Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:23

Hoi allemaal,

Dinsdag was een absolute nachtmerrie....
Mijn lieve, geweldige, zachte en knappe Grote Beer Berrie *D is afgelopen dinsdag plotseling overleden. Zomaar.. uit het niets.

Ik snap dat jullie mij niet kunnen gaan vertellen wat hij precies had, want dan had ik autopsie moeten laten plegen. Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die zoiets herkennen. Vandaar mijn verhaal hier.

3 maanden geleden overleed mijn lieve 24 jarige tinkermerrie Maan door een tragisch ongeluk.. Een val in de sloot waar zij ernstig gewond bij raakte, en vol liep met water. Zowel water in longen als via de achterkant naar binnen. Door in en uitwendig letsel heeft ze het niet gered.

Veel sneller dan ik in mn hoofd had, werd ik smoorverliefd op Beer. Een comtois ruin van net 12 jaar en 168cm hoog. En zo kwam hij ruim 2,5 maand geleden bij mij wonen.
Het meest geweldige lieve paard dat ik ooit ontmoet heb.

Afgelopen maandag heb ik in de avond nog gewoon gereden. (30 min in stap bezig geweest met recht richten). Ik merkte niets geks aan hem op dat moment. Achteraf waren er misschien een paar dingen die "anders" waren dan anders. Hij mestte 2x (gewone mest) terwijl hij dat eerder niet deed met rijden. Maar het was voor het eerst dat ik er in het donker op zat. En er gingen wat paarden vandoor. Dus dacht dat t misschien spanning was.
Daarnaast wilde hij niet echt lekker linksom buigen met zn nek en nam hij in stilstand zijn gewicht steeds een beetje op zn achterhand.
Geen grote schokkende dingen. Maar achteraf wel iets afwijkend.
Daarna heeft hij lekker vol smaak zn slobber gegeten, en toen ik m voor de nacht in zn paddock (met onbeperkt hooi, zijn maatje en een grote schuilstal) zette, ging hij lekker staan eten.
Om 21.30u bracht ik hem nog een appeltje en ging met een heel normaal gevoel naar huis.

De volgende ochtend is hij om 7u in de wei gezet door de staleigenaresse. Hij was wat traag en ze moest m uit de paddock halen met touw om zn nek. Maar dat was de laatste dagen vaker zo. Zij dacht dat dit te maken had met dat er weinig meer in t gras zit, en t daardoor in de paddock aantrekkelijker was. Met rijden en in de omgang merkte ik niets.

Om 8.50u werd ik gebeld door een stalgenootje dat Beer in de wei lag, en dat hij niet op kon staan. Ik ben gelijk in de auto gesprongen richting stal. Onderweg werd ik weer gebeld. Of ik gelijk dierenarts met spoed wilde laten komen, want hij was echt ziek aldus het stalgenootje.
Om 9u kwam ik aan en daar lag mijn lieve grote beer snurkend benauwd en krampend in zijn lichaam. Benen schopte niet naar buik, maar maakte wel soms ongecontroleerde bewegingen. Zijn buik was heel erg opgetrokken en schokte. Hij werd steeds benauwder. Hapte met mond open naar lucht. Hij lag op zijn zij. Plat. En probeerde eerst nog op te staan. Maar de pogingen werden steeds zwakker. Duidelijk geen kracht.
Dierenarts nogmaals gebeld dat hij echt moest opschieten. 2e praktijk gebeld of zij eerder konden komen.. Al met al kwam om 9.25u de dierenarts aan.

De dierenarts luisterde en constateerde een beetje gas in de buik. Maar vond koliek niet aannemelijk. Hij dacht aan acute astma.
Gaf hem een spuit darmontspanners (voor de zekerheid) en iets om longblaasjes open te zetten in zn ader. Toen moest Beer gelijk opstaan, of iig rechtop liggen om die longen ruimte te geven. We trokken met zn 4e aan hem, maar na 30 seconden zag ik zn ogen wegdraaien en riep ik: stop maar.. hij is dood. De dierenarts liet zijn hoofd los, Beer had nog wat stuiptrekkingen en was weg..
Ongeloof.. en zooo veel verdriet. Ik ben echt totaal van slag.

De dierenarts gaf aan dat hij geen idee heeft wat dit was.
Ik heb vandaag een mail gestuurd met de aanvraag voor een gesprek om nog even in alle rust na te praten. Ik wil graag weten wat hij ingespoten heeft, wat hij hoorde bij t korte onderzoek en of hij toch een vermoeden heeft. Op dat moment zelf was ik zo in de stress dat ik niet alles goed heb opgeslagen en gehoord.
Wat me opviel is dat het echt nog geen minuut na de injecties gelijk klaar was.

Later heb ik in de paddock gekeken en zag dat er erg weinig hooi was gegeten die nacht. En dat er van Beer diaree in de paddock lag. Echt heel dun.
Een vriendin van mij die op cardiologie werkt, vertelde dat dat bij mensen kan duiden op een hartritme stoornis. (Ik weet het, dit is enkel gissen).

Ik heb ervoor gekozen om geen autopsie te doen, omdat de DA vertelde dat dat 500 euro kost, en ik dan mogelijk nog niet precies weet wat er was. 3 maanden geleden heb ik Maan laten cremeren, een nieuw paard gekocht, heel veel gekocht en gedaan voor dat nieuwe paard, en nu weer een crematie.. De kosten zijn zo enorm, dat ik die 500 euro maar "bespaard" heb.. Ik krijg beer er tenslotte niet mee terug. Wel merk ik dat de vraag "wat was dit" me heel erg bezig houdt. Vandaar ook dit topic.

Zelf heb ik wat zitten denken, en denk ik dat het een hartaanval of infarct oid is geweest.. Misschien eerst lichte in de nacht (of idd ritme stoornis) en een fatale in de wei.
Achteraf ga je meer dingen eraan koppelen: hij had vrij snel dat zn neusgaten wijd gingen. In draf was hij toen hij er net was linksvoor kreupel. Maar alleen onder de man. Daarvoor behandeld door fysio, acupuncturist en uiteraard dierenarts erbij geweest. Zij konden geen echte oorzaak vinden. Nu denk ik: zou dat ook met hart te maken hebben gehad??? Ik weet t niet.
En heel opvallend: hij was meeega chill. Maar als hij stress had (bij hoefsmid die erg traaag werkte waardoor hij heel lang ongemakkelijk moest staan) kreeg hij duidelijk stress. Dan ging hij bijna out. Zn ogen draaide weg, en hij zakte naar de grond langzaam. Ik dacht dat t misschien trauma was. (weet niets van zn verleden). Maar misschien kon hij de stress niet aan?? Wederom gissen en zoeken naar verbanden hoor.

Ik ben me er heel erg van bewust dat ik nu dus opzoek ben naar een soort logische verklaring. En dat als ik het zeker had willen weten dat ik m had moeten laten checken. Dus dat jullie ook geen antwoord kunnen geven. Maar toch mn vraag hier: Zijn er mensen die soortgelijk iets herkennen? Of die een paard hebben (gehad) met hartproblemen die hier op leken?

Zodra ik gesprek heb gehad met mn dierenarts kan ik aanvullende info geven.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.
Hierbij nog even een paar fotos van mn lieve Beertje die zoo enorm gemist wordt... zucht..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:24

Oja, om 8.30u was hij nog lopend in de wei gezien. Dus hij is ergens tussen 8.30 en 8.50u gaan liggen..

Letsdunit

Berichten: 7798
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:29

Sterkte met je verlies. Staan er bomen in de buurt, Esdoorn bijvoorbeeld ?

Qerty
Berichten: 2038
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:30

Jeetje wat ontzettend verdrietig!

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:32

Meest aannemelijke verklaring (ik heb zelf een paard op vergelijkbare manier zien overlijden) is een gescheurde darm of gescheurde (slag-) ader.
Mijn paard had melanomen, en wij (DA en ik) hebben aangenomen dat een inwendig melanoom die darm- of aderscheur heeft veroorzaakt.

Maar zoiets kan ook gewoon spontaan optreden.

Het inspuiten van een vaatverwijder (vanwege het vermoeden acuut astma) kan zo'n inwendige bloeding versnellen, dus dat het na het inspuiten daarvan direct verslechterde past in het beeld.

Ook zonder dat, zou het niet mogelijk zijn geweest je paard te redden.

Sterkte! Het is een schokkende ervaring, zoiets mee te maken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58439
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:32

Ach meid, wat een verschrikkelijk verlies.... Ik ben een aantal jaar geleden op een gelijkaardige manier een paard kwijt geraakt. (eigenlijk twee paarden waarbij we het niet 100% zeker weten maar eentje was ook op een paar uur tijd van "niks aan de hand" naar "dood".)

Je stelt je zoveel vragen. Als je achteraf terug kijkt ga je ineens zoveel "zien" en denken "godver..... Waarom heb ik op dat moment die link niet gelegd?"
Maar weet je... Zelfs als je dat gedaan had dan was de afloop waarschijnlijk niet veranderd want geen DA zou dit eindresultaat verwacht hebben bij "hij voelde anders onder het rijden". :(:)

Heel veel sterkte met dit verlies.. Heel veel moed toegewenst met de verwerking... Ik beloof je dat er een dag komt, dat je aan de leuke momenten met hem kan denken zonder die allesoverheersende pijn van het afscheid.. :(:)
Geef jezelf tijd.... Gun jezelf om gewoon verbijsterd en verdrietig en boos te zijn want op deze manier afscheid moeten nemen IS gewoon oneerlijk, onmenselijk... :(:)

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:34

Letsdunit schreef:
Sterkte met je verlies. Staan er bomen in de buurt, Esdoorn bijvoorbeeld ?

Nee. Geen bomen. Enkel een paar wilgen. Maar daar kunnen ze niet eens bij

anca

Berichten: 1880
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:37

Wat erg. Heel veel sterkte. Dit zal moeilijk te verwerken zijn.

Toevallig gisteren nog in je andere topic de foto's bekeken. Ik hou van dat soort mooie grote paarden

Babootje

Berichten: 27110
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:53

Ik verwacht toch het hart, gezien hij bij stress ook bijna out ging. Dat is ook echt niet normaal.
Heb je hem niet laten keuren toen je hem kocht?
Wat een nare belevenis voor jou/jullie. Heel veel sterkte.
Ergens wel jammer dat je geen autoptie hebt laten doen. Gezien eventuele verborgen gebreken. Je hebt hem nog maar heel kort gehad.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-10-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:55

Ik ben ook 2 keer een paard op een dergelijke manier verloren. De DA gaf als diagnose acuut hartfalen. Die waren wel veel ouder (30+) dan Beer maar ik denk dat zulke hele grote paarden een kortere levensverwachting hebben. Hier was waarschijnlijk niets aan te doen geweest. Bij mij was in beide gevallen de gealarmeerde DA te laat en kon alleen nog maar de dood vaststellen.Dan ben je inderdaad helemaal onverwacht je paard kwijt.Gecondoleerd...

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:56

Babootje schreef:
Ik verwacht toch het hart, gezien hij bij stress ook bijna out ging. Dat is ook echt niet normaal.
Heb je hem niet laten keuren toen je hem kocht?
Wat een nare belevenis voor jou/jullie. Heel veel sterkte.


Ja.. hij is goedgekeurd zonder bemerkingen.. En daarna ook nog wel eens hart geluisterd.

Ik vond het bijna out gaan bij de smid al heel erg raar. Maar dacht "misschien is hij ooit heel erg mishandeld, en vertrekt hij van stress"... met eten was hij goed bij de les te houden en zakte hij niet weg. Maar achteraf denk ik: dit was misschien n enorme red flag. Ik kende hem nog maar zo kort. Moest zn gewoontes enz nog leren kennen.

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:58

anjali schreef:
Ik ben ook 2 keer een paard op een dergelijke manier verloren. De DA gaf als diagnose acuut hartfalen. Die waren wel veel ouder (30+) dan Beer maar ik denk dat zulke hele grote paarden een kortere levensverwachting hebben. Hier was waarschijnlijk niets aan te doen geweest. Bij mij was in beide gevallen de gealarmeerde DA te laat en kon alleen nog maar de dood vaststellen.Dan ben je inderdaad helemaal onverwacht je paard kwijt.Gecondoleerd...

Jeetje... 2x? wat heftig zeg!!!
Ik heb gelezen dat Comtois opzich een vrij hoge levensverwachting hebben. Hoger dan meeste trekpaarden. Heeft iets met de familie van haflingers te maken ofzo (pin me er niet op vast).. Maargoed. Hij was net 12 geworden. Dus sowieso jong.

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:59

Ibbel schreef:
Meest aannemelijke verklaring (ik heb zelf een paard op vergelijkbare manier zien overlijden) is een gescheurde darm of gescheurde (slag-) ader.
Mijn paard had melanomen, en wij (DA en ik) hebben aangenomen dat een inwendig melanoom die darm- of aderscheur heeft veroorzaakt.

Maar zoiets kan ook gewoon spontaan optreden.

Het inspuiten van een vaatverwijder (vanwege het vermoeden acuut astma) kan zo'n inwendige bloeding versnellen, dus dat het na het inspuiten daarvan direct verslechterde past in het beeld.

Ook zonder dat, zou het niet mogelijk zijn geweest je paard te redden.

Sterkte! Het is een schokkende ervaring, zoiets mee te maken.


Dank voor je reactie. Dat klinkt inderdaad als overeenkomst....
Ik dacht dat darmontspanner wellicht t al hele zwakke hart verlamde. Maar dat wat jij schrijft klinkt ook logisch.
Ga dit allemaal ook aan dierenarts vragen. Niet om van hem een diagnose los te peuteren hoor. Dat kan niet. Maar wil wel nog even alles horen ofzo

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 16:00

Dank jullie voor alle reacties!!

turtlelito

Berichten: 1705
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:02

Sterkte. Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde meegemaakt met mijn merrietje, en het is bijna niet te bevatten en een grote schok.

Die werd op dat moment behandeld (voor astma), maar was duidelijk aan de beterende hand. Binnen 5 minuten is ze neergevallen en gestorven. Ik was op dat moment zelf thuis en heb dus gezien wat er is gebeurd, met de dierenarts aan de telefoon heb ik haar ook haar laatste adem uit zien blazen.

Enige troost is dat ik weet dat ze niet lang geleden heeft. Net als in jouw geval, is de meest logische verklaring acuut hartfalen of een aneurysma. Misschien dat zelfs de astma-symptomen (het was toen net zo heel warm) al een gevolg waren van een slecht hart. Ik heb ook geen autopsie laten doen.

Nogmaals sterkte, het is zo onwerkelijk als ze er zo plotseling niet meer zijn. :(:)

spottedponie
Berichten: 2967
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:03

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je toch sterkte wensen met je verlies :knuffel:

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:03

Wat een verschrikkelijk bericht. |(
Ik heb niets toe te voegen aan wat het eventueel geweest kan zijn.
Maar reageer omdat ik je heel veel sterkte wil wensen :knuffel:

Marjo

Berichten: 37562
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:05

Wat heftig om mee te maken, ik heb geen idee wat dit veroorzaakt heeft maar wilde je toch heel veel sterkte wensen met het verlies :*

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:05

Ibbel schreef:
Meest aannemelijke verklaring (ik heb zelf een paard op vergelijkbare manier zien overlijden) is een gescheurde darm of gescheurde (slag-) ader.
Mijn paard had melanomen, en wij (DA en ik) hebben aangenomen dat een inwendig melanoom die darm- of aderscheur heeft veroorzaakt.

Maar zoiets kan ook gewoon spontaan optreden.

Het inspuiten van een vaatverwijder (vanwege het vermoeden acuut astma) kan zo'n inwendige bloeding versnellen, dus dat het na het inspuiten daarvan direct verslechterde past in het beeld.

Ook zonder dat, zou het niet mogelijk zijn geweest je paard te redden.

Sterkte! Het is een schokkende ervaring, zoiets mee te maken.

Hier moest ik ook meteen aan denken.

Maar wat het ook is geweest, neem vooral jezelf niets kwalijk. Hier kun je niets aan doen, dit gebeurt.

Heel veel sterkte met dit enorme verlies :(:)

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132740
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:06

Wat een nachtmerrie en wat zul je een verdriet hebben. Het is altijd vreselijk om je geliefde dier te moeten missen, maar de manier waarop is echt te ellendig voor woorden. Heel veel sterkte met het grote verlies :(:)

Barb

Berichten: 12104
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Plotselinge dood Comtois ruin van 12 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:11

Wat verdrietig, heel veel sterkte.....(kwam Beer bij Maureen vandaan?)

Bronsveen

Berichten: 71
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:12

Wat een heftig bericht zeg ..jeetje wat een nachtmerrie
geen ervaring mee , maar ik denk ook iets met hart |(

wil je wel heeel veeel sterkte wensen met het verlies van je mooie Beer Y;( ..want mooi was ie wel ...

daantjuhhh

Berichten: 27392
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:12

Ik weet wat je doorgaat.

Ik heb een paard plotseling verloren waar ik bij stond. Die had een gescheurde (slag) ader.

Ik kwam smorgens bij de wei en hij wankelde, zijn onderlip hing en hij had schuim op zijn mond. Ook gelijk DA met spoed erbij. Hij keek naar zijn tandvlees en dat was al wit.
Hij vroeg of ik een paar passen naar voren wilde doen. En daar viel mijn paard gelijk door de benen. Snurkend geluid en 1 minuut later was hij dood.

Ik heb gegild. Zo geschrokken.

Sterkte.

Elisa2

Berichten: 39739
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:13

Vreselijk zeg..het blijft gissen denk ik wat het geweest kan zijn. Hart of toch een soort koliek..ik ben bang dat je er nooit achter gaat komen. Heel veel sterkte!

Eefste

Berichten: 930
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 16:17

Barb schreef:
Wat verdrietig, heel veel sterkte.....(kwam Beer bij Maureen vandaan?)

Nee, bij Horacio Hippique