaren is het zo ver.

Basiel heeft koliek. Eergisteren vond ik hem na m'n werk volledig plat in de weide, ik wist meteen dat het beeld niet klopte: hij ligt wel eens graag, maar niet zó, niet op die manier.

Onmiddellijk de veearts gebeld, onze vaste veearts was er niet, maar haar vervanging kwam na tien minuten aan. Gelukkig iemand die ervaring heeft met en een hart heeft voor ezeltjes.

Ze zag het heel somber in en wou wel iets proberen, maar het woord 'inslapen' viel wel snel. We hebben het meteen ook gehad over wel of niet opereren, dat wilde we ons vriendje niet aandoen.

Basiel werd meteen zo goed mogelijk behandeld. Zijn buik was keihard, vooral links. Bij het opvoelen bleek hij een gasbel te hebben voor zo ver bepaald kon worden. Na sondering en echo bleek het wel enkel in de dikke darm te zitten. Oorzaak is waarschijnlijk een verstopping, ik gis er momenteel nog naar.

Pijnstilling gekregen, olie had op dat moment geen zin, dat zou te lang duren en die tijd had hij niet. Alleszins: hij moest verbeteren, we gingen hem zo de nacht niet in laten gaan.

In de daarop volgende uren werd hij klinisch een beetje beter. Alerter en actiever. Het gas in zijn buik werd ook wat meer verdeeld. Veel darmgeluiden. Al bij al licht positieve signalen.

Gisterenochtend kwam de dierenarts opnieuw. De buik was keihard, de hartslag zat heel hoog en ook de temperatuur was niet goed. Te veel gas. Omdat het toch alles of niets was, besloot de dierenarts met ons om te puncteren. Mijn moeder had dat gesuggereerd: bij schapen doen ze dat blijkbaar ook, dus misschien bij een ezeltje? Het wordt niet veel gedaan, maar ja, niets te verliezen. Dierenarts had het al wel eens gedaan, maar het is niet echt gangbaar. Dus stukjes buik geschoren, goed ontsmet en aan beide kanten achteraan in de buik een gaatje gemaakt met een naald: minuten lang bleef er telkens gas uitkomen. De geur, het geluid: een vreemde gewaarwording.

Je zag z'n buik aflaten als een ballon en het deed hem duidelijk goed. Daarna wel paraffine gegeven via de neus. Penicillineshot tegen infectie van het prikken. De dierenarts verwachtte dat de buik binnen het uur wel weer vol gas zou lopen, maar dat gebeurde niet. 's Avonds wou Basiel wat eten, niet veel, maar hij wou wel... Hij stapte ook wat meer rond en was alert. Ok. Volgende nacht.

Vanmorgen stond hij nog even stabiel recht op z'n beentjes. Maar nog steeds toch niet echt beter: sloom, maar af en toe wat eten, duidelijk ongemakkelijk in de buik... Goh ja, moeilijk.

Dierenarts was er weer rond 9u30. Een duidelijk veel betere hartslag en temperatuur, bijna normaal zelfs, maar toch een nog duidelijk ongemakkelijk ezeltje. Zijn buik was nog steeds even soepel, zoals na het prikken, maar de luchtbel zat er nog duidelijk wel. Ook nog geen mest. Wel alert en een beetje eetlust. Niet genezen dus, wel te goed om in te slapen... Opnieuw penicilline en paraffine gegeven.

Maar nu werd het lastiger: wat kunnen we nog doen? Waarom komt er nog steeds geen mest door?

De dierenarts zat er persoonlijk echt mee in en besloot daarom in overleg met ons om vanavond Basiel en Fideel op te halen. Ze gaat hen bij haar thuis zetten en Basiel een baxter geven. Ondertussen zullen de leverwaarden uitgebreid onderzocht worden. Zo moet zijn lichaam niet werken om hem gaande te houden, maar krijgt hij de nodige stoffen rechtstreeks binnen.

We willen hem zo veel mogelijk kansen geven zonder hem echt ik een lang traject te gooien en dit lijkt dan een goed idee.

Ik hoop dat ons Basieltje het zo kan redden... We moeten dan misschien wel een nieuw naampje zoeken, hij bleek tweeslachtig te zijn :+

Duimen jullie mee?

Afbeelding

N4N4

Re: Ezeltje met koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:27

Ach wat een schatje, beterschap en veel sterkte..
Ik duim mee voor een goede afloop

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:37

Ach, wat een spanning. Ik duim heel erg voor je. Vroeger hebben we ook ezeltjes gehad, en kan alleen maar beamen hoe fijn het is dat je een DA hebt getroffen die er ervaring mee heeft. Heel veel sterkte en succes, hopelijk knapt Basiel snel op bij haar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:47

Colosan geven!
En heb je dat niet tot je beschikking dan een kruidenbitter, 20-30 cc.
Duimen en beterschap. Hopelijk werkt het.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:55

Wat een fijne dierenarts zeg :)

Veel sterkte, hopelijk gaat hij/zij/het zich snel beter voelen :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:22

Oh, Tieneke, dat is een moeilijke situatie :(:) Ik duim dat het in orde komt met Basiel !
Hij (zij ?) kan niet beter zijn dan bij de dierenarts thuis. Het transport op zich heeft misschien ook al wat gedaan voor de darmen. Heb ooit een paard gehad met koliek, die niet beterde na enkele inspuitingen en die richting kliniek moest. Eens daar waren zijn darmen terug in gang geschoten. Volgens de mensen daar kwam dat dikwijls voor, na een transport.

We hebben hier ook twee ezeltjes, moeder en dochter. Moeder is ondertussen ook al 19 jaar bij ons, ze was toen drachtig (wat we niet wisten) van haar dochter.
Koliek hebben we nog niet meegemaakt bij de ezeltjes. Dus geen tips.
Maar we hebben hier wel een paard dat gevoelig is voor krampen/koliek. Daar gaven ze me laatst in een topic ook het advies van Colosan te geven, wat hier ook al vernoemd is. Ik heb het ondertussen in huis gehaald om het hopelijk nooit te moeten gebruiken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 16:29

Hij heeft al van alles gekregen natuurlijk, ik weet niet of Colosan daarbij was of niet. Ben ook erg moe.
Alleszins hoop ik inderdaad dat er een kantelpunt komt, liefst in de goede richting natuurlijk. Als er maar duidelijkheid komt en een einde aan de pijn.
Ergens hoop ik idd dat transport al iets doet of gewoon ineens een andere omgeving hem wat doet rondlopen/-kijken. Dat hij even uit dat hangerige komt. Met hem rondstappen is niet echt een succes, hij wringt echt op z'n ezels...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:30

Ach arm kereltje/meisje... hoop dat 't toch weer opknapt, zo zorgelijk zo! Sterkte!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:43

Beterschap kereltje <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:17

Oh wat naar joh! Beterschap!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 17:42

M'n hart brak een beetje toen we ze net oplaadden, maar ze staan nu in een fijn stalletje bij de dierenarts. We geven het tot dinsdag...

Afbeelding

De stal is opgesplitst omdat hij dadelijk een baxter krijgt. Links is Basiel, rechts is Fideel. Die stond al helemaal in het zweet van 10 minuutjes op de trailer, arme schaapjes :+:

Je ziet ook een stukje geschoren, daar en precies aan de andere kant hebben we dus via een naald gas afgelaten. Vind het nog altijd van lef en zelfvertrouwen getuigen dat de DA dat gedaan heeft. Ze is nog vrij jong, maar ze weet wel wat ze doet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:53

Ik volg, ik duim keihard voor je ezeltjes! Ik ben gek op ezeltjes, heb er zelf ook al 10 jaar twee en * klopt af * nog nooit koliek gehad.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:14

Heb je toevallig ook esdoorn rondom je weide staan?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:19

Beterschap! Ik hoop dat hij het redt. :knuffel:

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 18:36

hagelslag schreef:
Heb je toevallig ook esdoorn rondom je weide staan?

Nee, dat kan het niet zijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 23:11

Net een berichtje dat hij nog hetzelfde is. Wel is de uitslag van het bloedonderzoek er: Triglyceriden waren extreem hoog. Er is nu glucose toegevoegd aan het infuus.

Afbeelding

Ik ging net even langs m'n moeder, waar ze normaal staan. Ze komen dan normaal balkend aan het hek staan. Het was zo vreemd om hen niet te zien en horen. Ik hoop zo dat hij erdoor komt...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:29

Ik duim mee voor jullie! Fijn dat je zo'n kundige DA hebt, zet hem op Basiel!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 03:49

Niks aan een lege weide.
Heel veel sterkte
Ik duim ook mee

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 05:08

Ik hoop dat je goed nieuws krijgt vandaag.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:16

Ik duim mee voor goed nieuws voor je kereltje!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:21

Och wat sneu, dat koppie. Fijn dat de DA zo begaan is en durft.

Sterkte, ik duim ook.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:36

Ik duim mee voor je dat hij erdoor komt

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:24

Ik duim voor jullie! Beterschap!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 07:30