Jeukende staart met veel schilfers

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 888
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:01

Misschien heeft iemand tips met een paard die hier ook last van heeft...

Sinds de nazomer heeft hij een jeukende staart! Zodra ik hem binnen zet op de poetsplaats gaat hij giga jeuken. Ik heb heel lang niks gezien, en dacht ik hij heeft jeuk van het gras/eiwit/suikers.

Toch blijft hij jeuken en heb ik gisteren even weer goed gekeken. Heel veel schilfers, dus droge huid/schimmel? Zijn manen scheurt hij niet. De huid is wel gesloten, hij schuurt het niet stuk.

Moet ik hier echt een DA voor vragen of kan ik iets kopen wat ik kan smeren? Ik heb nu even geen foto, kan ik vanmiddag even maken.

Komen er weleens schimmels daar voor of kan het kwestie zijn van droge huid? Ik ben niet veranderd van voer oid in het laatste 3/4 jaar...

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:02

Bij de Kruidvat heb je Klitwortel lotion en dat werkt super mits wormen zijn uitgesloten.

Oskarrino
Berichten: 888
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:03

AaronYve schreef:
Bij de Kruidvat heb je Klitwortel lotion en dat werkt super mits wormen zijn uitgesloten.


Vergeten erbij te zetten indd, geen wormen! :)

Lyona

Berichten: 2086
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:16

Heeft hij misschien staart en manen eczeem? Mijn ruin heeft ook een afgeschuurde staart en veel schilfers. Hij heeft dus eczeem.

kiki1976

Berichten: 17014
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:19

Droge staartwortel is vaak de oorzaak, dat gaat jeuken en geeft schilfers.
Klitwortel of een gelijk soortig product verhelpt dit.

KikiCelinevs
Berichten: 211
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:37

Ondans dat hij zijn manen met rust laat, zou het niet zomereczeem kunnen zijn? De knutten die de allergie veroorzaken zijn tot eind oktober actief. Zeker nu het weer zo mild is.

Oskarrino
Berichten: 888
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:40

KikiCelinevs schreef:
Ondans dat hij zijn manen met rust laat, zou het niet zomereczeem kunnen zijn? De knutten die de allergie veroorzaken zijn tot eind oktober actief. Zeker nu het weer zo mild is.


Ontstaat dat "plotseling"? Vorige zomer van niks last gehad, het is begonnen rond +- juli denk ik.... Ging weer tijd wat beter, nu weer slechter dus ...

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:51

even een keer goed wassen?
je kunt ook goed spoelen met natuurazijn,dan wel uitkijken met wondjes want dan prikt het.
aarsmade geeft ook jeuk,daar naar kijken.
en toch te rijk gras, of iets anders.
maar zou eerst kijken of je kunt wassen en zo wat schoonmaken en misschien is het dan wel in orde

dioni

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:57

Aarsmade legt de eitjes rond de anus aan de buitenkant, die kan gemist worden in routine mest onderzoek. En deze kan wel jeuk geven.
Daarnaast zijn er nog steeds mugjes, die zou ik niet bij voorbaat uitsluiten.
Misschien toch een keer een dierenarts laten kijken

Fortitude

Berichten: 3123
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:01

Wij hadden voorheen een paard dat af en toe ook ineens heel erg stond te schuren, had geen eczeem, maar schuurde dan dus wel. Wij smeerden er in die periode dagelijks Leovet Manenliquid op en dat werkte fantastisch. De merrie die ik had wilde tijdens de hengstigheid nog wel eens haar staart schuren, daar werkte dit spul ook wonderbaarlijk goed voor.

Heb het toen aan veel stalgenoten aangeraden en ook daar werkte het ontzettend goed, ook bij de paarden die wel een lichte vorm van eczeem hadden. Uiteraard moet je dit niet op open wondjes smeren, maar preventief of bij de eerste tekenen en het werkte hier in ieder geval top.

Bronsveen

Berichten: 71
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:47

Mijn merrie heeft geen eczeem ,maar is wel heel gevoelig voor alles wat vliegt en bijt en irriteert ,
Heb hele goede ervaring met de flesjes van de action hoofdluis voor kinderen , ik sprenkel het hele flesje in de staart en of manen , en bij haar was het jeuken over .

Mijn jaarling begon ook met staart schuren , ook hij heeft flesje in zijn staart gehad ,en het schuren is alweer gestopt

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:23

Wat geef je hem qua voer?

Oskarrino
Berichten: 888
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 13:34

Autumnn schreef:
Wat geef je hem qua voer?


Hij staat 24/7 op gras en krijgt elke dag Metazoa fit right (fitbroxx? Even de naam kwijt) :)

Ik ga morgen wel even naar de stad, kijken of ik iets kan vinden!

Renss

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:57

Mijn paard heeft dit ook, eigenlijk alleen bij seizoens overgang. Ofwel tijdens verharen. 2 weken geleden ook weer.

Voor hem helpt het goed om staartwortel in te masseren met baby olie. Vaak na 1x al klaar, huid rustig en geen jeuk meer.

KikiCelinevs
Berichten: 211
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:10

Luusje_Kviek schreef:
Ontstaat dat "plotseling"? Vorige zomer van niks last gehad, het is begonnen rond +- juli denk ik.... Ging weer tijd wat beter, nu weer slechter dus ...


Ze kunnen de allergie op latere leeftijd ontwikkelen ja. Maar daar kom je achter als andere dingen uitgesloten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:22

Ik heb een paard gehad die de staart schuurde door ophoping van zweet oid.
Bij hem hielp het door te wassen met groene zeep.

ElCamino

Berichten: 8998
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Jeukende staart met veel schilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:26

Rond de anus/ billen kan vuil zitten wat jeukt, dan gaan ze ook de staart schuren, dus check naast de staart ook eronder even of het wel schoon is!
Verder werkt Tea-Tree ook goed tegen jeuk. Hier 2 dames die regelmatig en vorm van een pleeborstel bovenop hun staart hebben, een keertje de staart wassen en insmeren met met tea-tree lotion daarna doet wonderen