Hypertrofie facetgewricht (hals C67 en C7F1)

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jsofie

Hypertrofie facetgewricht (hals C67 en C7F1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 16:24

Met die topic hoop ik graag ervaringsverhalen te horen. En hopelijk kan het nuttig zijn voor diegene die tegen het zelfde aanlopen.

Onze klachten:
Paard was heel wisselend te rijden.
Vaak ging het gewoon even wat minder soepel. Maar een jong paard dus dat was niet zo gek.
In september ging het ineens van laatste puntjes op de i voor het Z1 naar niet meer nagefelijk willen lopen. Geen pas kreupel maar ‘gewoon moeizaam’.

Reden voor ons om een afspraak te maken bij smdc in Heesch met onderstaande als diagnose.

* Matige hypertrofie C67 facetgewrichten (L>R) icm forse synovitis linker gewricht.
* Forse veranderingen (hypertrofie, OA, cyste like lesion) linker C7T1 facetgewricht.

Een aangeboren afwijking in de grootte van de facetgewrichten en een ontsteking rond die 2 gewrichten. Een productie foutje zeg maar…

Concreet:
Met een beetje ‘geluk’ komen zijn klachten van de ontsteking. Deze zijn nu ingespoten.
Onbekend is nog of de grootte van het facetgewricht de zenuwen beknellen. In dat laatste geval ziet het er niet zo positief uit.. maar een ct scan zou daar meer informatie over moeten geven.

Buiten het inspuiten van de gewrichten heeft hij mesotherapie gehad om de spierspanning van hals en rug te verlichten.

Over 4 weken hebben we een controle en dan moet er e.e.a duidelijk worden.

Zijn hier Brokkers met een zelfde of soortgelijke diagnose? Hoe is het jullie paard vergaan?

Het lijdend voorwerp ;-)
Afbeelding

Bowo

Re: Hypertrofie facetgewricht (hals C67 en C7F1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:49

Valt dit onder ECVM? (Equine Complex Vertebral Malformation)
Dan zullen er vast ervaringsdeskundigen zijn en kan je er ook nog wel wat informatie over vinden.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 17:05

Bowo schreef:
Valt dit onder ECVM? (Equine Complex Vertebral Malformation)
Dan zullen er vast ervaringsdeskundigen zijn en kan je er ook nog wel wat informatie over vinden.

Durf ik niet goed te zeggen. Maar volgens mij gaat malformation voornamelijk over de halswervel zelf ipv het facetgewricht. Wat tegen die wervels aan ligt.
Maar het principe zal hetzelfde blijven denk ik? Of de wervel, of het facetgewricht vergoot waardoor de ruimte voor de zenuwen kleiner wordt?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie