Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 15:46

Beetje rare titel, maar volgende probleem doet zich voor:

Mijn paard is al enige tijd hersteld van een zware peesblessure ra en we zijn inmiddels weer ‘volop ‘ (lees op het gemak ongeveer 20 minuutjes werk) lekker bezig. Vandaag les gehad en nu viel het me op dat hij wanneer hij (eindelijk) ontspannen loopt, in draf dat knikje geeft dat paarden doen wanneer ze niet rad zijn. Dan gaan natuurlijk alle alarmbellen rinkelen want…het zal toch niet!?? Dus ik laat gelijk de teugels vieren en draaf verder en jawel, niets te voelen, niets te zien. Maar paarden faken niet, dus er moet toch iets aan de hand zijn?
Volgens het SMDC in Heesch is hij van die blessure volledig genezen dus hij zou een klein beetje werk met gemak aan moeten kunnen met betrekking tot dat been.
Volgens mijn instructrice loopt hij rad over vier benen, dat gevoel heb ik zelf ook en wanneer hij alles wat hij vast kan houden wat er vast te houden valt (lees rug en hals) merk ik er niets van. Nu vroeg ik mij af of paarden knikken als het probleem voor zit, of ook wanneer het vanuit achter komt (dus in mijn/zijn geval vanuit ra). Of uit de vaste rug of hals eventueel.

Ter info: het slechte been is niet dik, warm of gevoelig (maar dat is bij een peesblessure niet altijd het geval) en een bezoek aan de DA staat al op de planning.

Earth

Berichten: 8811
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:49

Teugelkreupel zoals ze dat noemen, heeft altijd een oorsprong uit ongemak. Maar dat hoeft neit perse iets over de benen te zijn, het kan ook in de bovenlijn zitten, of jouw scheefheid. Zadel wat niet lekekr ligt, noem maar op. Het is altijd even zoeken, maar goed dat je het opvalt. Heb je een filmpje ervan gemaakt? Misschien dat wij hier net weer wat anders zien/

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:53

Als je de teugels los laat, gaat het hoofd/nek van je paard dan omlaag of omhoog?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 16:02

Nee, nog niet. Een paar dagen geleden voelde ik het, eergisteren was er niets te voelen (en toen liep hij vanaf stap 1 als een zonnetje) en dus vandaag weer.
Teugelkreupel vind ik een wat vaag begrip, vandaar dat ik het bewust niet heb gebruikt. Er zit ergens iets niet goed, en dat ligt niet aan de teugels ;)
Wat ik me vooral afvraag is of ik het probleem vooral gezocht moet worden in het bewegingsapparaat (en dan het ‘liefst’ aan de voorkant of dat er ook elders een ongemak kan zijn.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 16:05

Pumpkinbroes schreef:
Als je de teugels los laat, gaat het hoofd/nek van je paard dan omlaag of omhoog?

Een beetje afhankelijk van de mate van ontspanning (na het rijden meestal naar beneden). Maar in zijn geval het liefste omhoog. Zo binnen we ook altijd. Het welbekende sterrenkijken..
Laat ik het zo zeggen: als ik wegstap met losse teugel is z’n hals recht, maak ik de teugels op maat, dan gaat z’n kop de lucht in.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:36

dorothea schreef:
Beetje rare titel, maar volgende probleem doet zich voor:

Mijn paard is al enige tijd hersteld van een zware peesblessure ra en we zijn inmiddels weer ‘volop ‘ (lees op het gemak ongeveer 20 minuutjes werk) lekker bezig. Vandaag les gehad en nu viel het me op dat hij wanneer hij (eindelijk) ontspannen loopt, in draf dat knikje geeft dat paarden doen wanneer ze niet rad zijn. Dan gaan natuurlijk alle alarmbellen rinkelen want…het zal toch niet!?? Dus ik laat gelijk de teugels vieren en draaf verder en jawel, niets te voelen, niets te zien. Maar paarden faken niet, dus er moet toch iets aan de hand zijn?
Volgens het SMDC in Heesch is hij van die blessure volledig genezen dus hij zou een klein beetje werk met gemak aan moeten kunnen met betrekking tot dat been.
Volgens mijn instructrice loopt hij rad over vier benen, dat gevoel heb ik zelf ook en wanneer hij alles wat hij vast kan houden wat er vast te houden valt (lees rug en hals) merk ik er niets van. Nu vroeg ik mij af of paarden knikken als het probleem voor zit, of ook wanneer het vanuit achter komt (dus in mijn/zijn geval vanuit ra). Of uit de vaste rug of hals eventueel.

Ter info: het slechte been is niet dik, warm of gevoelig (maar dat is bij een peesblessure niet altijd het geval) en een bezoek aan de DA staat al op de planning.

Volgens mij (maar ik ben geen DA) betekent dat knikken met het hoofd dat een van de voorbenen niet goed is. Als er iets is met een achterbeen knikken ze volgens mij niet met het hoofd maar zakt de achterhand dan steeds even door.Ik zou hem even niet rijden en dan kijken of het over is, en als je twijfelt een DA erbij.

Mi_Amore

Berichten: 14878
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:43

Mijn paard heeft artrose C7-T1 en heeft dit knikje indien de hals geen horizontale houding heeft, haar kan ik dus bvb. nooit meer met oprichting rijden.

Als ze volledig ontspannen voorwaarts-neerwaarts loopt is het knikje weg.

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:48

dorothea schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Als je de teugels los laat, gaat het hoofd/nek van je paard dan omlaag of omhoog?

Een beetje afhankelijk van de mate van ontspanning (na het rijden meestal naar beneden). Maar in zijn geval het liefste omhoog. Zo binnen we ook altijd. Het welbekende sterrenkijken..
Laat ik het zo zeggen: als ik wegstap met losse teugel is z’n hals recht, maak ik de teugels op maat, dan gaat z’n kop de lucht in.

Half off topic: teugels op maat is een rare uitdrukking. Het suggereert dat je na het instappen aan de lange/losse teugel meteen je paard 'een bepaalde maat' (= halslengte) kunt laten aannemen.
... en dat kan niet.
Dus spant het dier op: 'sterrekijken'.

Probeer het eens met: na de losse teugel alleen het boogje er uit, zacht contact met de mond (plm drie gram) contact houden en oefeningen/ figuren rijden. ('Grote volte naar links is stretchen naar rechts.')

Dat scheelt enorm veel spanning in kaak, nek, hals en schouders.
Hopelijk blijft het knikje dan weg.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 16:48

C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen :D

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 17:00

Janneke2 schreef:
Probeer het eens met: na de losse teugel alleen het boogje er uit, zacht contact met de mond (plm drie gram) contact houden en oefeningen/ figuren rijden. ('Grote volte naar links is stretchen naar rechts.')

Dat scheelt enorm veel spanning in kaak, nek, hals en schouders.
Hopelijk blijft het knikje dan weg.

Misschien is aannemen beter uitgelegd. En dan zoek ik alleen een beetje verbinding. Laat ik het zo zeggen, zodra hij enig druk voelt/denkt te voelen (dus het boogje uit de teugel gaat) gaat z’n kop de lucht in. Al maak ik de teugels maar 5 centimeter korter. Bit is aangemeten, tandarts komt 2x per jaar, geen wondjes verder in z’n mond.

Mi_Amore

Berichten: 14878
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:02

dorothea schreef:
C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen :D


Dat zit onderaan, dieper in de borst.
Die zenuwbanen staan in verbinding met de voorbenen.

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:07

C7 is jargonnees voor de laatste halswervel,
Th 1 wil zeggen de eerste borstwervel (waar de eerste rib aan zit).

Lastig te voelen.
Een plaatje van het 'interieur' van het paard maakt het wat duidelijker.

De onderste halswervels zijn zo ongeveer het buigzaamste deel van het hele paard - en in bepaalde opzichten dus kwetsbaar.
(Eerst een lange hals, stevige 'buik'spieren en rompstabiliteit - dan vanuit ontspanning nageeflijkheid nastreven met behoud van lengte.)

Citaat:
Misschien is aannemen beter uitgelegd. En dan zoek ik alleen een beetje verbinding. Laat ik het zo zeggen, zodra hij enig druk voelt/denkt te voelen (dus het boogje uit de teugel gaat) gaat z’n kop de lucht in. Al maak ik de teugels maar 5 centimeter korter. Bit is aangemeten, tandarts komt 2x per jaar, geen wondjes verder in z’n mond.

Dat kan.
En dan moet je iets doen wat ik zelf erg moeilijk vind: geduld hebben.

Maddy_Paola

Berichten: 1358
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:20

Moeilijk, mijn merrie was op een gegeven moment ook rad op de benen maar hield ook een knikje in dr hals. Bij haar zat de schouder vast, maar t kan heel veel zijn.
Hier hielp chiropractor die dierenarts achtergrond heeft en ook osteo en dry needling doet, en later ook combinatie gemaakt met acupunctuur (ander iemand). In t begin was t elk halfjaar nodig, nu ze 24/7 buiten loopt is t al anderhalf jaar geleden.

Maar ik denk niet dat wij vanaf bokt kunnen zeggen wat het is. Mijn advies zou zijn om wel chiropractor of osteopaat maar wel met dierenarts achtergrond er een keer naar te laten kijken, en als die er niets mee kan inderdaad foto's van hals en bovenlijn maken

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 18:00

Nog voor de duidelijkheid, dat we het wel over hetzelfde hebben: met knikje bedoel ik dat hij om de pas even ‘ja-knikt’.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:17

dorothea schreef:
C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen :D

C7 - T1 is de overgang hals/schoft. C1 in de eerste halswervel, die aan de atlas vastzit. C7 de laatste, en die zit aan de eerste ruggewervel vast.

Hier een mooi plaatje:

Afbeelding

Knikken is altijd kreupelheid, en ze knikken bij het kreupele been. Dus ook als hij voor het oog rad loopt, ontlast hij met die knik het been wat pijn doet.

xJolijn

Berichten: 2942
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:24

Avalanche schreef:
dorothea schreef:
C7-T1 waar moet ik dat zoeken? Dat is de hals neem ik aan? En ik vermoed bovenin? Geen idee. Met artrose heb ik me nog niet bezig (hoeven) houden. Over peesblessures daarentegen kan je me alles vragen :D

C7 - T1 is de overgang hals/schoft. C1 in de eerste halswervel, die aan de atlas vastzit. C7 de laatste, en die zit aan de eerste ruggewervel vast.

Hier een mooi plaatje:

[ Afbeelding ]

Knikken is altijd kreupelheid, en ze knikken bij het kreupele been. Dus ook als hij voor het oog rad loopt, ontlast hij met die knik het been wat pijn doet.


Knikken bij het kreupele been is niet correct. Het hoofd van het paard gaat naar beneden (knikje) wanneer het goede voorbeen de grond raakt, daar plaatst het paard meer gewicht op, ‘valt’ op het minst pijnlijke been als het ware. Hoofd en hals gaan omhoog wanneer het kreupele been wordt neergezet, daar wordt gewicht weggenomen.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 18:54

Dat komt dan vanuit de achterhand hè. Dan ga ik me heel veel zorgen maken |(

Janneke2

Berichten: 23439
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:57

dorothea schreef:
Dat komt dan vanuit de achterhand hè. Dan ga ik me heel veel zorgen maken |(


Knikken gaat over pijn in een voorbeen.
Het dier 'valt' (de neerwaartse knik) op het gezonde been,
bij het optillen van het hoofd gaat het gewicht naar achter om het pijnlijke been te ontlasten.

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:57

Klopt idd. Gaat over het voorbeen.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:01

En soms heb je een paard wat een uitzondering is en waarbij het knikje niet voor probleem voor is. Of hier was het een halsprobleem, maar dan ook de zenuwen naar achterbeen. Niet elk paard houdt zich heel braaf aan de normale signalen :+

Maar de kans is veel groter dat het wel het normale beeld js. Het kan ook simpel overbelasting zijn nog naar aanleiding van de blessure achter. Dat zie je ook vaak diagonaal. Of er zit wel wat.

Lukasje
Berichten: 11779
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:25

Wanneer je paard een ja-knikje geeft om de pas, denk ik vooral aan een kreupelheid in de voorbenen/hoeven. Het hoofd gaat opwaarts wanneer het pijnlijke voorbeen belast wordt.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 19:26

Maar het kan dus een probleem aan de voorkant zijn, eventueel een overbelasting door compensatie van een blessure aan de achterkant. Dus recidive van de oude blessure?

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:33

Het zou allemaal kunnen, maar ook gewoon helemaal los van oude blessure kan. Je weet het niet en eerlijk? Je kan er ook niks aan doen. Zelfs al zou het overbelasting zijn door compensatie van oude blessure, dat kan altijd gebeuren. Zelfs bij een paard wat niet getraind wordt,maar ook bij iets stoms als een hoefzweer, wond en noem maar op.

En misschien een stomme glijer buiten gemaakt wat iets irriteert

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard knikt in draf, probleem aan de voorkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:06

Kan alles zijn. Alles wat het betekent is dat er een voorbeen pijnlijk genoeg is om het te willen ontlasten.

Kidde
Berichten: 3570
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:17

dorothea schreef:
Maar het kan dus een probleem aan de voorkant zijn, eventueel een overbelasting door compensatie van een blessure aan de achterkant. Dus recidive van de oude blessure?

Als je twijfelt zou ik persoonlijk voor een controle naar het SMDC gaan ;)