Witte haren en plekken voor altijd?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolle94

Witte haren en plekken voor altijd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 17:01

Hi bokkers!

Mijn pony kreeg ineenkeer witte plekken op de plek waar zijn zadel lig.

Nouja vrij duidelijk, een zadel dat slecht lag... kwam omdat hij ontzettend veel kilo's kwijt is en zijn zadel dus te breed was. Dit helemaal aangepast en het zadel ligt nu weer goed.

Maar ik vind die plekken toch zo lelijk.... gaan die ooit nog weg? Vind t er echt niet uitzien. Ik mijn ogen schreeuwt het " ik verzorg mijn paard niet goed' zijn er middeleen voor om het weer z'n normale kleur te worden? Of loopt ie d'r voor altijd zo bij?

Het was in t begin alleen een beetje wittige haartjes, nu echt witte plekken ook... word er ongelukkig van :(

Voor als je andwoord, alvast bedankt! :)

Anastasia24

Re: Witte haren en plekken voor altijd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:03

Hier tot mijn grote spijt hetzelfde, alleen dan met een vliegenkap. Ik liet die 2-3 dagen om want he, ''vakantie'' haal dat ding eraf en schuurplekjes. >;)
Hier loopt hij er al 2 jaar mee en vrees dat het niet meer weggaat, soms wil het nog wel weggaan na veel jaar verharen etc, maar ik heb het moeten accepteren. :x

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:03

Die gaan niet meer weg. Daaronder is de huid beschadigd, en daar groeien alleen witte haren op.
En als 'een paar wittige haartjes' ondertussen echt witte plekken zijn geworden, is het probleem van je zadel nog steeds niet opgelost.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:08

Hier helaas ook witte haartjes gehad door een zadel wat toch niet fijn meer lag. Nu circa 1,5 jaar terug en verbazingwekkend genoeg heeft hij dus sinds deze winter geen witte plekjes meer ook niet nu hij geschoren is. Bij hem is het dus in nog geen 1,5e week ontstaan en gelijk zadelmaker erbij gehaald. Ik was bang dat het ook zou blijven, maar hier dus geluk in dit geval. Ik denk dat je in dit geval gewoon moet afwachten. Waarschijnlijk heb je pech en blijft het, maar het kan dus wel ook na langere tijd.

Bolle94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 17:10

Ibbel schreef:
Die gaan niet meer weg. Daaronder is de huid beschadigd, en daar groeien alleen witte haren op.
En als 'een paar wittige haartjes' ondertussen echt witte plekken zijn geworden, is het probleem van je zadel nog steeds niet opgelost.

Die witte plekken zijn gevormd in de week dat ik niet gereden heb. Zadelmaker zei iets over naschok ofzo, het is presies waar de boom de breed was. Hij zei heel normaal. Maar bedankr voor de bezorgdheid ❤️

Bolle94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 17:13

rocky_1995 schreef:
Hier helaas ook witte haartjes gehad door een zadel wat toch niet fijn meer lag. Nu circa 1,5 jaar terug en verbazingwekkend genoeg heeft hij dus sinds deze winter geen witte plekjes meer ook niet nu hij geschoren is. Bij hem is het dus in nog geen 1,5e week ontstaan en gelijk zadelmaker erbij gehaald. Ik was bang dat het ook zou blijven, maar hier dus geluk in dit geval. Ik denk dat je in dit geval gewoon moet afwachten. Waarschijnlijk heb je pech en blijft het, maar het kan dus wel ook na langere tijd.

Ik ga ervoor duimen, die 2 grote witte plekken blijven, hoop dat de vorm van de kussens wel weg gaat. Hoop dat ik in die zin wel geluk heb ahha
Bedankt voor je andwoord!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:50

Ligt eraan hoe diep de beschadiging is. Bij mij zijn witte plekken door drukplekken altijd de volgende rui weer weg.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:03

Bij mijn haflinger (die plekken bij haar schoft had) zijn ze na de eerste verharing weggetrokken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:06

Het is afwachten tot na de eerst volgende verharing.

Bolle94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 18:26

Ineke2 schreef:
Het is afwachten tot na de eerst volgende verharing.

Ik hoop dat het wegtrekt :)

Hij is nu in de rui, hoop dat ie voor de zomer de haren zo goed als weg zijn

Bedankt voor je andwoord!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:33

In mijn ervaring ligt het er aan hoe ernstig de huid beschadigd is.

Is een paard langere tijd met een echt vervelend knijpend zadel gereden waardoor er zo'n kleine witte plek ontstaan is rond de schoft, dan is de kans groot dat die blijft.

Gaat het echter om alleen irritatie van de huid, waar je dan vaker een grotere plek ziet met nog normale haren tussen de witte haren, dan is de kans groot dat je er na 1 of 2 verharingen wel vanaf bent :)

Bolle94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 18:38

pmarena schreef:
In mijn ervaring ligt het er aan hoe ernstig de huid beschadigd is.

Is een paard langere tijd met een echt vervelend knijpend zadel gereden waardoor er zo'n kleine witte plek ontstaan is rond de schoft, dan is de kans groot dat die blijft.

Gaat het echter om alleen irritatie van de huid, waar je dan vaker een grotere plek ziet met nog normale haren tussen de witte haren, dan is de kans groot dat je er na 1 of 2 verharingen wel vanaf bent :)

Hij heeft 2 plekken die zo goed als wit zijn, en een afdruk van de kussens. Die trekken denk ik nog wel weg.
Maar de 2 plekken waar het zadel te groot was zijn ook deels ingedeukt. ( hier zijn we mee bezig) denk niet dat die meer weg gaan als ik t zo hoor :'(