Ik heb 5 paarden, ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ik woon in Frankrijk, en door de droogte hier is er geen gras meer. Het hooi is heel arm, en heeft weinig voedingswaarde.
Ik wil de paarden graag onbeperkt geven, maar ze eten absurd veel hooi imo.
Ze krijgen grote ronden balen van ongeveer 300 kilo (schat ik in, hebben een diameter van ongeveer 150 cm, en een hoogte van 120)
Hierover heen doe ik grote hooinetten, met een maas van 4.5 cm. Kleinere maas kon ik niet vinden.
Met zijn 5en doen ze met 2 balen een week! Dus ongeveer 17 kilo per paard per dag. Dit als ze allemaal even veel eten (wat niet het geval is volgens mij). Dit lijkt mij erg veel. Is dit normaal of echt te veel?
De kudde bestaat uit alleen pony's. Een 7 jarige Quarter merrie Mira (stokmaat 140 cm) een 6 jarige IJslander merrie (stokmaat 134 cm), een 3 jarige Haflinger (stokmaat 148 cm), een 2 jarige Merens ruin (stokmaat 150 cm) en een jaarling Merens merrie (stokmaat 133 cm).
De Haflinger Pablo eet de hele dag door, bijna zonder pauzes. Hij heeft ook altijd een fikse hooibuik. Mira eet ook veel. De rest eet niet de hele tijd, ze staan ook veel te suffen, grasjes te zoeken of te kriebelen.
Dat Pablo zo veel eet kan natuurlijk een onderliggende oorzaak hebben, maar ik vrees dat het met zijn bourgondische kant te maken heeft

Mijn vraag is: Is het normaal dat ze zo veel eten? En zo nee, wat kan ik doen om ze langer met het hooi te laten doen?
Hieronder foto's van het hooi en de netten: