Luzernevrij + weinig suikers muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sas27

Luzernevrij + weinig suikers muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:39

Ok even mijn situatie.
Ik heb een belgisch trekpaard welke erg gevoelig is voor suikers. Daarom voer ik zo suikerarm mogelijk.
Nu heb ik ook een pony welke erg schuurt. Ik wil kijken of dit door luzerne komt, dus ben op zoek naar een muesli waar geen luzerne en weinig suikers in zit.

Alle tips zijn welkom!

Dees

Re: Luzernevrij + weinig suikers muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:45

Vergeet meusli, stap over op een balancer-brokje.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:48

Het nadeel is dat dit zo weinig is in hoeveelheid en ik het fijn vind ze nog wel wat bij te voeren.
Ik geef oerbalans.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:52

Equifyt heeft een lucernevrije suikerarme meuslie varriant

Mijn paard krijgt nu de metazoa daar geef je wat meer van dan oerbalans. En daarbij een klein bekertje (vitalbix beker) grasbrokjes van Hartog. Zo zak kost niet veel ja zit ongv 10 procent aan suiker in. Maar als je daarvan bijv 250 gram geef komt je nooit aan de 10 procent suiker per kilo. Zo heeft mijn paard net wat meer kwa voer zonder dure meusli's

Grasbrok van hartog kost maar 12.50 en 20 kilo. En ik dacht dat er geen lucerene in zit

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:54

Dat snap ik. Het is ook wat zuinigjes om te zien, zo'n handje brokjes.
Die van mij krijgt er juist een paar handjes losse lucerne bij, voor het volume.

Wat je zou kunnen doen is wat bietenpulp weken en dat bij de balancer-brokjes geven. Dan zit je vrij van luzerne.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:56

Is het dan niks om iets als een grasbrok erbij te geven als het vooral om de hoeveelheid gaat? En ze dus al vitaminebrok krijgen? Muesli geef je dan ook in maar kleine hoeveelheid. Ik gaf mijn paarden juist een ruwvoer brok erbij als ze weinig krachtvoer kregen. Deden ze er langer over en wel een fijne hoeveelheid. Of zoals dees ook aangeeft ietd anders erbij.

Nog steeds trouwens, zelfs vol in het werk krijgen ze krachtvoer in kleine hoeveelheid en vul ik aan met een ruwvoer vervanger oid om het meer volume te geven en ze langer te laten kauwen.
Gelukkig nu paard dat gewoon tegen luzerne kan, maar ik heb ook juist dingen gevoerd waar geen luzerne in zat.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:59

Grasbrok is inderdaad een goed idee, ga eens zoeken naar eentje met weinig suikers. Als daar nog tips voor zijn!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:03

Horsefood Graanvrije mix of Pavo Care4Life.

Paarden die gevoelig zijn voor suikers moeten dus ook zo min mogelijk zetmeel en granen binnen krijgen. Luzerne zou het probleem niet moeten zijn. Gewoon suiker en zetmeel arm gaan voeren. Pavo heeft tegenwoordig een hele lijn ontwikkelt voor zulke paarden.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:09

De slueslimix van vitalstyle?
Juist gemaakt om te combineren met oerbalans

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:10

Paard welke gevoelig voor suikers is is een ander paard dan degene waarbij ik wil testen of hij gevoelig is op luzerne.
Mijn paarden staan alleen 24/7 samen op een paddock en ik voer ze gezamenlijk. Ze eten dus altijd wel wat bij elkaar uit de bak.
Daarom dat ik graag een soort voer wil welke voor beide gebruikt kan worden.
Ik gaf trouwens nature's best maar zoek dus naar wat anders.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:13

deze bedoelde ik. Is lucerene vrij en laag in suikers/zetmeel

https://www.equifyt.com/nl/shop/krachtv ... bnx77koaj0

zit wel al een balancer in. Maar dan moet je best wat geven. Ik zou dan deze meusli gebruiken als beetje aanvulling op de balancer die je al geeft

je kan ook kijken naar

grasmix van hartog zit ook geen lucerne in, ik heb dan de grasbrok variante

Pavo fiber nuggets zijn grasbrokjes moet je wel weken dacht ik.

metazoa heeft thimothee brokjes ook vrij van lucerne
Laatst bijgewerkt door plutolover op 03-10-22 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:13

Duplo schreef:
De slueslimix van vitalstyle?
Juist gemaakt om te combineren met oerbalans

Die ziet er interessant uit!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:14

SluelsiMix van Vitalstyle?

Geen granen + Luzerne. Weinig suiker
Je kunt het zowel als meusli als slobber geven.

Voerinbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:14

Oerbalans is een vitaminebrok, vitaminebrokjes/balancer zijn volwaardige krachtvoeders. Je hoeft dit dus niet aan te vullen met een andere muesli of brok (zijn ook volwaardige krachtvoeders, mits juiste hoeveelheid).

Ik begrijp dat je je paard extra wil bijvoeren. Maar een muesli is in deze situatie dus niet echt geschikt. Met Oerbalans en voldoende ruwvoer dek je de volledige vitaminen en mineralen behoefte van je paard, geef je hiernaast ook nog muesli kan je overschotten creëren of een disbalans veroorzaken.

In jouw geval zal ik kijken naar een ruwvoerproduct. Ik heb voor je gefilterd op ruwvoer, luzernevrij en vrij van melasse. Hier komen 26 producten uit, zie onderstaande link.

https://tinyurl.com/ys2hzfzp

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:15

plutolover schreef:

Hier had ik al naar gekeken, maar ik heb koudbloeden en dit stukje staat mij niet zo aan/ past niet bij mijn paarden:
- natuurlijk voeder voor paarden met een grote energiebehoefte

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 11:19

Voerinbeeld schreef:
Oerbalans is een vitaminebrok, vitaminebrokjes/balancer zijn volwaardige krachtvoeders. Je hoeft dit dus niet aan te vullen met een andere muesli of brok (zijn ook volwaardige krachtvoeders, mits juiste hoeveelheid).

Ik begrijp dat je je paard extra wil bijvoeren. Maar een muesli is in deze situatie dus niet echt geschikt. Met Oerbalans en voldoende ruwvoer dek je de volledige vitaminen en mineralen behoefte van je paard, geef je hiernaast ook nog muesli kan je overschotten creëren of een disbalans veroorzaken.

In jouw geval zal ik kijken naar een ruwvoerproduct. Ik heb voor je gefilterd op ruwvoer, luzernevrij en vrij van melasse. Hier komen 26 producten uit, zie onderstaande link.

https://tinyurl.com/ys2hzfzp

Thnx!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:22

Ik voer mijn 2 shetten en 1 kleine B de Vitalbix daily complete zonder luzerne (die met timotheegras) met daar doorheen een flinke hand Fibremix van Vitalbix. Ze staan er rustig een kwartiertje op te kauwen en vinden het lekker.
Je hoort wel eens verhalen over schuren door de Vitalbix maar daar merk ik zelf niks van, gaat bij alledrie prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:43

Agrobs Alpengrün muesli?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:26

sas27 schreef:
plutolover schreef:

Hier had ik al naar gekeken, maar ik heb koudbloeden en dit stukje staat mij niet zo aan/ past niet bij mijn paarden:
- natuurlijk voeder voor paarden met een grote energiebehoefte

Green Balance? Is ook luzerne vrij, de Green Power is meer voor sportpaarden.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:39

Ik heb ook een koudbloed (freiberger) en voer slueslimix met oerbalans. Deze combi sprak mij het meeste aan, ten eerste omdat je het zowel als muesli als als slobber kunt geven en ten tweede omdat deze combi ook zo bedoeld is door vital style. En ik ben sowieso erg tevreden over meerdere producten van vital style, zowel voor mijn paard als voor mijn katten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:41

Ik geef hartog grasbrok bij m’n balancer om dezelfde reden. Die vinden ze om voor mij onbekende reden zo verschrikkelijk lekker! Kan geen muesli of slobber tegenop haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:00

pluisje88 schreef:
Ik geef hartog grasbrok bij m’n balancer om dezelfde reden. Die vinden ze om voor mij onbekende reden zo verschrikkelijk lekker! Kan geen muesli of slobber tegenop haha

Hartog grasbrok bevat melasse. Dat maakt dat het smakelijker is. Heel weinig overigens, maar kan wel de smakelijkheid verklaren :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:05

cissi schreef:
Ik voer mijn 2 shetten en 1 kleine B de Vitalbix daily complete zonder luzerne (die met timotheegras) met daar doorheen een flinke hand Fibremix van Vitalbix. Ze staan er rustig een kwartiertje op te kauwen en vinden het lekker.
Je hoort wel eens verhalen over schuren door de Vitalbix maar daar merk ik zelf niks van, gaat bij alledrie prima.

Zo doe ik het ook. Mijn Tinkermerrie krijgt in het stalseizoen 2x daags 'krachtvoer' op stal. Dat is een kopje Vitalbix DC Timothee en voor het volume of Fibermix van Vitalbix of Hartog Comfort. Het eerste vindt ze overigens wel lekkerder, maar nu gaat de Hartog er ook wel goed in.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:14

Pavo Care4Life vinden ze hier erg lekker en is laag in suikers. Luzerne digest is ook laag in suikers maar mijn shet eet dit niet volledig op, geen idee waarom. De rest gaat naar mijn haflinger die het dan weer met smaak op eet ;)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:29

sas27 schreef:
Het nadeel is dat dit zo weinig is in hoeveelheid en ik het fijn vind ze nog wel wat bij te voeren.
Ik geef oerbalans.

Hartog comfort? Dat is gras achtig en balancer in 1. Geen luzerne.

Agrobs en equifyt heeft ook wat luzerne vrije producten.