Slokdarmverstopping

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 00:57

Mijn shet heeft nu al 2x een slokdarmverstopping gehad in een maand tijd. Elke keer als ze uit de wei komt en haar brok eet. Waarschijnlijk te gulzig waardoor ze zich verslikt dus ga nu een steen in de voerbak leggen zodat ze rustiger moet eten. Ze is ruim een maand geleden naar de tandarts geweest.
Iemand nog tips wat je verder kan doen?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:01

kiko schreef:
Mijn shet heeft nu al 2x een slokdarmverstopping gehad in een maand tijd. Elke keer als ze uit de wei komt en haar brok eet. Waarschijnlijk te gulzig waardoor ze zich verslikt dus ga nu een steen in de voerbak leggen zodat ze rustiger moet eten. Ze is ruim een maand geleden naar de tandarts geweest.
Iemand nog tips wat je verder kan doen?

Hier precies het zelfde. Gras en hooi gaat goed brok is gelijk een verstopping.
Wij zijn gestopt met het geven van hele brok. Maar we weken hem nu zodat het een slobber wordt (50 gram Pavo vital) dit wordt handmatig gevoerd en gaat goed.

Geen brok meer voor deze pony

JeaDH

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:11

Mijn pony had dat ook, ik gaf haar krachtvoer geweekt.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:13

Hier ook een paard die het met brok snel heeft. Geweekt voer wat ze echt naar binnen kan slobberen werkt goed.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 01:20

Denk dat ik dan ook maar ga overstappen. Had net nieuwe zakken Vitalbix binnen..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 01:57

Mijn jonkie had dit ook. Alleen bij brok eten. Dus ik geef alleen nog nutrimash. Nooit meer last gehad.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 02:33

Je kan de vitalbix perfect weken, doe ik hier ook met enkele paarden met risico op slokdarmverstopping.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:10

miezelke schreef:
Je kan de vitalbix perfect weken, doe ik hier ook met enkele paarden met risico op slokdarmverstopping.

Yes doe ik inderdaad ook! Mijne stikt in elk droog voer (fjord…. Haha). Dus ik week al het voer. Ik neem geen risico’s meer

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:05

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Dat is soms ook oorzaak/factor.
Ik zou in dit geval ook een ander moment voor krachtvoer/brok kiezen(voor ze naar buiten gaan of later in de avond bijvoorbeeld)

Ook kan je een structuur/ruwvoermix geven bij de brokjes om ze langer te laten kauwen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:48

siskeh schreef:
Ik zou in dit geval ook een ander moment voor krachtvoer/brok kiezen(voor ze naar buiten gaan of later in de avond bijvoorbeeld)

Ook kan je een structuur/ruwvoermix geven bij de brokjes om ze langer te laten kauwen.

Staat al in de beginpost. Die is ruim een maand geleden langs geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:55

Ik heb ook zo'n schrokkerd. Die krijgt nu alleen geweekt voer, nooit meer verstopping gehad.
Ik kon die verstoppingen er trouwens wel altijd zelf uit masseren, dus heel ernstig is het nooit geweest, nooit een DA nodig gehad gelukkig.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:03

Hier ook een paard die snel slokdarmverstopping heeft bij krachtvoer. Ik voer wel gewoon reguliere brok/slobber, maar week het even 10 minuutjes ofzo in koud water. Daarna is het al een slobber.
Speciaal voer is echt geen noodzaak. Gewoon water erbij doen en even kijken hoelang het nodig heeft om uit elkaar te vallen

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:05

Een beetje parafine olie op het voer doen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 13:12

siskeh schreef:

De tandarts is een maand geleden geweest. Ze krijgt 3x daags een handje Vitalbix daily complete zonder lucerne, active + muesli en de fiber force.
Ik ga de brokjes maar weken en kan eventueel wachten totdat ze wat hooi op heeft voordat ik haar het eten geef. In de ochtend en avond gaat dat altijd zo maar eind van de middag komen ze uit de wei dus dan krijgen ze alles tegelijk.

Ibbel ik heb ook gemasseerd en merkte wel dat ze het fijn vond maar helaas hielp het niet. De dierenarts is zelfs laat nog een keer teruggekomen omdat het niet ophield en ze nu ook was gaan liggen en wilde rollen en plat lag. Uiteindelijk is ze weer opgeknapt en vanmorgen weer praatjes voor 10 met buitenzetten!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:51

Ik volg. Hier is het ook een paar keer mis gegaan met brokken eten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:54

kiko schreef:
siskeh schreef:

De tandarts is een maand geleden geweest. Ze krijgt 3x daags een handje Vitalbix daily complete zonder lucerne, active + muesli en de fiber force.
Ik ga de brokjes maar weken en kan eventueel wachten totdat ze wat hooi op heeft voordat ik haar het eten geef. In de ochtend en avond gaat dat altijd zo maar eind van de middag komen ze uit de wei dus dan krijgen ze alles tegelijk.

Ibbel ik heb ook gemasseerd en merkte wel dat ze het fijn vond maar helaas hielp het niet. De dierenarts is zelfs laat nog een keer teruggekomen omdat het niet ophield en ze nu ook was gaan liggen en wilde rollen en plat lag. Uiteindelijk is ze weer opgeknapt en vanmorgen weer praatjes voor 10 met buitenzetten!

Dus de brokjes zijn verdeeld over 3 beurten? Waarom dan niet over 2 beurten verdelen en de middag overslaan?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:42

Omdat ze allemaal 3x krijgen.
Voor het naar buiten gaan, bij binnenkomst en ‘s avonds laat. Ze is het zo gewend brok te krijgen. Ik geef al bijna 20 jaar 3x daags.
Vandaag eerst even hooi laten eten (ging niet van harte want ze wilde haar brok) en toen geweekte brok gegeven. Over een paar dagen ga ik weer de Active muesli erbij doen. Nu even glad voedsel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:23

Simpelste is om alles te weken. Hier gaat alles door elkaar tot een slobber en ze zijn er dol op. Dag ervoor zet ik alles klaar zodat het goed geweekt is. Voor volume gaat er een hand grasbrok bij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:14

Ik geef mijn paard alleen eten waar veel vocht aan toegevoegd is anders blijft het hangen. Mijn paard stond ooit op de wei en ik dacht zelf dat er nog genoeg gras op stond maar er zat geen voeding meer in. En daarom at hij veelte snel zijn hooi op wat toen bleef hangen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 16:37

Lindsey_99 schreef:
Simpelste is om alles te weken. Hier gaat alles door elkaar tot een slobber en ze zijn er dol op. Dag ervoor zet ik alles klaar zodat het goed geweekt is. Voor volume gaat er een hand grasbrok bij.

Als ik te lang van tevoren klaar maak hoeft ze het niet.. dus een dag van tevoren is dan helemaal te lang. Maar ga nu wel alles weken. 2x in 1 maand tijd de dierenarts erbij is effe genoeg.

Marleen ik denk dat het hier hetzelfde is gegaan. Nu voortaan weken en hopelijk geen problemen meer.