Al een tijdje had ik met rijden soms dat ik dacht loopt hij nou wel helemaal lekker of niet. Paar keer gevraagd aan omstanders of hij kreupel liep maar ik kreeg steeds nee te horen. (Waren ook geen omstanders met een heel getraind oog op kreupelheid maar dat heb ik zelf ook niet.) 29 augustus nog springles gehad. En 31 augustus had ik een les gepland met een nieuwe instructrice om te kijken of ze bij ons past. Toen we begonnen met draven zei ze eigenlijk na 2 rondjes al stop maar even, hij loopt niet goed. Nog even gekeken of het beter werd na wat meer warm worden ivm mogelijk spierpijn van de springles maar hij bleef slecht en werd misschien zelfs slechter. En om eerlijk te zijn, ik voelde nog steeds geen kreupel paard onder me maar omdat ik zelf al af en toe het gevoel had van scheelt er nou wat? Geloofde ik het meteen en was ik 'blij' dat eindelijk iemand het bevestigde.
Benen niet dik of warm, dus besproken met haar om hem 2 weken op rust te zetten, en dan nog eens te kijken. Hij was de dag ervoor nog over de draad van de wei gesprongen omdat trailerladen weer niet soepel verliep, misschien had ie een trap gehad in de kudde, misschien een gekke sprong gemaakt. Maar toch ergens in mijn achterhoofd dacht ik hmm dit kon wel eens dieper zitten dan zoiets simpels.
Dit is een stukje dat de instructrice toen gefilmd had (31 augustus dus):
Nu ik het op dit moment terugkijk vind ik het wel heel pijnlijk om te zien, ik zie nu wel in dat hij gewoon eigenlijk niet wil lopen en echt last heeft.
Op 7 september ging ik voor het eerst weer kijken hoe hij toen liep;
Kort stukje stap;
https://youtu.be/3jHJu5R9S4g
Draf linksom
Stap en draf rechtsom
Ik zag het zelf nog steeds niet goed. Instructrice vond hem eigenlijk slechter ipv beter geworden. Hoefsmid was ook geweest en constateerde rotstraal rechts voor dus deze ben ik gaan behandelen en hij dacht dat het mogelijk daardoor kwam.
Dus nog even afgewacht en op 19 sept ging ik weer kijken, stap draf, linksom, rechtsom.
Ik zie steeds wel een knikje in de hals. Ergens halverwege in dit filmpje bij de overgang is hij even echt heul slecht. Maar echt goed zag ik het niet dus dit filmpje heb ik in een facebookgroep gegooit. Daar kreeg ik de meest uiteenlopende reacties van waaruit hij kreupel was maar geen enkele reactie zei, je paard loopt goed. Dus op dat moment besloot ik een afspraak te maken bij de dierenarts. Rust had immers al 3 weken niks gedaan. 30 september had ik de afspraak bij de dierenarts.
Hier hebben we eigenlijk pas voor het eerst ook op het harde gekeken daar heb ik thuis niet eens aan gedacht. Maar poeh daarbij liep hij wel slecht. Zowel linksom als rechtsom wilde hij duidelijk zijn binnenbeen ontlasten. Nu zag ik het zelf duidelijk ook. Op het zachte loopt hij echt op eieren, stijf, gevoelig, maakt zijn pas niet af. Zowel linksom als rechtsom. Ondervoet links hebben we toen uitverdoofd, dat was het slechtste been en toen zijn we op het harde weer gaan kijken. Linksom liep hij nu een heel stuk beter, maar een beetje raar, onwennig. Rechtsom was hij nu echt nóg kreupeler. Dierenarts vond rechts uitverdoven niet nodig. Voor haar was het duidelijk genoeg dat daar het probleem zat. We gingen röntchenfoto's maken, en toen kwam de uitslag. Hoefkatrolontsteking, ze gaf het straalbeen een 3. Ze zag verwijdde voedingskanaaltjes (lollipops?) en de randen waren niet meer mooi een gladde lijn maar deze waren ruw geworden. Bij beide voorbenen hetzelfde.
Op het beeldscherm bij de dierenarts snapte ik het allemaal toen ze het aanwees. Om eerlijk te zijn nu ik de foto's terugkijk snap ik er geen fluit meer van

Maar goed, we hebben toen afgesproken om eerst ontstekingsremmers te spuiten en te zien hoe hij daarop ging reageren.
De dierenarts klonk nog aardig positief, vond het er allemaal niet dramatisch slecht uit zien. Ze zei alleen dat ze niet kan zien wat er in het hoefkatrolgebied nou precies ontstoken is maar dit wilde ze in ieder geval nu proberen.
Inmiddels zijn we 2 weken verder en heb ik woensdag weer filmpjes gemaakt voor de dierenarts.
Stap draf linksom:
Stap draf rechtsom:
Poging tot draf linksom op het harde, hij was niet vooruit te branden, ik denk ook omdat het hem dus erg zeer doet. En ineens zet hij aan en ging er kei hard vandoor het bos in

Maar goed, totaal geen verbetering dus.

Deze zitten er nog niet onder, moet vandaag even mijn hoefsmid bellen of ze nou al contact hebben gehad.
Maar goed, waarom nou dit topic?
Ik word helemaal gek van alle verschillende verhalen, dus ik wil er nog meer horen

Even nog extra informatie. Mac is 5 jaar. Ik heb hem eind deze maand 3 jaar en heb hem bij aankoop enkel klinisch gekeurd. (Achteraf dus waarschijnlijk niet slim geweest). Hij heeft rechtsvoor een stijle hoef. Ik heb hem zelf beleerd toen hij 3 was, we hebben eigenlijk altijd rustig aan gedaan, er zijn weinig weken geweest dat ik er 3x/week op zat, meestal 2x maar. Hij heeft ook heel vaak weken vakantie gehad. En we hebben dus al een jaar springlessen gehad, om de week, en 3x mee gedaan aan oefen springwedstrijdjes. Al vanaf dat ik hem heb is meedoen met een crossles mijn grootste droom, maar door zijn trailerlaadproblemen heb ik die nooit kunnen volgen. Nu is het trailerladen opgelost. En krijg ik te horen dat we eigenlijk nooit meer mogen springen.. maar klopt dit wel? Want ik lees dat ik eigenlijk nooit meer mag springen, maar lees ook over paarden die nog op M niveau lopen.
Ik zou zou graag meer duidelijkheid willen wat onze opties nog zijn. Het voelt zo mega oneerlijk allemaal nu. En natuurlijk hoop ik het allermeest dat mijn Mac snel weer pijnloos loopt..

Op dit moment met de dierenarts dus de afspraak om eerst ijzers te proberen. En hem hier 2 weken aan te laten wennen, dan 2 weken rustig zo veel mogelijk rechtuit stappen, dan een maandje stap en draf zoveel mogelijk rechtuit onder het zadel. Het liefst dus het bos in, en daarna weer samen te beoordelen hoe hij nu loopt. Als dat nog niet goed is kunnen we een echo maken van het gebied maar ze zei al daarmee niet alles daar te kunnen beoordelen. Welke behandelingen er dan nog zijn heb ik het nog niet over gehad. Met de dierenarts heb ik het nog niet over of we nog kunnen springen gehad. En bijvoorbeeld of hij altijd op die speciale ijzers moet blijven staan.
Wat ik na al mijn research een beetje begrepen heb, is dat we nu de ontsteking wel kunnen genezen, waardoor hij weer beter zou moeten gaan lopen, maar daarmee genezen we niet zijn slechte straalbenen dus kan het altijd weer opnieuw gaan ontsteken en beginnen we weer van voor af aan.
Dus, ik hoor graag meningen, positieve verhalen, mogelijkheden?
Ik vind het zo oneerlijk, ik had nog zoveel plannen, dromen, en nu ben ik me al 2 weken alleen maar aan het afvragen of ik hem weer goed kan krijgen