Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Is de pony ziek? Kan je het "drager zijn" er uit spoelen dan? Heb er eerlijk gezegt nog nooit over gehoord. Anders gewoon pony laten uitzieken daarna is ie ook niet meer besmettelijk (zo ver ik weet, correct me if im wrong)
Sirius_ schreef:Ik weet niet beter dan dat het spoelen gebruikt wordt om te testen op de infectie? Niet om de infectie uit te spoelen.
Mijn vorige merrie heeft vorig jaar droes gehad. Ze is na een paar weken toen ze eenmaal snotvrij was, gespoeld. Binnen een paar dagen werd ik gebeld dat ze niet symptomatisch was maar nog wel besmettelijk. Drie weken later is ze nogmaals gespoeld en toen was ze schoon.
Brainless schreef:Je moet beseffen dat als je op een pensionstal staat met bv 30 paarden er 3-5 paarden aanwezig zijn die drager van droes zijn.
Voorkomen kun je het eigenlijk niet.
Brainless schreef:Als hij nog steeds droes heeft en uitscheid dan mss wel.
Maar een snotterig paard (die drager is) zal niet automatisch droes uitscheiden, hij kan ook gewoon verkouden zijn.
BrechtCarlos schreef:Sirius_ schreef:Ik weet niet beter dan dat het spoelen gebruikt wordt om te testen op de infectie? Niet om de infectie uit te spoelen.
Mijn vorige merrie heeft vorig jaar droes gehad. Ze is na een paar weken toen ze eenmaal snotvrij was, gespoeld. Binnen een paar dagen werd ik gebeld dat ze niet symptomatisch was maar nog wel besmettelijk. Drie weken later is ze nogmaals gespoeld en toen was ze schoon.
Nee spoelen wordt gedaan om te zorgen dat de bacterie uit de luchtzak gaat. Bij 1 op de 10 paarden blijft na de besmetting de bacterie in de luchtzakken en scheidt het paard deze met tussenpozen uit. Door te spoelen probeer je de bacterie uit de luchtzakken te spoelen. Waarom heb jij destijds je paard gespoeld ? Ter preventie van dragerschap?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers