Eten mijn paarden teveel hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Eten mijn paarden teveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 11:52

Ik heb een heel raar probleem. Mijn paarden eten teveel. :+

Ik heb 5 paarden, ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ik woon in Frankrijk, en door de droogte hier is er geen gras meer. Het hooi is heel arm, en heeft weinig voedingswaarde.
Ik wil de paarden graag onbeperkt geven, maar ze eten absurd veel hooi imo.

Ze krijgen grote ronden balen van ongeveer 300 kilo (schat ik in, hebben een diameter van ongeveer 150 cm, en een hoogte van 120)
Hierover heen doe ik grote hooinetten, met een maas van 4.5 cm. Kleinere maas kon ik niet vinden.

Met zijn 5en doen ze met 2 balen een week! Dus ongeveer 17 kilo per paard per dag. Dit als ze allemaal even veel eten (wat niet het geval is volgens mij). Dit lijkt mij erg veel. Is dit normaal of echt te veel?

De kudde bestaat uit alleen pony's. Een 7 jarige Quarter merrie Mira (stokmaat 140 cm) een 6 jarige IJslander merrie (stokmaat 134 cm), een 3 jarige Haflinger (stokmaat 148 cm), een 2 jarige Merens ruin (stokmaat 150 cm) en een jaarling Merens merrie (stokmaat 133 cm).

De Haflinger Pablo eet de hele dag door, bijna zonder pauzes. Hij heeft ook altijd een fikse hooibuik. Mira eet ook veel. De rest eet niet de hele tijd, ze staan ook veel te suffen, grasjes te zoeken of te kriebelen.

Dat Pablo zo veel eet kan natuurlijk een onderliggende oorzaak hebben, maar ik vrees dat het met zijn bourgondische kant te maken heeft :o . Is het hooi namelijk vochtig, of niet lekker een keer, dan eet hij stukken minder.

Mijn vraag is: Is het normaal dat ze zo veel eten? En zo nee, wat kan ik doen om ze langer met het hooi te laten doen?

Hieronder foto's van het hooi en de netten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lyona op 09-10-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:59

Niet elk paard is geschikt voor onbeperkt eten. Sommigen zijn net labradors, het stopt nooit. :D

Er zijn zat opties, maar die kosten wel (veel) meer tijd. De vraag is of je dat wil. Een baal in het land gooien en dan een week geen omkijken hebben kan ook erg prettig zijn. :) mits je geen zorgen hebt over de gezondheid van de haflinger uiteraard.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:02

Sunnda schreef:
Niet elk paard is geschikt voor onbeperkt eten. Sommigen zijn net labradors, het stopt nooit. :D

Er zijn zat opties, maar die kosten wel (veel) meer tijd. De vraag is of je dat wil. Een baal in het land gooien en dan een week geen omkijken hebben kan ook erg prettig zijn. :) mits je geen zorgen hebt over de gezondheid van de haflinger uiteraard.

Ik heb alles over voor de gezondheid van de paarden. Daarom mijn vraag, is het te veel.
Ik denk niet dat er wat mis is met de Haf, hij is naar mijn weten prima gezond. En heel dol op alle vormen van eten, maar daar is het een Haflinger voor :D
Wat zijn die andere opties dan? En denk jij dat het teveel is?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:07

Weet je wat er precies in het hooi zit? Als er weinig in zit kan het zijn dat ze meer eten om dat 'tekort' in te halen. En als er minder in zit kan het ook weer minder kwaad als er veel naar binnen gaat. Het droge stof gehalte maakt volgens mij ook nog uit hoeveel ze ervan nodig hebben. Hoe droger hoe minder.

Hoe lang krijgen ze al onbeperkt?

Edit: ik zie trouwens nu dat je het gewicht van de baal schat. Als het ook maar iets afwijkt scheelt dat natuurlijk enorm in je berekening. Om te bepalen hoeveel kilo ze daadwerkelijk in een week opeten zou je de baal toch moeten wegen. Kan zomaar wat kilos per paard schelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:08

Om je een idee te geven, mijn paard van 700 kilo at ongeveer 12 kilo hooi per dag in de winter ( dus bij geen gras ). Plus dan nog een kilo krachtvoer.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:09

Klopt je wiskunde wel?
300 gedeeld door 5 paarden is 60kg per paard per week. Is 8.5 kg per dag per paard. Lijkt me zeker niet teveel.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:10

Eef_Bam schreef:
Klopt je wiskunde wel?
300 gedeeld door 5 paarden is 60kg per paard per week. Is 8.5 kg per dag per paard. Lijkt me zeker niet teveel.

600 gedeeld door 5 paarden... Ze eten 2 balen per week...

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:13

Verder weet ik niet precies wat er in zit, ik heb het niet getest. Maar ik heb het land gezien waar het van is gemaaid, alleen maar droge sprieten, geen echt gras. En veel distels ect. Het was een extreem droge zomer, geen sprietje groen te bekennen. Het hooi is niet te vergelijken met het Nederlandse hooi.
Ik voer ze vitamine brok bij, en als ze te mager worden voer ik ze ook bij. Dat is nu nog niet het geval. Ze zijn ook niet te dik volgens mij.

En ik heb geen weegschaal waar een hooibaal op kan helaas. De verkoper schatte het ook op gemiddeld 300 kilo. Maar niet elke baal is precies even groot.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:15

Ik zou het hooi laten testen via de (pavo) quickscan. Mijn ervaring is als het hooi zeer eiwitarm is, de paarden door blijven eten omdat ze nog altijd te weinig eiwit binnen krijgen. Eenzelfde verschijnsel zit je overigens ook bij te weinig micronitrienten.

Het eerste los je op door een eiwitbron toe te voegen (ik gebruik zelf graag sojaschroot, als startpunt: shetten 100g, mediums (400-600kg) 200g en de echt grote paarden 300g).
Voor de micronutrienten, de vitaminen en mineralen, zijn marstall force (bij laag selenium in de omgeving) of pavo vital (bij gemiddeld tot iets hoger selenium waar je hooi vandaan komt) het voordeligst. Mijn advies is 30g/100kg paard, dat is voor beide merken hoger dan zijzelf adviseren, maar dat komt omdat vrijwel alle voerleveranciers lager adviseren dan eigenlijk gewenst is, dan oogt het voer goedkoper.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:17

Mizora schreef:
Ik zou het hooi laten testen via de (pavo) quickscan. Mijn ervaring is als het hooi zeer eiwitarm is, de paarden door blijven eten omdat ze nog altijd te weinig eiwit binnen krijgen. Eenzelfde verschijnsel zit je overigens ook bij te weinig micronitrienten.

Het eerste los je op door een eiwitbron toe te voegen (ik gebruik zelf graag sojaschroot, als startpunt: shetten 100g, mediums (400-600kg) 200g en de echt grote paarden 300g).
Voor de micronutrienten, de vitaminen en mineralen, zijn marstall force (bij laag selenium in de omgeving) of pavo vital (bij gemiddeld tot iets hoger selenium waar je hooi vandaan komt) het voordeligst. Mijn advies is 30g/100kg paard, dat is voor beide merken hoger dan zijzelf adviseren, maar dat komt omdat vrijwel alle voerleveranciers lager adviseren dan eigenlijk gewenst is, dan oogt het voer goedkoper.

Ze krijgen al Marstall stal riegel. Dit is een mineralen koek. Mira heeft PSSM2, en krijgt dus veel eiwit bijgevoerd.

Ik zal het hooi laten testen. Wel een goed idee.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:19

Als ik je balen zo zie, vermoed ik 250 kilo eigenlijk, qua gewicht. Maar troost je, bij mij eten ze ook zoveel hooi EN ik heb nog wel gras (denk dat hier natter is geweest) en mijn hooi komt wel van bemest land en was ook echt hoog/groen toen het gemaaid werd.
Maar dan aan de andere kant, heb ik allemaal zogende/drachtige merries natuurlijk.

Wat betaal je per baal nu?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:19

Ik zie ook best veel hooi op de grond liggen, kan het ook zijn dat ze ondanks de netten een deel verknoeien?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:21

mooney schreef:
Ik zie ook best veel hooi op de grond liggen, kan het ook zijn dat ze ondanks de netten een deel verknoeien?

Dit is oud hooi, van voordat ik netten had. Ik heb de netten pas een paar weken ofzo. Dit hooi dient als bed :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:24

Ik heb ook zo'n vreetzak :')
Als ik zo'n baal in de wei zou leggen, werkt hij die rustig alleen in een week naar binnen }>

Hier eet dus niks onbeperkt, anders kan ik ze rollen na een maand.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:28

Ik doe met zo'n baal net geen 3 weken. Paard en shetlander. Nu zijn ze bij mij vrij bewegenlijk van zichzelf. Bovendien heb ik meerdere voerplekken verdeeld over de paddock. Maar zolang ze niet te dik worden zou ik me geen zorgen maken.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 09-10-22 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:29

Lyona schreef:
Ik heb een heel raar probleem. Mijn paarden eten teveel. :+

Dit is een standaard probleem waar bijna iedereen tegenaan loopt die onbeperkt probeert te voeren :+

Die van mij zitten momenteel op 15 kg per dag. Ook meer dan ik zou willen.

Het hoeft niet teveel te zijn als het echt arm hooi is. Als je veel van dezelfde partij hebt is testen wel slim, dan weet je wat je hebt en of je iets bij moet voeren. Maar als je regelmatig ander hooi geleverd krijgt dan schiet dat ook niet op.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:34

Ik maak me niet per se zorgen dat ze teveel binnen krijgen, te dik zijn ze niet. Maar mijn portemonnee vindt het een stuk minder leuk }>
En het hooi is door de droogte best schaars aan het worden hier, en ik heb dus grootverbruikers :o
Er zijn hier veel grote kuddes paarden in de buurt, daar wordt elke week een vrachtwagen hooi geleegd in de wei, en zo gaat het hooi snel op. Dus ik maak me eerder zorgen dat er straks te weinig is.

Dreamboy

Re: Eten mijn paarden teveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:37

Dan zou ik gewoon niet de hele baal neerleggen maar meerdere netten ophangen zodat je het in de hand kunt houden. Een uurtje zonder hooi kan echt geen kwaad. Het is alleen iets meer werk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:39

Dan zit er maar 1 ding op : rantsoeneren :Y)
Als ze nu 17 kilo wegwerken, kan een paar kilo minder per dag geen kwaad.

Als vroeger de oogst mislukte, aten de mensen het komende jaar ook wat minder :D

Lyona

Re: Eten mijn paarden teveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 12:44

Dat is ook een idee, gewoon meerdere kleine netten ophangen. En dan een kleinere maas oid. Welke maasgrootte zou goed zijn?
En heb ik dan niet hetzelfde probleem alleen dan met meer werk? Wat ze eten dan nog steeds redelijk onbeperkt, zeker snachts.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:46

Je heb 2 of 3 jonkies staan , die groeien nog vollop. Mijn jonkie vreet ook voor 3 en zeker als je hooi weinig voedingswaarde heeft denk ik dat het niet zo gek is. Kennis heeft 5 paarden staan en die eten 1 baal per week aan voordroog met aardig voeding. Ik denk dat als je ze zoveel aanbied en ze eten het netjes op + zijn netjes op gewicht, je ze prima die hoeveelheid kan laten eten.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:47

Kun je geen hekje om het hooi doen en dan een paar uurtjes is het buffet gesloten op een dag...geen idee of dat werkt maar het non-stop eten is dan wel heel even over. Geen idee of je verbruik dan minder wordt. Ik zie bij mij paarden dat ze eten en dan weer even slapen en soms dan ook echt een paar uur niet eten en dan weer gaan eten. (Ook als er nog hooi in het net zit)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:49

Lyona schreef:
Dat is ook een idee, gewoon meerdere kleine netten ophangen. En dan een kleinere maas oid. Welke maasgrootte zou goed zijn?
En heb ik dan niet hetzelfde probleem alleen dan met meer werk? Wat ze eten dan nog steeds redelijk onbeperkt, zeker snachts.

Dat ligt eraan hoeveel je ophangt natuurlijk. Die van mij eten, gek genoeg, in de nacht meer dan overdag. Ik ga voor mijn paard en shet uit van zo'n 10-12 kilo per dag. Dat is best al veel. Ik verdeel dat over 5 hooinetten. Overdag krijgen ze twee netten en voor de nacht 3. Of 2 grote en 2 kleine netten, net hoe het uit komt. Soms is het op, vaak ook niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:59

Dreamboy schreef:
Lyona schreef:

Dat ligt eraan hoeveel je ophangt natuurlijk. Die van mij eten, gek genoeg, in de nacht meer dan overdag. Ik ga voor mijn paard en shet uit van zo'n 10-12 kilo per dag. Dat is best al veel. Ik verdeel dat over 5 hooinetten. Overdag krijgen ze twee netten en voor de nacht 3. Of 2 grote en 2 kleine netten, net hoe het uit komt. Soms is het op, vaak ook niet.

Dat is natuurlijk niet gek, in de nacht moeten ze zichzelf warm eten. Overdag staan ze regelmatig te dutten in het zonnetje en kom jij waarschijnlijk ook nog even wat met ze doen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:06

Dreamboy schreef:
Lyona schreef:

Dat is natuurlijk niet gek, in de nacht moeten ze zichzelf warm eten. Overdag staan ze regelmatig te dutten in het zonnetje en kom jij waarschijnlijk ook nog even wat met ze doen.[/quote]

Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.