Paard met epilepsie, hersenbloeding? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

valyelske

Paard met epilepsie, hersenbloeding? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 21:42

In augustus werd mijn 7 jarige friese merrie ziek. Ze sleepte met haar achterhand net alsof ze verlamd was en had hoge koorts. Ze liep dronken door de paddock.
De DA is toen geweest en ze heeft metacam gehad en koortsverlagers. Na een aantal dagen knapte ze weer helemaal op en zijn we rustig aan begonnen met het oppakken van de sport.
Nu liep ze 16 oktober niet helemaal zuiver, waardoor ik haar een paar dagen stil heb laten staan. Een week later ging ze opeens raar verdrag vertonen. Ze was erg onrustig en ze sprong steeds naar voren alsof ze in haar achterbenen werd gebeten bijvoorbeeld (heel onverwachts). Ook had ze een ontzettend dik voorbeen en koorts.
Nu met spoed de kliniek gebeld en we zijn dezelfde dag daarheen gereden. Hier is een bloed onderzoek gedaan waaruit kwam dat ze hoge ontsteking waardes had. Ze moest in de kliniek blijven, omdat ze antibiotica ingespoten kreeg via haar bloedbaan. De dag erna hebben ze haar been gescand en röntgelogisch nagekeken, hier kwam niks uit. Ze is getest op ataxie, dit had ze ook niet. Ze is getest op Rhino, dit had ze ook niet. Uit het kreupel onderzoek kwam uit dat ze links achter wat kort liep, daardoor is haar linker achterbeen ook nagekeken en hieruit bleek dat haar heup iets geïrriteerd was (soort verrekte enkelbanden). Haar koorts was gezakt en haar been geslonken. Verder hebben ze niks geks gevonden en mocht ze weer mee naar huis. Ze krijgt thuis wel nog metacam en antibiotica in poeder.
Nu 5 dagen verder vertoont ze weer raar gedrag. Ze eet slecht, blijft heel de tijd rondjes lopen op de linkerhand (kleine cirkels) en ze is weer erg onrustig. Ze schud met haar hoofd, ze lijkt wel spastisch ofzo. Weer de DA gebeld, deze belde helaas 3 uur later terug. Hij vind het een heel raar verhaal, wilt eigenlijk een CT scan maken en heeft gevraagd of ik een filmpje wil maken. Dit heb ik met m'n stomme hoofd niet gedaan en nu staat mevrouw weer te eten en ze staat stil.

Ik ben heel erg bang dat ze dit nog een keer gaat doen, ik wil niet dat ze pijn heeft, maar ik heb ook geen liggende gelden meer naar al die onderzoeken om weer een CT scan te maken van 500 euro en dan weet ik misschien nog niet zeker wat het is.

Heeft iemand ooit eerder van zoiets gehoord.... Als ik ga googlen staat er epilepsie, hersenbloeding etc..

Lukasje

Re: Paard met epilepsie, hersenbloeding? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:16

Niet helemaal hetzelfde maar mijn oude merrie liep een paar maanden terug plots in grote cirkels in de paddock, rechtsom. Meteen de DA gebeld maar die kon ook niets afwijkends vinden. Na een dag of 3 is dit gedrag verdwenen, even bizar en plots als het gekomen was. Ik denk zelf dat ze een soort van tia of zo gehad heeft ?

Jouw merrie is nog erg jong, ik hoop dat ze weer helemaal opknapt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:27

Is er gekeken naar hersenvliesontsteking? Ooit een pony gekend die dit bleek te hebben. Die werd zo ongeveer gek vd hoofdpijn en ging daardoor raar gedrag vertonen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:33

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:48

Ik moest ook aan sidewinder denken. Beterschap!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:49

Is haar gedrag naar andere paarden ook veranderd ?

valyelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 22:54

BigOne schreef:
Is haar gedrag naar andere paarden ook veranderd ?

Haar gedrag is niet veranderd naar de andere.
Ze is nog niet getest op een hersenvliesontsteking, maar daar heeft ze wel veel symptomen van als ik het nu lees.

Als ik het filmpje zie van sidewinder denk ik niet dat dit het is, ze loopt best wel mooie cirkels en doet niet zo met haar achterbenen.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:50

Een merrietje van mij heb ik 2 jaar geleden moeten laten inslapen. Zij liep ook afwijkend en schudde veel met haar hoofd. En soms leek er opeens niks meer aan de hand. Zoals bleek, was er een stuk bot van de atlas/draaier afgebroken. Wanneer het op bepaalde plekken drukte waren de symptomen zichbaar. Liet het de drukpunten 'los' dan oogde ze ok. Helaas konden ze haar niet helpen en moest ik mijn meisje laten gaan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:16

Westnijlvirus?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:28

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:42

MyChoice schreef:
Westnijlvirus?

Dit klinkt als een goede mogelijke optie......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:45

Kan ze niet haar hoofd gestoten hebben/hoofdpijn hebben?
Dat er daardoor iets beschadigd is van binnenuit?