Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pumpkinbroes schreef:Als je de teugels los laat, gaat het hoofd/nek van je paard dan omlaag of omhoog?
dorothea schreef:Beetje rare titel, maar volgende probleem doet zich voor:
Mijn paard is al enige tijd hersteld van een zware peesblessure ra en we zijn inmiddels weer ‘volop ‘ (lees op het gemak ongeveer 20 minuutjes werk) lekker bezig. Vandaag les gehad en nu viel het me op dat hij wanneer hij (eindelijk) ontspannen loopt, in draf dat knikje geeft dat paarden doen wanneer ze niet rad zijn. Dan gaan natuurlijk alle alarmbellen rinkelen want…het zal toch niet!?? Dus ik laat gelijk de teugels vieren en draaf verder en jawel, niets te voelen, niets te zien. Maar paarden faken niet, dus er moet toch iets aan de hand zijn?
Volgens het SMDC in Heesch is hij van die blessure volledig genezen dus hij zou een klein beetje werk met gemak aan moeten kunnen met betrekking tot dat been.
Volgens mijn instructrice loopt hij rad over vier benen, dat gevoel heb ik zelf ook en wanneer hij alles wat hij vast kan houden wat er vast te houden valt (lees rug en hals) merk ik er niets van. Nu vroeg ik mij af of paarden knikken als het probleem voor zit, of ook wanneer het vanuit achter komt (dus in mijn/zijn geval vanuit ra). Of uit de vaste rug of hals eventueel.
Ter info: het slechte been is niet dik, warm of gevoelig (maar dat is bij een peesblessure niet altijd het geval) en een bezoek aan de DA staat al op de planning.
dorothea schreef:Pumpkinbroes schreef:Als je de teugels los laat, gaat het hoofd/nek van je paard dan omlaag of omhoog?
Een beetje afhankelijk van de mate van ontspanning (na het rijden meestal naar beneden). Maar in zijn geval het liefste omhoog. Zo binnen we ook altijd. Het welbekende sterrenkijken..
Laat ik het zo zeggen: als ik wegstap met losse teugel is z’n hals recht, maak ik de teugels op maat, dan gaat z’n kop de lucht in.
Janneke2 schreef:Probeer het eens met: na de losse teugel alleen het boogje er uit, zacht contact met de mond (plm drie gram) contact houden en oefeningen/ figuren rijden. ('Grote volte naar links is stretchen naar rechts.')
Dat scheelt enorm veel spanning in kaak, nek, hals en schouders.
Hopelijk blijft het knikje dan weg.
dorothea schreef:C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen
Citaat:Misschien is aannemen beter uitgelegd. En dan zoek ik alleen een beetje verbinding. Laat ik het zo zeggen, zodra hij enig druk voelt/denkt te voelen (dus het boogje uit de teugel gaat) gaat z’n kop de lucht in. Al maak ik de teugels maar 5 centimeter korter. Bit is aangemeten, tandarts komt 2x per jaar, geen wondjes verder in z’n mond.
dorothea schreef:C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen
Avalanche schreef:dorothea schreef:C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen
C7 - T1 is de overgang hals/schoft. C1 in de eerste halswervel, die aan de atlas vastzit. C7 de laatste, en die zit aan de eerste ruggewervel vast.
Hier een mooi plaatje:
[ Afbeelding ]
Knikken is altijd kreupelheid, en ze knikken bij het kreupele been. Dus ook als hij voor het oog rad loopt, ontlast hij met die knik het been wat pijn doet.
dorothea schreef:Dat komt dan vanuit de achterhand hè. Dan ga ik me heel veel zorgen maken
Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, Equinight, GoogleAdsense en 18 bezoekers