Niet inenten influenza?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9675
Geregistreerd: 02-09-04

Niet inenten influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 19:41

Even een korte vraag van mijn kant.

Zijn er bokkers die hun paard niet laten enten tegen influenza? En waarom?

Ik vraag dit omdat ik 4 pony's aan huis heb waar verder niemand komt en we gaan ook niet op pad naar plekken waar andere paarden komen.

Is het eigenlijk dan wel echt nodig? Heb het tot nu toe altijd wel gedaan.

Merci!

pluisje88

Berichten: 8260
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:55

Mijn merrie wordt wel geënt omdat ze heel af en toe nog mee op pad gaat en het dan verplicht is. Haar weidemaatje wordt niet geënt. Influenza hoeft op zich niet perse. Losse tetanus is wel aan te raden zei mijn dierenarts. Dit enten ze 1x per 2 jaar. Ik dacht dat tetanus zo ongeveer uitgestorven was maar mijn dierenarts had laatst een paard met tetanus (ook 1 die dus nooit geënt wordt) en hij zei dat dat echt verschrikkelijk naar is. Hij had het nog nooit eerder gezien maar hij zei tegen mij “ik schrok er echt van hoe naar dat was”

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Niet inenten influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:30

... de tetanus bacterie zit nog gewoon in de mest van een paard.

We zien de ziekte zelden tot nooit, omdat er geënt wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Niet inenten influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:32

Tetanus kreeg mijn oude tinker wel maar influenza op een gegeven moment mee gestopt op aanraden van de dierenarts. Hij had zoveel last van de enting dat het wijzer was daarmee te stoppen.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:35

Influenza slaan wij over maar tetanus doen we wel ca. om de 2 a 3 jaar of laten titeren. Tetanus blijft gevaarlijk voor een paard dus dat wel altijd op peil houden.
Als je met de pony's nergens naar toe gaat is influenza sowieso niet verplicht en ook dieren bouwen zelf weerstand op ( net als mensen) tegen diverse virussen.

Ik zie geen enkel nut in het jaarlijks ( en soms zelfs vaker) enten. De weerstand die een paard ( en elk dier/mens ) zelf opbouwt is veel beter dan die door enting wordt gegeven. Daarbij worden entstoffen vergezeld van allerlei andere stoffen ( bijv. conserveermiddelen) die ik niet in mijn paard ( of mijzelf) wil hebben. Sommige ( zowel mens als dier) worden ziek van de enting en dan is het middel dus erger dan de kwaal.

Siers83
Berichten: 7507
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Niet inenten influenza?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:30

Ik ent niet meer, nergens voor. Is iom de da. Mijn merrie is 28 en komt amper nog het erf af en komt niet in contact met andere paarden. Mijn da gaf aan dat ze dan genoeg entstof in hun bloed hebben na zoveel jaren enten, teranus iig. Influenza ben ik niet zo bang voor dus ik doe het niet meer