Krampbeen wordt erger, wat nu?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 13:42

Hoi bokkers,
mijn inmiddels 10 jaar oude drachtige fokmerrie is kramperig. Ze had het bij aankoop als fokmerrie minimaal. Het uitte zich alleen bij achterwaarts en bij hoeven uitkrabben en het was heel goed te handelen.
Ze heeft bij de oude eigenaar het sportpredicaat behaald. Daarna is ze voor de fokkerij verkocht.
We hebben haar nu 4 jaar en de kramperigheid is de laatste weken hard verslechterd. Het lijkt zich bij tijd en wijle ook voor te doen in het andere been. Regelmatig staat ze ook helemaal gestrekt met de voorbenen naar voren en de achterbenen naar achter, wat het haar lastig maakt om naar voren te stappen.

Op internet kan ik maar bar weinig vinden over (het verloop van) de aandoening, behalve dat 'het progressief is en eindigt in euthanasie'. Hier schrok ik nogal van, had dit niet zo verwacht, aangezien ik vroeger een paard met krampbenen heb gehad die ongehinderd 20 jaar is geworden en gewoon in de sport liep (overleden aan iets totaal anders).

Zijn er hier ervaringen met paarden met krampbenen?

Alvast bedankt.

Dees

Berichten: 19142
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:49

Mijn 20 jarige ruin heeft krampbenen als gevolg van kissing spines. Of beter: door de kissing spines heeft hij neurologische problemen gekregen die zich uiten als krampbeen.

Omdat het een neurologisch probleem is, is er helemaal niets aan te doen. Er is ook geen supplement dat kan helpen.

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 13:52

He bah, wat naar voor je paard.
Wij hebben al besloten om niet meer met haar te fokken, maar als ik dan lees over de prognoses en haar achteruitgang zie, vrees ik het ergste.

Weet jij wat je kan verwachten bij jouw paard? Is daar überhaupt iets over te zeggen?

_Lorette_

Berichten: 12229
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:13

Genoeg ervaring met krampbenen, maar niet dat het plotseling zo erg werd (en bleef).

Mijn ruin was erg kramperig, maar die kon wel achterwaarts. Bekappen lukte, in een slechte periode met grote moeite, beslaan deden we niet (maar ook vanwege zijn spasmes en mogelijke beschadigingen door ijzers). Hij was atactisch en had spasmes, dus die zat neurologisch helemaal in de knoop. Bij hem kon de kramperigheid alleen tijdelijk erger zijn door bijvoorbeeld een hoefzweer, dus pijn. Daarna stabiliseerde het weer tot het normale niveau. Daar kon hij ook gewoon Z mee lopen. Zijn ataxie zou ook sterk progressief verlopen, maar ook dat heb ik in ruim 10 jaar niet waargenomen. De houding die je beschrijft, heb ik bij hem nooit gezien. Wel kon hij heel sterk zijn bekken kantelen, rug bollen en daarbij half gaan 'zitten'. Dat was echter één van de spasmes in zijn lijf, die ik verder niet echt kon linken aan de kramperigheid in zijn benen, maar met de ataxie. Al was het moeilijk van elkaar te scheiden... Hoefproblemen hebben bij hem veel schade aangericht en zijn ataxie en kramperigheid hebben dat versterkt cq goede behandeling onmogelijk gemaakt. Dat was dan wel het hele pechpakket. Hoe meer Frum deed aan training, hoe beter hij was. Als je fokmerrie zich goed hield bij de fokker i.c.m. sport, zou dit dan voor haar ook een rol kunnen spelen?

Onze fokmerrie is licht kramperig aan alle benen (voor komt het niet vaak voor), maar daar merk je nauwelijks iets van. Ze is prima te doen bij de smid, ook met beslag, buigproeven zijn geen probleem en met rijden heb ik daar nog nooit een gekke pas van gezien. Ik zie het alleen als de smeden de nagels in de ijzers slaan en soms trekt ze een achterbeen wat hoog op met voeten geven. Voor haar maakt het geen verschil of ze stil staat met een veulen aan de voet of op M/Z niveau wordt gereden.

Dit zijn slechts onze eigen paarden. Beide paarden hebben er langer mee gelopen (of functioneren er nu dus nog normaal mee) dan jouw merrie. Ook bij andere paarden heb ik geen plotselinge verslechteringen meegemaakt. Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik ken eigenlijk alleen paarden die het in een bepaalde mate doen en dat dit zo blijft (bij ataxie is dat een ander verhaal...). Ik heb geen ervaring met paarden waarbij het zichtbaar is in de beweging onder het zadel, als in een hanetred of echt blokkeren in het achterwaarts.

Is er geen oorzaak te vinden voor deze plotselinge verslechtering? Dat ze stiekem iets onder de leden heeft, een ongemak dat de kramperigheid ernstig triggert?

Morganlefay

Berichten: 8814
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:28

Nicky1963 schreef:
Hoi bokkers,
mijn inmiddels 10 jaar oude drachtige fokmerrie is kramperig. Ze had het bij aankoop als fokmerrie minimaal. Het uitte zich alleen bij achterwaarts en bij hoeven uitkrabben en het was heel goed te handelen.
Ze heeft bij de oude eigenaar het sportpredicaat behaald. Daarna is ze voor de fokkerij verkocht.
We hebben haar nu 4 jaar en de kramperigheid is de laatste weken hard verslechterd. Het lijkt zich bij tijd en wijle ook voor te doen in het andere been. Regelmatig staat ze ook helemaal gestrekt met de voorbenen naar voren en de achterbenen naar achter, wat het haar lastig maakt om naar voren te stappen.

Op internet kan ik maar bar weinig vinden over (het verloop van) de aandoening, behalve dat 'het progressief is en eindigt in euthanasie'. Hier schrok ik nogal van, had dit niet zo verwacht, aangezien ik vroeger een paard met krampbenen heb gehad die ongehinderd 20 jaar is geworden en gewoon in de sport liep (overleden aan iets totaal anders).

Zijn er hier ervaringen met paarden met krampbenen?
Weet je zeker, ik lees voorbenen naar voren en dan gaan op een ander gebied de alarmbellen af, HB?

Alvast bedankt.

Morganlefay

Berichten: 8814
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:28

Nicky1963 schreef:
Hoi bokkers,
mijn inmiddels 10 jaar oude drachtige fokmerrie is kramperig. Ze had het bij aankoop als fokmerrie minimaal. Het uitte zich alleen bij achterwaarts en bij hoeven uitkrabben en het was heel goed te handelen.
Ze heeft bij de oude eigenaar het sportpredicaat behaald. Daarna is ze voor de fokkerij verkocht.
We hebben haar nu 4 jaar en de kramperigheid is de laatste weken hard verslechterd. Het lijkt zich bij tijd en wijle ook voor te doen in het andere been. Regelmatig staat ze ook helemaal gestrekt met de voorbenen naar voren en de achterbenen naar achter, wat het haar lastig maakt om naar voren te stappen.

Op internet kan ik maar bar weinig vinden over (het verloop van) de aandoening, behalve dat 'het progressief is en eindigt in euthanasie'. Hier schrok ik nogal van, had dit niet zo verwacht, aangezien ik vroeger een paard met krampbenen heb gehad die ongehinderd 20 jaar is geworden en gewoon in de sport liep (overleden aan iets totaal anders).

Zijn er hier ervaringen met paarden met krampbenen?

Alvast bedankt.

Weet je zeker, ik lees voorbenen naar voren en dan gaan op een ander gebied de alarmbellen af, HB?

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 14:35

Morganlefay schreef:
Nicky1963 schreef:
Hoi bokkers,
mijn inmiddels 10 jaar oude drachtige fokmerrie is kramperig. Ze had het bij aankoop als fokmerrie minimaal. Het uitte zich alleen bij achterwaarts en bij hoeven uitkrabben en het was heel goed te handelen.
Ze heeft bij de oude eigenaar het sportpredicaat behaald. Daarna is ze voor de fokkerij verkocht.
We hebben haar nu 4 jaar en de kramperigheid is de laatste weken hard verslechterd. Het lijkt zich bij tijd en wijle ook voor te doen in het andere been. Regelmatig staat ze ook helemaal gestrekt met de voorbenen naar voren en de achterbenen naar achter, wat het haar lastig maakt om naar voren te stappen.

Op internet kan ik maar bar weinig vinden over (het verloop van) de aandoening, behalve dat 'het progressief is en eindigt in euthanasie'. Hier schrok ik nogal van, had dit niet zo verwacht, aangezien ik vroeger een paard met krampbenen heb gehad die ongehinderd 20 jaar is geworden en gewoon in de sport liep (overleden aan iets totaal anders).

Zijn er hier ervaringen met paarden met krampbenen?

Alvast bedankt.

Weet je zeker, ik lees voorbenen naar voren en dan gaan op een ander gebied de alarmbellen af, HB?

Nee, heeft echt niks met hb te maken. Ze staat al vier jaar met enige regelmaat op deze manier in de box of op de poetsplaats, het gaat alleen sinds kort opvallend slechter met haar.
Bij hb zetten ze ook de achterbenen naar voren, zij doet dat juist niet.

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 14:45

_Lorette_ schreef:
Genoeg ervaring met krampbenen, maar niet dat het plotseling zo erg werd (en bleef).

Mijn ruin was erg kramperig, maar die kon wel achterwaarts. Bekappen lukte, in een slechte periode met grote moeite, beslaan deden we niet (maar ook vanwege zijn spasmes en mogelijke beschadigingen door ijzers). Hij was atactisch en had spasmes, dus die zat neurologisch helemaal in de knoop. Bij hem kon de kramperigheid alleen tijdelijk erger zijn door bijvoorbeeld een hoefzweer, dus pijn. Daarna stabiliseerde het weer tot het normale niveau. Daar kon hij ook gewoon Z mee lopen. Zijn ataxie zou ook sterk progressief verlopen, maar ook dat heb ik in ruim 10 jaar niet waargenomen. De houding die je beschrijft, heb ik bij hem nooit gezien. Wel kon hij heel sterk zijn bekken kantelen, rug bollen en daarbij half gaan 'zitten'. Dat was echter één van de spasmes in zijn lijf, die ik verder niet echt kon linken aan de kramperigheid in zijn benen, maar met de ataxie. Al was het moeilijk van elkaar te scheiden... Hoefproblemen hebben bij hem veel schade aangericht en zijn ataxie en kramperigheid hebben dat versterkt cq goede behandeling onmogelijk gemaakt. Dat was dan wel het hele pechpakket. Hoe meer Frum deed aan training, hoe beter hij was. Als je fokmerrie zich goed hield bij de fokker i.c.m. sport, zou dit dan voor haar ook een rol kunnen spelen?

Onze fokmerrie is licht kramperig aan alle benen (voor komt het niet vaak voor), maar daar merk je nauwelijks iets van. Ze is prima te doen bij de smid, ook met beslag, buigproeven zijn geen probleem en met rijden heb ik daar nog nooit een gekke pas van gezien. Ik zie het alleen als de smeden de nagels in de ijzers slaan en soms trekt ze een achterbeen wat hoog op met voeten geven. Voor haar maakt het geen verschil of ze stil staat met een veulen aan de voet of op M/Z niveau wordt gereden.

Dit zijn slechts onze eigen paarden. Beide paarden hebben er langer mee gelopen (of functioneren er nu dus nog normaal mee) dan jouw merrie. Ook bij andere paarden heb ik geen plotselinge verslechteringen meegemaakt. Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik ken eigenlijk alleen paarden die het in een bepaalde mate doen en dat dit zo blijft (bij ataxie is dat een ander verhaal...). Ik heb geen ervaring met paarden waarbij het zichtbaar is in de beweging onder het zadel, als in een hanetred of echt blokkeren in het achterwaarts.

Is er geen oorzaak te vinden voor deze plotselinge verslechtering? Dat ze stiekem iets onder de leden heeft, een ongemak dat de kramperigheid ernstig triggert?

Ach ja, Frum.. Ik heb regelmatig meegelezen in jouw topic over hem. Zeker nadat bij mijn jaarling destijds ataxie werd vastgesteld.

Rijden met mijn merrie is geen optie. Wij hebben haar op uitdrukkelijk verzoek van de verkoper nooit onder zadel gehad en dat gaan we ook nooit doen. Haar gedrag onder zadel is op zijn zachtst gezegd onvoorspelbaar, hoogstwaarschijnlijk door de kramperigheid. Ze is verkocht uitsluitend als fokmerrie en dat was ook het doel voor haar.
Onderliggend probleem.. ik weet het niet.. ze kan in de weide uitgegleden zijn misschien, of hebben vastgelegen in de box, maar daar zijn helemaal geen aanwijzingen voor. Wel zag ik haar enkele dagen geleden kreupel lopen (in draf) achter. Maar nu niet meer.
Het is mij een raadsel waarom het ene paard nauwelijks last lijkt te hebben voor jaren en jaren, en het andere dier geen waardig bestaan meer zou hebben met deze afwijking/aandoening.

Volgende week komt de dierenarts om haar te onderzoeken, misschien kan die iets voor haar betekenen.

Morganlefay

Berichten: 8814
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:47

Oke. Zoals al eerder geschreven krampbeen kan/is neurologisch. Kan het zijn dat de dracht meer haar ruggenwervels belast?

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:49

Het zou best kunnen dat er een actieve ontsteking zit in de hals of rug waardoor het verergerd. Sowieso lijkt het me geen goed teken, maar zoiets zou ik wel willen onderzoeken. Als ze onder het zadel onvoorspelbaar is, zou ik eerder denken at het iets is van artrose ls in de hals/ rug.

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 14:53

Earth schreef:
Het zou best kunnen dat er een actieve ontsteking zit in de hals of rug waardoor het verergerd. Sowieso lijkt het me geen goed teken, maar zoiets zou ik wel willen onderzoeken. Als ze onder het zadel onvoorspelbaar is, zou ik eerder denken at het iets is van artrose ls in de hals/ rug.

Dat was het destijds niet. Ze is echt tig keer door allerlei klinieken en paten en gogen onderzocht en niemand heeft toen een afwijking geconstateerd.

Morganlefay schreef:
Oke. Zoals al eerder geschreven krampbeen kan/is neurologisch. Kan het zijn dat de dracht meer haar ruggenwervels belast?

Dat zou dan ook progressief moeten zijn, aangezien dit haar 5e veulen zal worden en eerdere drachten haar symptomen niet deden verergeren. Ik weet het echt niet, zou dat kunnen?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 12-10-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:54

Mmm dat is dan wel bijzonder. Lastig hoor, maar ik zou er rekening mee houden dat het neit beter wordt...

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 14:56

Earth schreef:
Mmm dat is dan wel bijzonder. Lastig hoor, maar ik zou er rekening mee houden dat het neit beter wordt...

Dat is ook wat mijn man en ik gisteren dachten. Dat het einde voor haar nabij is. Hopelijk kan ze het nog even volhouden tot haar veulen volgend jaar gespeend kan worden. Geen idee hoe het zich ontwikkelt, maar man man man, ik word hier zo ongelofelijk ongelukkig van. Vorig jaar haar veulen van 2020 moeten euthanaseren, dit jaar haar 7 weken oude veulentje en straks zij? ;(

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:54

Er is een verschil tussen hanetred en kramperigheid hoewel ze symptomatisch erg op elkaar lijken. Hanetred verergert meestal niet significant. Kramperigheid kan dus wel verergeren. De prognose van kramprigheid is in dat geval slecht en de aandoening is progressief, chronisch en invaliderend. Er is geen therapie voor en euthanasie is aanbevolen naarmate de ziekte vordert.
Ik hoop echt dat ze het nog even vol kan houden. Mogelijk zijn er wel supplementen of medicatie die een zwangere merrie kan helpen om minder pijn te hebben. De ziekte geeft een hoge spierspanning en op dat gebied valt er misschien wat te verzachten en kan ze nog wat langer op de been blijven. Heel veel sterkte ermee.

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:08

Een tijdje geleden is er een goedgekeurde hengst uit de dekdienst gehaald omdat het kramperig bleek te zijn. En vermoed wordt dat de aandoening erfelijk is. Ik heb hier verder concreet niet veel over kunnen vinden overigens.

_Lorette_

Berichten: 12229
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:05

Oke, rijden/training is dan helaas geen optie. Lastig...

Babootje, zo leer ik weer iets nieuws. Ik had zelf bedacht dat een hanetred een heftigere vorm van kramperigheid was, omdat ze het dan op meer manieren uiten dan alleen met voeten optillen e.d. :+ Maar dat is gewoon mijn eigen ideetje en met jouw bericht erbij zou dat dus niet kloppen.
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat dermate kramperig was dat euthanasie aan de orde was. Ik ken het alleen als mogelijk ongemak voor de smid en bij een hanetred een paard dat eigenlijk ook niet meer geschikt is voor de dressuur/wedstrijdsport.

Mijn ruin is ten tijde van zijn castratie plotseling atactisch en kramperig geworden. Het lijkt dan meer te maken te hebben met externe invloeden dan dat het erfelijk is bepaald. De nakomelingen van de merrie zijn niet kramperig (de laatste onder voorbehoud, dat is een jaarling).
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-10-22 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 18:13

Babootje schreef:
Er is een verschil tussen hanetred en kramperigheid hoewel ze symptomatisch erg op elkaar lijken. Hanetred verergert meestal niet significant. Kramperigheid kan dus wel verergeren. De prognose van kramprigheid is in dat geval slecht en de aandoening is progressief, chronisch en invaliderend. Er is geen therapie voor en euthanasie is aanbevolen naarmate de ziekte vordert.
Ik hoop echt dat ze het nog even vol kan houden. Mogelijk zijn er wel supplementen of medicatie die een zwangere merrie kan helpen om minder pijn te hebben. De ziekte geeft een hoge spierspanning en op dat gebied valt er misschien wat te verzachten en kan ze nog wat langer op de been blijven. Heel veel sterkte ermee.

Dit is ongeveer het enige dat ik ook tegenkwam op internet.
Dat maakt me dus angstig. Omdat het plotseling lijkt te verergeren.

Hoe kan het dat er zo weinig info over beschikbaar is? Of zoek ik niet goed..

Babootje schreef:
Een tijdje geleden is er een goedgekeurde hengst uit de dekdienst gehaald omdat het kramperig bleek te zijn. En vermoed wordt dat de aandoening erfelijk is. Ik heb hier verder concreet niet veel over kunnen vinden overigens.

Daar zijn gerenommeerde fokkers het niet mee eens. Diversen gesproken die stellig beweren dat kramperigheid niet erfelijk is. Het schijnt oorzakelijk een scheurtje in het cerebellum te zijn. Het is niet waarschijnlijk dat dat erfelijk is. Maar.. wederom... weinig info te vinden over dit onderwerp idd.

_Lorette_

Berichten: 12229
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:16

Zou het proberen van ontstekingsremmers nog wat zijn? Ik weet alleen niet of dat nadelig kan zijn voor het veulen en daar repareer je verder niets mee...

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 18:20

_Lorette_ schreef:
Zou het proberen van ontstekingsremmers nog wat zijn? Ik weet alleen niet of dat nadelig kan zijn voor het veulen en daar repareer je verder niets mee...

Geen idee... maar we gaan niks doen wat het leven of de gezondheid van het veulen in gevaar zou kunnen brengen.

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:23

Volgens mij is het wel erfelijk, ik ken twee bloedlijnen die dit soort neurologische problemen doorgeven in de kwpn fokkerij.

In ieder, wat je beschrijft duidt op een ernstige vorm van kramperigheid. Ik kende ooit een paard die exact hetzelfde vertoonde als jij omschrijft. Deze kon ook heel moeilijk naar de hoefsmid. In beweging was het niet te zien. Deze werd trouwens wel gewoon gereden (was Z2 op 6 jarige leeftijd)
Wat er uiteindelijk mee gebeurd is weet ik niet, maar in de tijd dat ik hem meemaakte werd het in ieder geval niet erger.

Dat het verergerd bij de jouwe zet me wel aan het denken. Zou het niet juist beter zijn om haar in beweging te houden? Of zou de dracht een grote belasting zijn?

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 18:29

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het wel erfelijk, ik ken twee bloedlijnen die dit soort neurologische problemen doorgeven in de kwpn fokkerij.

In ieder, wat je beschrijft duidt op een ernstige vorm van kramperigheid. Ik kende ooit een paard die exact hetzelfde vertoonde als jij omschrijft. Deze kon ook heel moeilijk naar de hoefsmid. In beweging was het niet te zien. Deze werd trouwens wel gewoon gereden (was Z2 op 6 jarige leeftijd)
Wat er uiteindelijk mee gebeurd is weet ik niet, maar in de tijd dat ik hem meemaakte werd het in ieder geval niet erger.

Dat het verergerd bij de jouwe zet me wel aan het denken. Zou het niet juist beter zijn om haar in beweging te houden? Of zou de dracht een grote belasting zijn?

Ze loopt dagelijks in de weide, al vier jaar. Er is niet eerder zo'n verslechtering geweest. Ik weet niet of het eerlijk is om haar nu, met 4,5 maanden dracht, ineens iets te laten doen.
(buiten dat, ik heb mijn meniscus beschadigd dus ik kan ff helemaal niks.. 8)7 )

flavlip
Berichten: 1064
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Krampbeen wordt erger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:06

Mijn pony heeft ook last van kramperigheid die is verergerd, maar wat vooral erger wordt als hij stijf is. Bij hem gaat het dus wel op en neer, winter 2 jaar geleden had ie er extreem last van, nu af en toe een klein beetje, dan de eerste paar passen en dat is het.
Rijden is bij jou geen optie. Misschien grondwerken? Toen dat nog met mijn pony kon leek het 'm wel goed te doen, al stapte ik 'm wel eerst warm/los aan de hand voor ik oefeningen ging doen.

Zag ook nog online dat er wel iets van een supplement gegeven kan worden : Paskacheval Easy’move
Paskacheval Easy’move is een product wat kan helpen om het paard soepeler te laten bewegen. Dit product is dopingvrij en kan daardoor ook aan wedstrijdpaarden gegeven worden.

Zag ik op een site over kramperigheid, zelf geen ervaring mee.

Nicky1963

Berichten: 2022
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 19:23

flavlip schreef:
Mijn pony heeft ook last van kramperigheid die is verergerd, maar wat vooral erger wordt als hij stijf is. Bij hem gaat het dus wel op en neer, winter 2 jaar geleden had ie er extreem last van, nu af en toe een klein beetje, dan de eerste paar passen en dat is het.
Rijden is bij jou geen optie. Misschien grondwerken? Toen dat nog met mijn pony kon leek het 'm wel goed te doen, al stapte ik 'm wel eerst warm/los aan de hand voor ik oefeningen ging doen.

Zag ook nog online dat er wel iets van een supplement gegeven kan worden : Paskacheval Easy’move
Paskacheval Easy’move is een product wat kan helpen om het paard soepeler te laten bewegen. Dit product is dopingvrij en kan daardoor ook aan wedstrijdpaarden gegeven worden.

Zag ik op een site over kramperigheid, zelf geen ervaring mee.


Het leek er van de week op dat ze 's avonds slechter was na een hele dag weidegang dan die ochtend na een nacht op stal. Ze staat zonder deken en het is echt overdag lekker weer, niet koud, geen regen, geen wind.
Maar misschien vindt ze het wel fijn, een beetje warmte van een deken. Ik ga dat proberen.
Qua grondwerk: ik heb mijn meniscus beschadigd bijna twee weken geleden, kan en mag niet veel, dus dat is voor nu geen optie.
Supplement ga ik ff opzoeken.

Babootje

Berichten: 27259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:46

Een deken zou ik zeker doen. En proberen je merrie tijdens de dracht zo comfortabel mogelijk te houden. Dus iets geven aan supplementen voor de spieren zoals vitamine E en magnesium en massage om de spierspanning te verminderen zou kunnen helpen.

Firegirl
Berichten: 962
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:54

Ik weet niet of het helemaal een zelfde situatie is. 1 van mijn merries is blijkbaar nogal gevoelig voor een tekort aan vitamine E. Zomers wanneer ze vol op het gras loopt is er niets aan de hand, omdat vitamine E vooral uit vers gras gehaald wordt. Tegen de tijd dat het weide seizoen op zijn einde loopt, merk ik met hoeven krabben dat het lastiger wordt om haar benen te geven, vooral achter. Ook achterwaarts gaat dan lastiger. Starten met een hoge dosis vitamine E supplement en dan gedurende de herfst/winter doet wonderen voor haar. Vitamine E heeft een belangrijke rol in de zenuwen, vandaar dat dit zo goed zichtbaar is op deze manier.
Ze loopt inderdaad ook een stuk beter als we haar gedoseerd beweging geven. In ons geval dagelijks in de stapmolen.