Pony krijgt wondjes door huidvet/Cushing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje02

Pony krijgt wondjes door huidvet/Cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 18:56

Help!

Ik heb een 19 jarige shetlander merrie waarbij jaren geleden cushing is vast gesteld. Hier krijgt ze dagelijks medicatie voor.

Ik heb haar nu een aantal maanden in bezit, en alles ging goed. Tot ik van de week en vooral vandaag merkte dat ze vreemde korstjes (en ook wondjes) kreeg op haar billen en achterbenen. Deze kun je wegpulken. Samen met haar is er dan ook een gele substantie te zien die veel weg heeft van oorsmeer (ik dacht zelf aan huidvet) en dit laat vervolgens vervelende wondjes achter. Ze verhaard al jaren heel slecht, en draagt nu ook volgens mij de wintervacht van vorig jaar.

Wat kan dit zijn en wat zou de beste plan van aanpak zijn?

Ik dacht zelf aan sowieso scheren zodat ik dan tenminste goed de korstjes en wondjes kan zien en eventueel behandelen.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Dierenarts zal ook zeker gebeld worden, maar ervaringen en kennis van medepaardenmensen is altijd fijn

silvia58

Re: Pony krijgt wondjes door huidvet/Cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:17

Eerste waar ik denk ik eiwit bultjes.
Je zou eens kunnen kijken wat hoeveel eiwit er in het voer zit .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:24

eiwit is wel heel belangrijk in de voeding. en veroorzaakt niet erg snel dit soort plekjes.

denk eerder dermatophilose of ze zeggen ook wel regenschurft.
kan best zijn dat de vacht erg dik is, en dat verstikt dan wat.
misschien net op die plek de haren wat vochtiger door regen of vaak wassen waardoor een bacteriële huidinfectie kan ontstaan.
behandeling daarvan is wassen met betadineshampo.
denk dat je best even kunt overleggen met je veearts wat je het beste kunt doen?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:37

ellepel schreef:
eiwit is wel heel belangrijk in de voeding. en veroorzaakt niet erg snel dit soort plekjes.

denk eerder dermatophilose of ze zeggen ook wel regenschurft.
kan best zijn dat de vacht erg dik is, en dat verstikt dan wat.
misschien net op die plek de haren wat vochtiger door regen of vaak wassen waardoor een bacteriële huidinfectie kan ontstaan.
behandeling daarvan is wassen met betadineshampo.
denk dat je best even kunt overleggen met je veearts wat je het beste kunt doen?

Ben het met je eens, maar ik heb jaren geleden een pony gehad die een eiwit vergiftiging had, was een arabier D-pony die op zich heel mooi in de vacht zat. Maar als je de bultjes/kortjes aanraakte kwam er gele push uit. Op ander voer en toen ging het weer over.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:21

Ik zou sowieso scheren, wassen met sabacil (tegen ongedierte) en dan wegzetten onder een (lichte) regendeken. Regelmatig controleren hoe het erbij staat. Als het niet helpt dan zeker de da laten komen voor een afkrabsel

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:36

Ik verplaats dit topic naar Medisch.