Drager van droes laten spoelen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

BrechtCarlos

Drager van droes laten spoelen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 18:39

Hoi,

Wij hebben een pony gekocht die zeer waarschijnlijk drager van droes blijkt te zijn. Dit wisten wij uiteraard niet bij aankoop…. Heel erg zuur. Het liefste doen we haar terug, maar de verkoper ziet dit niet zitten.

We gaan het uiteraard 100% laten vaststellen maar de dierenarts heeft al aangegeven dat ze waarschijnlijk dus gespoeld moet worden… ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het laten spoelen. Na hoe vaak spoelen was je paard geen drager meer? En hoe was het hele proces?

Alvast bedankt!

Carlos <3

Kabayo

Re: Drager van droes laten spoelen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:01

Is de pony ziek? Kan je het "drager zijn" er uit spoelen dan? Heb er eerlijk gezegt nog nooit over gehoord. Anders gewoon pony laten uitzieken daarna is ie ook niet meer besmettelijk (zo ver ik weet, correct me if im wrong)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 19:02

Kabayo schreef:
Is de pony ziek? Kan je het "drager zijn" er uit spoelen dan? Heb er eerlijk gezegt nog nooit over gehoord. Anders gewoon pony laten uitzieken daarna is ie ook niet meer besmettelijk (zo ver ik weet, correct me if im wrong)

Ja dat kan zeker. Pony kan drager zijn van droes, dan zit de bacterie in de luchtzakken en draagt hij deze met zich mee. Je kunt de luchtzakken laten spoelen.

Carlos <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:16

Er is hier iemand op Bokt die dit bij haar pony heeft gedaan.
Ik weet alleen haar naam niet meer, maar volgens mij ging het om een oude fjord.
Hopelijk reageert ze hier ook.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:29

Zou je dat wel doen? Mij is verteld dan 10-15% van de paarden drager zijn van droes en ken er geen een die (ooit) gespoeld is geweest.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:30

bij mijn weten zijn alle paarden drager van droes, tis alleen de vraag of/wanneer het er uit komt, dat kan verschillen triggers hebben.

Zo hebben wij mensen dat ook, enkele kinderziektes bv.

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:36

Nee hoor niet alle paarden zijn drager van droes. Alleen de paarden waarbij de bacterie in de luchtzakken is achtergebleven.
Het is wat anders dan Rhino. Vrijwel alle paarden hebben een x een Rhino infectie mee gemaakt en zijn drager van het virus. Dan is EHV1 nog anders dan EHV II. Het virus kan bij verminderde weerstand weer actief worden. Het virus - als het niet actief is - trekt zich terug in de zenuwknopen in het lichaam. Daar kun je niets aan doen. Weerstand hoog houden is de enige remedie.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:39

Ik weet niet beter dan dat het spoelen gebruikt wordt om te testen op de infectie? Niet om de infectie uit te spoelen.
Mijn vorige merrie heeft vorig jaar droes gehad. Ze is na een paar weken toen ze eenmaal snotvrij was, gespoeld. Binnen een paar dagen werd ik gebeld dat ze niet symptomatisch was maar nog wel besmettelijk. Drie weken later is ze nogmaals gespoeld en toen was ze schoon.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:43

Ik heb ervaring, helaas niet gelukt, later typ ik wel een uitgebreider verhaal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:44

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 19:46

De pony moet uiteindelijk weer verkocht en ik verkoop liever geen drager van droes… toen zij hier kwam heeft ze namelijk mijn hele kudde besmet en waren alle paarden ziek van de droes.. daarnaast heeft ze vaak een snotneus en is ze snel buiten buiten adem met werk… kortom, ze moet van die bacterie af maar ik ben benieuwd hoe zinvol het spoelen is.

Carlos <3

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 20:59

Sirius_ schreef:
Ik weet niet beter dan dat het spoelen gebruikt wordt om te testen op de infectie? Niet om de infectie uit te spoelen.
Mijn vorige merrie heeft vorig jaar droes gehad. Ze is na een paar weken toen ze eenmaal snotvrij was, gespoeld. Binnen een paar dagen werd ik gebeld dat ze niet symptomatisch was maar nog wel besmettelijk. Drie weken later is ze nogmaals gespoeld en toen was ze schoon.

Nee spoelen wordt gedaan om te zorgen dat de bacterie uit de luchtzak gaat. Bij 1 op de 10 paarden blijft na de besmetting de bacterie in de luchtzakken en scheidt het paard deze met tussenpozen uit. Door te spoelen probeer je de bacterie uit de luchtzakken te spoelen. Waarom heb jij destijds je paard gespoeld ? Ter preventie van dragerschap?

Carlos <3

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:09

Jeetje de kennis over droes is blijkbaar niet zo goed bij Bokkers, had ik anders verwacht eigenlijk. Een klein deel van de paarden is inderdaad drager. Dragers kunnen andere paarden besmetten. Door te spoelen, zijn ze geen drager meer, maar geen garantie dat je er met 1x spoelen bent.

Mijn oud stalgenoot heeft 1 of 2x gespoeld en was er toen van af TS. Hij bleek drager te zijn geworden toen we een droesuitbraak op stal hadden, waarvan hij de eerste was overigens.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:18

Ik heb ooit op een stal gestaan die ook een drager had. Meerdere keren droes gehad (iedere x wanneer er een nieuw paard werd geïntroduceerd..) na onderzoek bleek idd een van de pony’s drager te zijn. Deze is succesvol uitgespoeld. Weet er verder niet het fijne van af gezien het niet mijn pony was.

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:36

Ik durf niet te zeggen of het erg zinvol is en hoe vaak er gespoeld moet worden als de pony op dit moment geen droesverschijnselen meer heeft. Maar ik weet van een paard waarbij droes geconstateerd was die er vrijwel geen last van had. Die is drie of vier keer gespeld en was daarna volledig droesvrij.

Als de bacterie in versteende bende huist in de luchtzakken, zal het denk ik meer keren spoelen nodig hebben.

Als ik jou was zou ik eens informeren bij verschillende gerenommeerde paardenklinieken en dan degene met het slechtste scenario uitkiezen. Klinkt misschien raar, maar dan heb je de grootste kans dat hij dragervrij wordt.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:54

Je moet beseffen dat als je op een pensionstal staat met bv 30 paarden er 3-5 paarden aanwezig zijn die drager van droes zijn.
Voorkomen kun je het eigenlijk niet.

;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 21:55

Brainless schreef:
Je moet beseffen dat als je op een pensionstal staat met bv 30 paarden er 3-5 paarden aanwezig zijn die drager van droes zijn.
Voorkomen kun je het eigenlijk niet.

Maar deze pony snottert door en besmet andere paarden… dan is het toch wel slim om te laten spoelen of vind je van niet?

Carlos <3

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:57

Mijn pony is 2 jaar geleden drager gebleven na een droesuitbraak. Omdat ik ging verhuizen met dr heb ik dr laten spoelen. Ze is 2 keer gewoon gespoeld en 1 keer scopie in de luchtzakken waar de da de bacterie eruit plukte. Na die scopie is ze getest en was ze schoon.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:58

Als hij nog steeds droes heeft en uitscheid dan mss wel.
Maar een snotterig paard (die drager is) zal niet automatisch droes uitscheiden, hij kan ook gewoon verkouden zijn.

;)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 22:01

Brainless schreef:
Als hij nog steeds droes heeft en uitscheid dan mss wel.
Maar een snotterig paard (die drager is) zal niet automatisch droes uitscheiden, hij kan ook gewoon verkouden zijn.

Pony is in juli bij ons gekomen. Begin augustus hele kudde droes. Gevraagd aan verkoper of pony ooit droes heeft gehad, dit was zo, twee jaar geleden. Sindsdien heeft ze dus al snot, en is ze gauw buiten adem bij het werk.

Carlos <3

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:55

BrechtCarlos schreef:
Sirius_ schreef:

Nee spoelen wordt gedaan om te zorgen dat de bacterie uit de luchtzak gaat. Bij 1 op de 10 paarden blijft na de besmetting de bacterie in de luchtzakken en scheidt het paard deze met tussenpozen uit. Door te spoelen probeer je de bacterie uit de luchtzakken te spoelen. Waarom heb jij destijds je paard gespoeld ? Ter preventie van dragerschap?

Sorry mijn fout. Ik ben nog eens gaan googelen en ik denk dat ik in de war ben. Wij hadden destijds meer orden met droes en er werd vaker gesproken over spoelen. Bij mijn merrie was daadwerkelijk alleen een test afgenomen. Dat ging overigens wel met vloeistof vandaar mijn verwarring.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:35

Hier ook een pony gehad die drager bleek, zonder symptomen overigens maar als nieuwe paarden steeds droes krijgen als ze in contact zijn geweest met die pony ga je wel een link leggen hihi. Pony is 1x gespoeld en toen was het over bij de nacontrole. Was vrij eenvoudig, wel op kliniek gedaan.
Ik zou sowieso laten kijken waarom de pony snottert, ik ken alleen maar bewezen droes dragers die zelf nergens last van hadden dus wellicht speelt er toch iets anders?
Succes!

~..Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain..~

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:50

Op de stal van m'n bijrijpaard wordt (zoals ik begreep) elk nieuw paard getest of ze drager van droes zijn. Zijn ze dat moet er gespoeld worden tot schoon.

Verder is elk paard verplicht ingeënt tegen droes en moet deze worden herhaald.

Dit is ingesteld na 2 jaar grote droes uitbraken gehad te hebben.

Op stal zijn alle besmette paarden na de uitbraak ook getest op drager en zo nodig ook gespoeld.
Sommige waren na 1 keer klaar, andere hebben het meerdere keren moeten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:45

Alle 3 mijn paarden zijn geënt tegen droes. Als ze de ziekte doormaken als veulen verloopt dat meestal vrij mild. Op wat oudere leeftijd worden ze flink ziek en is ook de kans op restverschijnselen groter. De enting moet halfjaarlijks.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:45

Maar als er meer paarden ziek waren, moet je dan niet allemaal spoelen?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen