overmatig zweten en knijpen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerle098356
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-22

overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 09:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dag bokkers
ik plaats nooit berichten maar zit met een grote vraag.
onze (hoogst waarschijnlijk drachtige) shetlander knijpt de laatste dagen enorm, ze hoesten wel al maar dat lijkt minder geworden xe laatste weken. ze staat erbij alsof het de hele dag regent, ook als het 3 graden is geweest snachts. de dierenarts is gisteren geweest en heeft bloed getrokken(o.a. voor cushing) en kruiden voor de ademhaling gegeven. nu vind ik het zelf wel iets vreemd allemaal, want ze vertoont verder weinig kenmerken behalve dat ze slecht uit haar wintervacht was gekomen afgelopen zomer en zo extreem zweten deed ze niet in de zomer terwijl het toen erg warm was en ze nog een relatief dikke vacht had.
herkent iemand dit? en zijn er adviezen? ik vind de hele dag zeiknat in het zweet en knijpen toch wel zorgwekkend.
ik kan er verder niets over vinden op internet aan informatie ook in relatie tot het knijpen.

hireonder wat foto's van vanmorgen, niet geregent, 13 graden.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:17

Eerste vraag: heeft ze koorts? Maw, heb je haar getemperatuurd?

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:27

Die klinkt benauwd, als je haar koelt en of de borst scheert wordt de ademhaling dan beter? En dat hoesten, komt daar neusuitvloeiing bij? is er naar de longen geluisterd? Het knijpende ademhalen in combinatie met het hoesten doet mij toch denken dat het dier ergens een infectie heeft. Zijn de lymfen in de hals opgezet?

Het is goed dat er op cushing getest wordt maar ik zou andere dingen ook nog niet uitsluiten.

Hoe oud is ze?

Tancreda4

Berichten: 24343
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:35

Ibbel schreef:
Eerste vraag: heeft ze koorts? Maw, heb je haar getemperatuurd?


Dat is ook mijn eerste vraag.

Kan ze zo nat zijn omdat ze veel ligt? Eet en mest ze goed?

Kan vanalles zijn, mijn eerste gedachten gaan naar luchtweginfectie of koliek. Sterkte met haar!

criollo_yess

Berichten: 1110
Geregistreerd: 11-11-12

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:56

Hier kwam van de week ook 1 van mijn shetten 's morgens helemaal nat op de flanken en borst uit de stal ('s nachts opgehokt vanwege wolf ;( ). Stal heeft wel tralies als bovenluik, dus je zou verwachten dat het voldoende koel is. Paar uur later was shet nog niet opgedroogd, toen met veel moeite vochtige hals en borst geschoren. Dat hielp, paar uur later waren de flanken ook droog. Mijn conclusie; te warme vacht voor de huidige warme oktoberdagen. Zou dus sowieso je adviseren om bij jouw pony ook wat te scheren, ze lijkt een behoorlijke vacht te hebben.

eshz
Berichten: 201
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:06

Mijn shetten heb ik gister deels geschoren omdat ze het zo warm hadden, idd ook bezweet dag en nacht. Het is nog best warm en ze hebben al een giga vacht aangemaakt.

supertammy

Berichten: 2247
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:16

Heeft de dierenarts ook naar het hart geluisterd?

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:26

Ik mis een beetje of de dierenarts de basis heeft onderzocht? Temperatuur inderdaad, longen,hart, darmen, eventueel mest?

veerle098356
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 11:00

geen koorts
eet en mest goed
geen natte plekken in de paddock en als ze ligt, dan ligt ze sowieso onder de schuilstal
geen neusuitvloeiing
arts heeft volgens mij overal naar geluisterd maar dit weet ik niet zeker.
drinkt veel.
ze had wat rommelende darmen hier heeft ze gisteren wat voor gekregen, foto's zijn van vanmorgen.
hinnikt zojuist ietsjes schor.
ze ligt niet veel, is fit verder.
haar vacht droogt niet op, ze ziet er nu nog net zo nat uit als vanmorgen.
ze is 17 jaar.
ik heb haar nog niet geprobeert te koelen of te scheren ben wel benieuwd of haar ademhaling dan beter word alleen het knijpen is soewieso wisselend.
Laatst bijgewerkt door veerle098356 op 16-10-22 11:12, in het totaal 10 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24437
Geregistreerd: 12-04-02

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:01

En de rest?

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:01

En de andere punten? Eet en drinkt ze nog goed?

egnie

Berichten: 2377
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:44

Ik zou het scheerapparaat er eens overheen halen. Tis belachelijk warm, zeker als ze al een flinke vacht hebben. Bij ons op stal stond er ook eentje die gewoon nat was. Gezien de leeftijd van je shet is cushing geen gekke gedachte. Help haar eerst maar eens met de warmte kwijt kunnen. Gewoon stuk hals eruit en kijken hoe dat gaat.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:08

Knijpen kan ook door cushing komen, maar dan hebben ze het vaak al wel in een vergevorderd stadium of in combinatie met een ontsteking/ infectie oid.

Het kan ook zijn dat ze toch veel vastzittend slijm oid heeft en daarom benauwd is, zeker als ze steeds nat is van het zweet is met dit weer een koutje zo gevat natuurlijk. Het vele drinken is ook een indicatie op veel vochtverlies denk ik, met al dat zweten is het ook belangrijk dat de electrolyten aangevuld worden.

Ik zou ook wat aan die vacht doen, al is het alleen maar een stuk van de borst scheren zodat ze de warmte kwijt kan.

veerle098356
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-22

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 12:13

bedankt voor de tips, voor nu ga ik haar borst scheren.

lies_sparkle
Berichten: 6151
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:14

Klinkt wel heel erg als cushing inderdaad. Hopelijk heeft de dierenarts snel een uitslag voor je.

Mijn mini die ook cushing had, scheerde ik ook altijd op de borst. Die hebben ook zo'n wintervacht, het is net alsof jijzelf met 2 winterjassen aanloopt terwijl het 20 graden is. Gaan wij ook van zweten.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 23780
Geregistreerd: 09-04-01

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:59

Het is best warm he voor die vacht die ze al hebben.
Toen ik nog pony's had stonden ze op dit soort dagen het ook altijd erg warm te hebben.
Ik ben niet zo bang voor cushing, die van mij zijn ooit getest en daarna niet meer (ik vind persoonlijk de medicatie veel te duur).
Ik zou gewoon eens beginnen met borst en hals scheren en kijken hoe het zich ontwikkeld.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:15

Kan je bij je arts informeren of het niet iets van een luchtpijp vernauwing kan zijn? Dat is een kwaal die ik inmiddels echt steeds vaker bij Shetlanders van verschillende mensen hoor helaas. En volgens mij kan het zich echt zo openbaren als jij nu beschrijft.

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:18

Heeft de dierenarts haar temperatuur gemeten?
Typerend voor Cushing is juist het zweten in voor -en najaar.
Hopelijk valt dat mee en knapt ze op van de kruiden.

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:32

Elisa2 schreef:
Knijpen kan ook door cushing komen, maar dan hebben ze het vaak al wel in een vergevorderd stadium of in combinatie met een ontsteking/ infectie oid.


Dit inderdaad. Ik snap op zich de adviezen om een gedeelte te scheren vanwege het zweten, maar het knijpen is geen normaal symptoom van het slechts te warm hebben door een wintervacht in combi met zachte temperaturen. Ik zou dat toch scherp in de gaten houden en zo nodig verder laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:10

Iedereen lijkt hier voorbij te gaan aan dat de pony al weken hoest!

Een paard hoort niet te hoesten en hoesten gaat ook niet weg met scheren.

Best kans op dat de pony equine astma heeft. Al dan niet in combinatie met ppid.

veerle098356
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 15:41

Spenk schreef:
Iedereen lijkt hier voorbij te gaan aan dat de pony al weken hoest!

Een paard hoort niet te hoesten en hoesten gaat ook niet weg met scheren.

Best kans op dat de pony equine astma heeft. Al dan niet in combinatie met ppid.


mijn andere shetlanders hebben ook gehoest een aantal weken geleden, er hing iets in de lucht, alleen deze shetlander lijkt er niet vanaf te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:44

Ja maar hoesten is dus niet normaal. Mijn paard hoestte ook helemaal niet extreem hoor, wat kuchen. Laten onderzoeken op de kliniek en die bleek dus mooi wel astma te hebben!

Als je dat niet behandelt dan worden ze benauwd gaan ze knijpen en zullen de longen ook schade oplopen. Kruiden helpen niet bij hoesten en benauwd zijn , je bent dan echt medicatie nodig óf vernevel apparaat met zoutoplossing.

Dennis

Berichten: 31521
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:07

Hoesten kan ook een irritatie op de luchtpijp zijn wat bij afgeplatte luchtpijpen regelmatig voor komt.
En dat is een echte shetten kwaal, al jaren maar het krijgt nu meer bekendheid heb ik het idee.

Mijn dierenarts dacht er helemaal niet aan, ik moest er zelf mee komen bij mijn merrie. Meer dan 10 jaar geleden heb ik een 25 jarige merrie op stal gehad die het ook had, dus nieuw is het niet.

Maar dat rare zweten is vaak een Cushing dingetje. Cushing geeft ook mindere weerstand dus vatbaarder voor van alles.

Dus dat zouden voor mij wel 2 dingen zijn om naar te kijken.

Charaz

Berichten: 24437
Geregistreerd: 12-04-02

Re: overmatig zweten en knijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:55

Hoe gaat het nu?