Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Janneke2 schreef:.... bij inenten/vaccin is er wel de vuistregel "werk het dier niet in het zweet".
Logica: bij een vaccin moet je eigen immuunsysteem aan het werk, en ben je (... mijn ervaring met corona prikken... ) een dag of twee net niet in conditie.
Het is dan niet eerlijk om qua werk veel te vragen - en je wil juist dat het immuunsysteem goed de gelegenheid krijgt 'om de vijand te leren kennen'.
(En ja, er zijn verhalen van dieren die wel waren ingeënt en ruiter X wist van niets en het dier werd in het zweet gereden en werd prompt ziek.)
Maar zweten van inspanning is iets anders dan zweten omdat het kalmerende middel de zweetklieren open zet.
Maar prima om te vragen,
want zweten kan ook betekenen dat een dier zich heel druk maakt - en dat wil je niet.
(Sowieso niet, en na bijvoorbeeld de influenza prik al helemaal niet.)
Elisa2 schreef:Janneke2 schreef:.... bij inenten/vaccin is er wel de vuistregel "werk het dier niet in het zweet".
Logica: bij een vaccin moet je eigen immuunsysteem aan het werk, en ben je (... mijn ervaring met corona prikken... ) een dag of twee net niet in conditie.
Het is dan niet eerlijk om qua werk veel te vragen - en je wil juist dat het immuunsysteem goed de gelegenheid krijgt 'om de vijand te leren kennen'.
(En ja, er zijn verhalen van dieren die wel waren ingeënt en ruiter X wist van niets en het dier werd in het zweet gereden en werd prompt ziek.)
Maar zweten van inspanning is iets anders dan zweten omdat het kalmerende middel de zweetklieren open zet.
Maar prima om te vragen,
want zweten kan ook betekenen dat een dier zich heel druk maakt - en dat wil je niet.
(Sowieso niet, en na bijvoorbeeld de influenza prik al helemaal niet.)
Dit is belangrijk om mee te nemen.![]()
Ook weleens meegemaakt dat paard ge-ent was en ruiter niet ingelicht en die het paard in het zweet reed en dier kreeg chronische lymfeproblemen. Niet om je bang te maken, maar bij enten is wel de stelregel dat het paard twee dagen niet mag zweten.
girlyggirl schreef:Mijn tandarts tevens dierenarts zegt dat zweten normaal is maar ze het daarbij ook vaak koud hebben na s3datie dus dat je ze dan tóch even onder een zweetdekentje ofzo moet zetten en niet zoals sommige denken zweten is heet dus afkoelen
Brainless schreef:girlyggirl schreef:Mijn tandarts tevens dierenarts zegt dat zweten normaal is maar ze het daarbij ook vaak koud hebben na s3datie dus dat je ze dan tóch even onder een zweetdekentje ofzo moet zetten en niet zoals sommige denken zweten is heet dus afkoelen
Juist geen deken op..
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/
Brainless schreef:girlyggirl schreef:Mijn tandarts tevens dierenarts zegt dat zweten normaal is maar ze het daarbij ook vaak koud hebben na s3datie dus dat je ze dan tóch even onder een zweetdekentje ofzo moet zetten en niet zoals sommige denken zweten is heet dus afkoelen
Juist geen deken op..
Juist geen deken op..
roekes schreef:20 jaar paraveterinair geweest en ik weet niet beter dan dat je niet moet enten tijdens een sedatie. Dan krijgt het lichaam wel heel veel te verwerken in 1x