(Hoe) beweging geven bij hoesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

(Hoe) beweging geven bij hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:09

Mijn bijrijpony (20 jr) heeft altijd wel last gehad van hoesten. De ene keer was het weg, of heel weinig. Ze krijgt ook standaard foene griek en zoveel mogelijk nat hooi. Vandaag vanaf het moment dat ik d'r uit de paddock haalde (daar staat ze overdag in), was ze al aan het hoesten, ook tijdens het poetsen. Ik was toch maar gaan rijden, maar af en toe hoeste ze zo hard dat ik maar gestopt ben met rijden en haar nog even onder het zadel een rustig rondje door het park gedaan en toen moest ze helemaal niet hoesten. Terug op stal hoorde ik d'r ook nog een paar keer hoesten. Na het rijden had ze ook een stuk meer last dan normaal van wit snot uit d'r neus Ach gut

Wat advieseren jullie mij, qua beweging geven?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:13

Zoveel mogelijk buiten laten staan en verder wat stappen erop of ernaast.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:19

Het is bij hoesten altijd van belang, de oorzaak van de hoest te weten. Het continu geven van foene griek is een niet juiste medicamenteuze handeling. Het geeft haar wel wat lucht, maar lost het probleem niet op. Is het een bronchitis of is het een alergie....en daar hebben wij onze veterinairen voor met mogelijk een bronchoscopie. Het beestje is al 20 jaar en na zoveel jaren van trouwe dienst, denk ik, mag ze toch wel een goede medische verzorging hebben. Mijn raad is ..ga naar de dierenarts en laat er erg goed naar kijken!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:22

Estor had chronische bronchitis en in zijn slechte perioden ging ik alleen maar stappen en het liefst buiten, zodat hij lekker in de frisse lucht liep.
Bewegen deden we dus wel, maar wel gedoseerd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:52

heb ik ook gedaan... Zoveel mogelijk buiten en rustige beweging is goed om het slijm los te trillen
Dus veeeel stappen, aan de hand of onder het zadel... Niet in het zweet rijden!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:10

Dierenarts toch even naar laten kijken. Als ze nu meer hoest kan er best wat aan de hand zijn. Altijd belangrijk om er naar te laten kijken en je pony is al wat ouder dus dan ook geen risico nemen. Verder gewoon rustige beweging geven zonder in het zweet te rijden (dus vooral stappen).

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:40

flair schreef:
Zoveel mogelijk buiten laten staan en verder wat stappen erop of ernaast.

Hier sluit ik me bij aan. Rijd je paard in geen geval nat. En als je paard hoest moet je hem helemaal niet doorrijden. Elk hoestje beschadigd de longen meer. Je kunt hem wel stappen en dag en nacht buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:30

Raad die ik kreeg met mijn paard. Wel beweging, het gezonde longweefsel moet voldoende zuurstof krijgen. Ga relaxed stappen met het paard.

Als er wit snot/slijm uit de neus komt is dit niet goed in combinatie met hoesten. je paard probeert het slijm wat in zijn luchtpijp zit op te hoesten, is kennelijk te dik en dit lukt niet. Als er veel slijm is, komt dit door de neus naar buiten.

Bronchoscopie laten doen en slijmverdunners geven. Als dit hoesten sinds kort is, is het nog makkelijk te verhelpen. Ik zou zuinig zijn op een paard van 20 jaar en zeer zeker verdiend zo'n paard een goede medische controle en de juiste medicijnenkuur.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:06

Vaak bij intensiev training (in dit geval dus rijden of rennen) wordt het hoesten erger. Ik zal wat rustig aan doen met dit paardje zodat hij van zijn hoesten op kan knappen een ouder paard hersteld vaak wat moeilijker dan een jonger paardje. Probeer wel lekkr te gaan wandelen enz. maar als het heosten aanhoud zal ik er wel een dierenarts naar laten kijken dan is het zo weer over.

gr

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:23

Ik zal inderdaad tegen de eigenaar zeggen dat er toch maar weer eens een DA bij moet komen. Tot die tijd zal ik lekker met d'r blijven stappen, ik ga er wel naats, anders fokt ze zich zo op.
Bedankt voor de tips!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:49

ik zou de dierenarts er even bijhalen en kwa beweging veel wandelen met haar buiten frisse lucht is goed voor de luchtwegen maar geen zware inspanning suc6

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:12

Ik heb als advies uit Utrecht meegekregen met mijn paard wat een ACUTE bronchitis had: gewoon bewegen (aan longe, niet erop!); stappen, draven, galopperen, maar absoluut niet in het zweet laten lopen! Of te wel een beetje aanmodderen of zoals ik het zelf dan noem: freewheelen!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:13

Lang leve de bronchoscopie! Weet je meteen wat er met de luchtwegen aan de hand is!