Paard zweette heel erg na sedatie een inenting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MadeliefNina

Paard zweette heel erg na sedatie een inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:08

Hoi bokkers!

Vandaag is mijn vezorgpaardje ingeënt en naar de tandarts geweest, ze is verdoofd bij de tandarts omdat ze moeilijk ging doen. Maar toen de klus klaar was, was ze natuurlijk erg suf maar ze begon heel erg heftig tussen haar oren en nek te zweten?! Echt kletsnat was ze. Toen heb ik de andere verzorger erbij gehaald maar die zei dat het niet heel erg was, alleen moest ze niet nog meer want anders zal ze de inenting eruit zweten. De eigenaar natuurlijk ook op de hoogte gesteld. Ik ben pony maar snel gaan rossen om te kijken of ik haar een beetje droog kreeg. Dat is uiteindelijk gelukt en ze was ook alweer gestopt met zweten. Nu zit Nina ook heel erg dik in haar vacht en heeft lange manen, dus ik denk dat dat ook een rol speelde. Maar is dit een normale reactie? Ze oogde verder niet ziek hoor, toen de verdoving was uitgewerkt was ze wel gewoon goed wakker en ze begon gelijk te eten toen ze weer mocht. Dus ja, heeft iemand anders dit meegemaakt en is dit een normale reactie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:11

Wellicht heeft de dieren/tandarts een alfablokker gebruikt.

Dat is een kalmerend middel, maar opent wel de zweetklieren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:12

Zweten bij een verdoving is heel normaal, doen ze vrijwel allemaal. De combinatie met een enting zou ik zelf liever niet maken maar ik neem aan dat je dierenarts daar voldoende over na heeft gedacht. Ik denk niet dat je bang moet zijn dat hij de enting eruit zweet hoor, zo werkt dat niet helemaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:14

Sedatie kan inderdaad wel het effect hebben dat ze ervan gaan zweten. Dat is geen bijzondere reactie.

Aangezien de enting in de spier gaat en de sedatie rechtstreeks in het bloed, zitten die 2 elkaar niet in de weg. Voordat het immuunsysteem aan het werk is door de enting, is de sedatie ook al lang en breed uitgewerkt. Dat duurt nl wel.
Ik liet ook regelmatig direct tegen influenza enten als ik al op de kliniek was voor een gebitsbehandeling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:19

.... bij inenten/vaccin is er wel de vuistregel "werk het dier niet in het zweet".

Logica: bij een vaccin moet je eigen immuunsysteem aan het werk, en ben je (... mijn ervaring met corona prikken... ) een dag of twee net niet in conditie.
Het is dan niet eerlijk om qua werk veel te vragen - en je wil juist dat het immuunsysteem goed de gelegenheid krijgt 'om de vijand te leren kennen'.
(En ja, er zijn verhalen van dieren die wel waren ingeënt en ruiter X wist van niets en het dier werd in het zweet gereden en werd prompt ziek.)

Maar zweten van inspanning is iets anders dan zweten omdat het kalmerende middel de zweetklieren open zet.

+:)+ Maar prima om te vragen,
want zweten kan ook betekenen dat een dier zich heel druk maakt - en dat wil je niet.
(Sowieso niet, en na bijvoorbeeld de influenza prik al helemaal niet.)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:24

Zweten bij sedatie is vrij normaal :j Ene paard heeft het erger als een andere, sommige zweten niet en bij een ander drupt het er af.
Niks om je zorgen over te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:35

mijn merrie staat ook altijd vreselijk te zweten door de verdoving van de tandarts.
komt altijd weer goed! :j

san4nie

Re: Paard zweette heel erg na sedatie een inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:41

Ja, heel normaal hoor. Ik dacht eens slim te zijn om te gaan scheren na de sedatie van de tandarts. (Lekker relaxed en ik moet er toch bij blijven totdat de sedatie uitgewerkt is). Toen ik er achter kwam dat dat niet zo goed werkt met zweet moest de veearts/tandarts lachen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:40

Janneke2 schreef:
.... bij inenten/vaccin is er wel de vuistregel "werk het dier niet in het zweet".

Logica: bij een vaccin moet je eigen immuunsysteem aan het werk, en ben je (... mijn ervaring met corona prikken... ) een dag of twee net niet in conditie.
Het is dan niet eerlijk om qua werk veel te vragen - en je wil juist dat het immuunsysteem goed de gelegenheid krijgt 'om de vijand te leren kennen'.
(En ja, er zijn verhalen van dieren die wel waren ingeënt en ruiter X wist van niets en het dier werd in het zweet gereden en werd prompt ziek.)

Maar zweten van inspanning is iets anders dan zweten omdat het kalmerende middel de zweetklieren open zet.

want zweten kan ook betekenen dat een dier zich heel druk maakt - en dat wil je niet.

Dit is belangrijk om mee te nemen. :)

Ook weleens meegemaakt dat paard ge-ent was en ruiter niet ingelicht en die het paard in het zweet reed en dier kreeg chronische lymfeproblemen. Niet om je bang te maken, maar bij enten is wel de stelregel dat het paard twee dagen niet mag zweten.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:45

Elisa2 schreef:
Janneke2 schreef:

Dit is belangrijk om mee te nemen. :)

Ook weleens meegemaakt dat paard ge-ent was en ruiter niet ingelicht en die het paard in het zweet reed en dier kreeg chronische lymfeproblemen. Niet om je bang te maken, maar bij enten is wel de stelregel dat het paard twee dagen niet mag zweten.

2 dagen niet zweten door inspanning ja. Dat is dus wat anders dan zweten door een verdoving. Dat staat ook in het stuk wat jij quote.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:46

Mijn tandarts tevens dierenarts zegt dat zweten normaal is maar ze het daarbij ook vaak koud hebben na s3datie dus dat je ze dan tóch even onder een zweetdekentje ofzo moet zetten en niet zoals sommige denken zweten is heet dus afkoelen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:14

girlyggirl schreef:
Mijn tandarts tevens dierenarts zegt dat zweten normaal is maar ze het daarbij ook vaak koud hebben na s3datie dus dat je ze dan tóch even onder een zweetdekentje ofzo moet zetten en niet zoals sommige denken zweten is heet dus afkoelen

Juist geen deken op..
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:54

Brainless schreef:
girlyggirl schreef:

Juist geen deken op..

Geen normale deken. Als je paard in de kou staaf of hij heeft het koud kan je er prima een zweetdeken op leggen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:44

Door de sedatie onspannen ook de onderhuidse aderen en gaat daardoor zweten. Het is verstandig om dan even een zweetdeken op te leggen totdat de sedatie uitgewerkt is en verder met rust laten. De combinatie met enting is nooit een probleem, omdat inderdaad, de enting intra-musculair is en de sedatie intra-veneus.

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:28

Het gebit van mijn oude dame wordt 2 keer per jaar onder sedatie verzorgd, door een dierenarts. Ze gaat ook altijd zweten en de dierenarts geeft aan dan zeker even een zweetdeken op te leggen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:13

Brainless schreef:
girlyggirl schreef:

Juist geen deken op..

Dit betreft een winterdeken ik vertrouw toch op daan staller zn ervaring

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:12

Brainless schreef:
girlyggirl schreef:

Juist geen deken op..

Verhaal 1 klinkt mij in de oren als:
paard had geen deken op, ging zweten vanwege de alfablokker - en als het dan bijvoorbeeld koud is, flink waait etc kan een deken geen kwaad.

In de links, verhaal 2, is er sprake van een paard 'dat al voor de dierenarts komt' een deken opheeft - en dat het zin kan hebben om die tijdelijk even af te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:45

prugelpiet schreef:
Zweten bij sedatie is vrij normaal :j Ene paard heeft het erger als een andere, sommige zweten niet en bij een ander drupt het er af.
Niks om je zorgen over te maken.

Niet alleen zweten maar plassen dan ook veel.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:46

20 jaar paraveterinair geweest en ik weet niet beter dan dat je niet moet enten tijdens een sedatie. Dan krijgt het lichaam wel heel veel te verwerken in 1x

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:16

Sommige paarden zweten inderdaad heel erg door domosedan. Zorg dat ie kan uitslapen op een plek uit de wind.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:27

roekes schreef:
20 jaar paraveterinair geweest en ik weet niet beter dan dat je niet moet enten tijdens een sedatie. Dan krijgt het lichaam wel heel veel te verwerken in 1x

Eens, dat is ook wat ik heb gehoord.

Verder is zweten een normale reactie op sedatie zoals voorgangers al aangaven. Paard laat ik bij komen en opdrogen in stal, al dan niet met een dun zweetdekentje.