Peesblessure

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 10:51

Mijn pony van 14 jaar heeft een behoorlijke peesontsteking in zijn peesschede en verdacht van schade aan zijn oppervlakkige buigpees. Dit is geconstateerd bij de kliniek. Advies was over 2-4 weken weer een scan. Voor nu boxrust, metacam en een gel smeren.

Ik rij zelf niet meer maar heb wel een bijrijdster die hem 3 dagen in de week reed.

Nu had ze het ook over inspuiten en shockwave therapie. Alleen met inspuiten mag hij niet hebben wat ze normaal gebruiken omdat hij in het verleden hoefbevangen is geweest.

Voor mij is het nu heel belangrijk dat hij straks pijnvrij is. Hij hoeft voor mij niet meer bereden te worden.

Ik sta nu op een super stal waar de paarden in de winter 3 uur buien komen en zit er dus heel erg over na te denken om hem te verplaatsen als er uit de scan komt dat dit een lange tijd gaat duren.

Ook zei de DA dat hij echt veel pijn had want hij liep heel kreupel en dat er dan ook een kans is dat hij niet pijnvrij meer wordt.

Wat zouden jullie doen?

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:59

Toen mijn Arabiertje twintig jaar geleden haar checkligament beschadigde, had ze zoiets als een week fikse pijn.
... accoord, jouw dier heeft een andere blessure, maar het gaat mij er om, dat na die week dingen als in de box staan, rondscharrelen, 10 minuten stap niet meer pijnlijk waren. (In draf was ze stokkreupel.)

Maar als de DA te kennen geeft dat het dier niet meer pijnvrij wordt - dat is wel zorgelijk.
Sommige mensen zijn heel strikt in 'houd rekening met mogelijkheid x en y en z' terwijl het aan een begin van een blessure nog alle kanten op kan.

Mara2000
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:32

Als hij niet meer aan het werk kan maar wel pijnvrij met pensioen, dan is een stal waar ze de hele dag buiten staan zeker goed om te overwegen. 3 uur buiten is 21 uur binnen, dat is voor geen enkel paard goed.
Staat hij wel rustig op stal of in de paddock? In een eerder topic had je het over constant rondjes lopen in zn stal. Shockwave kun je doen, resultaten zijn wisselend. Waar willen ze mee inspuiten?

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:37

Ik vind het wat bijzonder dat er een verdenking is van een blessure aan de oppervlakkige buigpees en dat ze dat dus niet hebben constateren met de echo. Waar zit de peesontsteking in de peesschede? Zit het bij een voorbeen of achterbeen, bij de kogel of bij de voorknie/spronggewricht? Hoe zijn de diepe buigpees, het checkligament en de interosseus?

Als de apparatuur van de dierenarts goed is en de dierenarts er goed mee overweg kan, de beelden goed kan lezen, moet dit allemaal zichtbaar zijn op de echo en dan kan je aan de hand daarvan veel beter bepalen of inspuiten ( dat zal dan denk ik met PRP worden) en/of shockwave bij de blessure van jouw paard zin heeft. https://paardenkliniekderaaphorst.nl/behandelingen/prp/ . Dit wordt gedaan als je paard hoefbevangen is geweest i.p.v. inspuiten met corticosteroïden. Ik denk alleen echt dat je dan veel beter in beeld moet hebben wat er mis is met welke pees om zoiets te besluiten.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 11:48

Jet schreef:
Ik vind het wat bijzonder dat er een verdenking is van een blessure aan de oppervlakkige buigpees en dat ze dat dus niet hebben constateren met de echo. Waar zit de peesontsteking in de peesschede? Zit het bij een voorbeen of achterbeen, bij de kogel of bij de voorknie/spronggewricht? Hoe zijn de diepe buigpees, het checkligament en de interosseus?

Als de apparatuur van de dierenarts goed is en de dierenarts er goed mee overweg kan, de beelden goed kan lezen, moet dit allemaal zichtbaar zijn op de echo en dan kan je aan de hand daarvan veel beter bepalen of inspuiten ( dat zal dan denk ik met PRP worden) en/of shockwave bij de blessure van jouw paard zin heeft. https://paardenkliniekderaaphorst.nl/behandelingen/prp/ . Dit wordt gedaan als je paard hoefbevangen is geweest i.p.v. inspuiten met corticosteroïden. Ik denk alleen echt dat je dan veel beter in beeld moet hebben wat er mis is met welke pees om zoiets te besluiten.



Ik ben bij de raaphorst geweest. Het zit rechtsachter boven de kogel. De peesschede rechtsachter is overvuld.

Op de scan is een behoorlijke overvulling te zien van de sesamschede met ook behoorlijk wat reactieweefsel oppervlakkig van de oppervlakkige buigpees. Daarnaast is de oppervlakkige rand van de oppervlakkige buigpees minder scherp begrensd en verdacht van een blessure van de meest oppervlakkige laag. Alleen is het echter te vroeg om dit goed in beeld te krijgen vanwege locatie in de peesschede.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 11:50

Mara2000 schreef:
Als hij niet meer aan het werk kan maar wel pijnvrij met pensioen, dan is een stal waar ze de hele dag buiten staan zeker goed om te overwegen. 3 uur buiten is 21 uur binnen, dat is voor geen enkel paard goed.
Staat hij wel rustig op stal of in de paddock? In een eerder topic had je het over constant rondjes lopen in zn stal. Shockwave kun je doen, resultaten zijn wisselend. Waar willen ze mee inspuiten? P


Helaas loopt hij nog steeds rondjes maar buiten in de paddock vind de DA ook geen goede optie op het moment omdat die te zwaar is.

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:37

Wat een lastig probleem inderdaad. Bij mijn vorige paard hielp het als ik haar tijdelijk naar een stal verhuisde waar veel paarden op stal bleven. Daar was ze de routine van de stal niet gewend en vond ze meer rust omdat er meer paarden binnen bleven die ze kon zien en horen. Maar dat moet maar net kunnen bij jou.

Vandaar dat ze over een paar weken weer willen scannen, hopend dat de zwelling/overvulling in de peesschede dan minder is, waardoor ze de eventuele schade aan de oppervlakkige buiger beter kunnen bekijken.

Ik duim voor je dat het de goede kant weer op gaat hoor!

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:13

Als je nog een paardwaardig bestaan wilt, en op zich niet perse hoeft te rijden zou ik op zoek gaan naar een Paddock Paradise of een pensionplek, en hem daar een half jaar laten staan en dan nog een keer scannen.
ik zou geen dure behandelingen meer doen, vaak is tijd toch de beste heelmeester.
Mocht hij na een half jaar nog echt pijn hebben/kreupel zijn, kun je altijd nog kijken wat je er mee wilt.

CarolineCF
Berichten: 708
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:48

Loesje - het is heel lastig iemand te adviseren in een dergelijke situatie maar als je kan zou ik inderdaad een plekje zoeken waar hij even paard mag zijn met zoveel mogelijk vrije beweging (bij voorkeur 24/7 zelf bepalen binnen / buiten). Natuurlijk wil je hem pijnvrij hebben. Soms zie je paarden echter als je ze even helemaal laat ontspannen weer bijtrekken. Wij hebben dat zelf gezien bij een paard dat een tijdje bij ons revalideerde.

Ik weet dat je vroeger bij de Zilverdas in Vaassen een paard voor een klein bedrag in revalidatie kon brengen https://nl-nl.facebook.com/DeZilverdas/ ze krijgen dan veel persoonlijke aandacht en ruimte en je kan er evt. in de weekends logeren in een vakantiehuisje

Elisa2

Berichten: 38786
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:55

Sowieso heb ik de meeste peesblessures zien genezen met rust...(ook bij slechte prognoses)een half jaar is nog kort..trek maar 1 tot 1.5 jaar uit voor een ernstige blessure.

Wat ik zou doen is Ascal geven dat is een bloedverdunner waardoor het genezingsproces bevorderd (doorbloeding in de pees is slecht) en hem voorlopig even apart houden van de rest in een klein postzegel paddockje totdat het ergste achter de rug is. (moet ie er wel rustig staan) Daarna eventueel inscharen in een wei waar hij veel vrij kan bewegen. MSM geven voor het bindweefsel en koelen met icepacks of groene leem.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:35

Helaas loopt hij nog steeds rondjes in zijn stal. Puur uit verveling. Ik heb ervoor gekozen dat hij op de dag even op de paddock mag. Ik denk dat het niet veel gaat uitmaken want hij loopt vooral in de avonden rondjes. Ik kan miss extra hooi geven voor in de avond. DA zei dat ik ook tranquigel kan geven. Iemand daar ervaring mee?

_Lorette_

Berichten: 12177
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:46

Kun je hem dan niet beter ergens in het land zetten? Rondjes lopen in stal lijkt me niet bevorderlijk voor zijn herstel. Constant verdoofd houden lijkt me ook geen geweldige optie. Dan zou ik hem liever voor een lange tijd 24/7 buiten zetten, zodat er ook geen uitspatting is als hij van stal naar paddock/wei gaat. En neem lang de tijd.
De kreupelheid is wel lastig. Als ze nog kreupel zijn, is het eigenlijk niet mogelijk om ze ergens in te scharen. En mocht de prognose echt ongunstig blijven, dan zou ik me gaan afvragen of het nog paardwaardig is.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 10:03

_Lorette_ schreef:
Kun je hem dan niet beter ergens in het land zetten? Rondjes lopen in stal lijkt me niet bevorderlijk voor zijn herstel. Constant verdoofd houden lijkt me ook geen geweldige optie. Dan zou ik hem liever voor een lange tijd 24/7 buiten zetten, zodat er ook geen uitspatting is als hij van stal naar paddock/wei gaat. En neem lang de tijd.
De kreupelheid is wel lastig. Als ze nog kreupel zijn, is het eigenlijk niet mogelijk om ze ergens in te scharen. En mocht de prognose echt ongunstig blijven, dan zou ik me gaan afvragen of het nog paardwaardig is.


Helaas mag hij niet het land op zonder graasmasker. Hij is vorig jaar hoefbevangen geweest.

SjonnieZ

Berichten: 2514
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:40

Wat sneu TS. Maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik gewoon het advies van de DA opvolgen.
Tranquigel is idd een vriendelijke oplossing voor paarden die onrustig blijven.
Als de DA het dan gaandeweg aangeeft dat hij vind dat het paard geen waardig leven meer heeft zou ik dat advies respecteren.
Als ik lees ernstige pees blessure / hoefbevangenheid in het verleden dan heeft jouw paard al heel wat te verduren gehad.

Wat andere accommodatie betreft. Lief dat je dit wilt doen. Maar:
Door de hoefbevangenheid is 24/7 in het land geen geschikte optie.
Daarnaast moet je je afvragen of jouw paard zich fysiek nog kan handhaven in een nieuwe kudde mocht je voor een PP kiezen. Hier staan vaak veel paarden in een relatief kleine zandbak. De natuur en de kudde regels zijn best hard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:45

loesjeislief schreef:
Jet schreef:
Ik vind het wat bijzonder dat er een verdenking is van een blessure aan de oppervlakkige buigpees en dat ze dat dus niet hebben constateren met de echo. Waar zit de peesontsteking in de peesschede? Zit het bij een voorbeen of achterbeen, bij de kogel of bij de voorknie/spronggewricht? Hoe zijn de diepe buigpees, het checkligament en de interosseus?

Als de apparatuur van de dierenarts goed is en de dierenarts er goed mee overweg kan, de beelden goed kan lezen, moet dit allemaal zichtbaar zijn op de echo en dan kan je aan de hand daarvan veel beter bepalen of inspuiten ( dat zal dan denk ik met PRP worden) en/of shockwave bij de blessure van jouw paard zin heeft. https://paardenkliniekderaaphorst.nl/behandelingen/prp/ . Dit wordt gedaan als je paard hoefbevangen is geweest i.p.v. inspuiten met corticosteroïden. Ik denk alleen echt dat je dan veel beter in beeld moet hebben wat er mis is met welke pees om zoiets te besluiten.


Ik ben bij de raaphorst geweest. Het zit rechtsachter boven de kogel. De peesschede rechtsachter is overvuld.

Op de scan is een behoorlijke overvulling te zien van de sesamschede met ook behoorlijk wat reactieweefsel oppervlakkig van de oppervlakkige buigpees. Daarnaast is de oppervlakkige rand van de oppervlakkige buigpees minder scherp begrensd en verdacht van een blessure van de meest oppervlakkige laag. Alleen is het echter te vroeg om dit goed in beeld te krijgen vanwege locatie in de peesschede.


Je kunt beter lasertherapie doen. Alleen niet die van de Raaphorst. Stuk goedkoper dan PRP. En effectiever.

Twiggy2008
Berichten: 21251
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:09

Wat ontzettend naar voor jouw nog jonge paard en voor jou!! Peesblessures zijn zo ellendig. Al die onzekerheid...

Ik kan je enkel mijn eigen ervaring mee geven. Mijn paard heeft een hele nare peesblessure gehad door vermoedelijk een rare beweging in de paddock, ooit (paar jaar geleden). Ben voor onderzoek en echo's naar de kliniek van Utrecht geweest toen, diverse keren. Prognose was 50/50 kans op herstel, maar echt optimistisch waren ze eigenlijk niet...

Hij heeft vervolgens in zijn eigen paddock gestaan met zijn lieftallige Shetlandervriendin. Stalrust vonden we geen optie, dierenarts vond dat ook niet nodig. Maar een rustige buitenplek is wél een vereiste, want jouw paard is herstellende.

Mijn paard heeft lasertherapie gehad via mijn paardenfysiotherapeut/chiropractor/osteo (10 sessies van ca. 15 minuutjes, absolute aanrader!!) en verder heb ik het vooral maar los gelaten. Ik liet hem dagelijks in de bak, want hoe vervelend ook, er moest af en toe toch écht energie uit bij hem. En op de paddock kleine cirkels rennen (wat hij ging doen), vond ik persoonlijk ook geen geslaagd idee. Tja, ik stond niet te lachen bij zijn uitspattingen (of ergens ook wel :+ ), maar hij gaf er ook zijn levenslust mee aan. Verder was ik er veel, gaf ik hem veel poetsbeurten, kluste wat om hem heen of zat gewoon bij hem.

Ik kijk zelf ook altijd naar het mentale stukje, want vergis je daar niet in. Enorm belangrijk!! Hij verveelt zich ook snel, dus alle afleiding was welkom en ik voelde ook dat het gewaardeerd werd door hem.

Na anderhalf jaar mochten we zowaar weer voorzichtig opbouwen. Rechtuit wandelen, grondwerk en uiteindelijk konden we weer rijden. Hij is helemaal hersteld **\O/** !! In het begin was er nog wat littekenweefsel, wat soms nog voor een 'rare' beweging zorgde, maar ook dat is helemaal verdwenen gelukkig.

Ik ben best bang geweest, maar ik heb ook vertrouwen gehouden in zijn zelfherstellend vermogen.

Geen idee of je hier wat aan hebt, hoor. De tijd zal het natuurlijk leren in het specifieke geval bij jouw paard. Maar ik weet dat ik ook best in een soort 'paniek' geweest ben in het begin. Daarna kwam de daadkracht én de intentie van vertrouwen hebben in mijn paard. Ik liet mijn angst los en richtte ik me op mijn momenten met mijn paard.

Ik hoop dat je een plek kunt vinden, waar hij kan herstellen. Liefst scharrrelend buiten ergens in een rustige omgeving.

Heel veel sterkte en kracht voor jullie!!

Hocrareva
Berichten: 8
Geregistreerd: 19-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:35

Wat vervelend voor jou en je paard!

High power laser therapie en vitafloor kunnen zeker hierin ondersteunen. Heb ik echt mega goede ervaring mee. Mijn paard was ''opgegeven''.

Kiara van Grevenbroek heeft toen de revalidatie gedaan en mij advies gegeven.