Paard bijt continue op tong

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hieperdi

Paard bijt continue op tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:11

Goedenavond mensen
Mijn (nieuwe) paardentandarts is er vorige week achter gekomen dat mijn paard bijt op zijn tong. Er was littekenweefsel zichtbaar aan het begin van zijn tong. Ik heb dit nog nooit gezien bij een paard. Er kwam uit zijn gebit verder niks geks, wel dat hij erg weinig ruimte heeft. Hij heeft dit ook zonder bit. Tandentrekken vind ik wel erg heftig. Zou dit een fokfout kunnen zijn?
Paard is zolang ik hem rij altijd wat stug geweest. Werd op normale dubbekgebroken gereden. Heb er vanavond een myler 12mm in gedaan en merkte zeeeeeeer groot verschil tervergelijking met andere bitten.
Maargoed vraag is ook wil ik nog wel met bit rijden als ik dit zo zie.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Re: Paard bijt continue op tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:17

Sommige paarden luchtzuigen op hun eigen tong, dan bijten ze er meestal ook op. Kan het zoiets zijn?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:23

Sizzle schreef:
Sommige paarden luchtzuigen op hun eigen tong, dan bijten ze er meestal ook op. Kan het zoiets zijn?

Ik zou het echt niet weten. Ik heb hem nog nooit zien luchtzuigen en heeft daar ook geen verdere symptomen van. Het lijkt beetje op een soort slis tong

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:46

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:49

ellepel schreef:
oh hey wat toevallig.. hier laatst een pony die ook littekenweefsel op de tong had maar dat zou volgens de osteopaat komen van het bit?

lees dit ook even, is wel in het engels
https://equusmagazine.com/horse-care/to ... ies-12258/

Oh nee dit zit echt aan t begin van zijn tong. Daar komt het bit niet. Hij zet zijn snijtanden erin

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:53

Sizzle schreef:

Yessss….

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:54

Sizzle schreef:

Zo'n paard heb ik inderdaad. Toen hij hier net was deed hij ook echt luchtzuigen op zijn tong. Inmiddels zuigt hij niet meer maar vouwt hij nog wel standaard zijn tong dubbel als hij niet eet.

Nooit verdere problemen mee trouwens. Zowel de maagzweren waar hij mee kwam als zijn problemen met het gebit zijn volledig opgelost.

Edit: wat ik bedoel is dus, het kan zijn dat jou paard dit in het verleden ook deed (of nog actief doet). Gewoontes zijn nu eenmaal lastig af te leren.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 20-09-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:55

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Yessss….

?? :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:56

HopeMyDay schreef:
Sizzle schreef:

Zo'n paard heb ik inderdaad. Toen hij hier net was deed hij ook echt luchtzuigen op zijn tong. Inmiddels zuigt hij niet meer maar vouwt hij nog wel standaard zijn tong dubbel als hij niet eet.

Nooit verdere problemen mee trouwens. Zowel de maagzweren waar hij mee kwam als zijn problemen met het gebit zijn volledig opgelost.

Gelukkig is het goed gekomen !!

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:57

Als je met bit wilt gaan rijden een bitfitter laten komen als er zo weinig ruimte is?
Het plekje zit wel heel ver naar voren om van het bit te komen.

Mijn paard heeft ook wel eens op de tong gebeten. Tandarts zei dat het ook een ‘domme actie’ kan zijn door bv spelen in de wei of tijdens het eten op de tong bijten als er te gulzig word gegeten.
Laatst bijgewerkt door Friezenkind op 20-09-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:58

Op de tong bijten kan ook een symptoom zijn van maagzweren of van pijn. Wel iets om serieus te nemen en verder te onderzoeken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-22 20:59

Friezenkind schreef:
Bijt ie op zijn tong tijdens het rijden? Als je met bit wilt gaan rijden een bitfitter laten komen?

Mijn paard heeft ook wel eens op de tong gebeten, genoeg ruimte in de mond. Tandarts zei dat het ook een ‘domme actie’ kan zijn door bv spelen in de wei of tijdens het eten op de tong bijten als er te gulzig word gegeten.

Bifitter is van het voorjaar geweest. Maar dat vond ik een enorm gemiste kans. Buiten t feit ook nog eens om dat ze mij een veel te klein bit had aangesmeerd

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:58

Je ziet paarden dit wel doen als ze de druk op het kaakgewricht willen ontlasten. Dat dat gewricht gevoelig is, kan dan weer verschillende oorzaken hebben.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:04

Tongproblemen kunnen komen door hypertonie in de hoofdg/kauwspieren.
Is dit paard wel eens gaan hangen in het halster? Of hoofd gestoten/klap gehad van ander paard?

Waar heeft je osteopaat gestudeerd? (de ene osteo is de ander niet)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-22 03:32

DuFraize schreef:
Tongproblemen kunnen komen door hypertonie in de hoofdg/kauwspieren.
Is dit paard wel eens gaan hangen in het halster? Of hoofd gestoten/klap gehad van ander paard?

Waar heeft je osteopaat gestudeerd? (de ene osteo is de ander niet)

Oh dat zou best is kunnen ik zou t niet weten of die dat wel eens gedaan heeft. Is pas sinds paar maanden van mij. Ik heb geen idee waar ze heeft gestudeerd maar ze doet ook cranio

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-22 04:29

Pytje schreef:
Je ziet paarden dit wel doen als ze de druk op het kaakgewricht willen ontlasten. Dat dat gewricht gevoelig is, kan dan weer verschillende oorzaken hebben.

Oh begin oktober komt de osteopaat wellicht komt daar iets uit

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:09

Van de tong tussen de tanden heb ik geen idee. Maar als je paard zo stug is op een dubbel gebroken bit zou ik daar ook wat in zoeken. Door onze tandarts die onderzoek gedaan heeft naar bitten in de mond van een paard wordt altijd enkel gebroken geadviseerd. Bij dubbel gebroken zitten de schakels makkelijker tegen het slijmvlies, zeker omdat er ook nogal wat mensen rijden met een te grote watertrens, daarbij zien ze de meeste wondjes in de mond van velletjes die tussen het bit zitten. Dus op zijn advies rij ik gewoon met een enkel gebroken d-trens van 30 euro, ook omdat je dan is makkelijker een nieuw koopt bij wat slijtage als met een bit van 150 euro.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-22 20:49

Mariljo schreef:
Van de tong tussen de tanden heb ik geen idee. Maar als je paard zo stug is op een dubbel gebroken bit zou ik daar ook wat in zoeken. Door onze tandarts die onderzoek gedaan heeft naar bitten in de mond van een paard wordt altijd enkel gebroken geadviseerd. Bij dubbel gebroken zitten de schakels makkelijker tegen het slijmvlies, zeker omdat er ook nogal wat mensen rijden met een te grote watertrens, daarbij zien ze de meeste wondjes in de mond van velletjes die tussen het bit zitten. Dus op zijn advies rij ik gewoon met een enkel gebroken d-trens van 30 euro, ook omdat je dan is makkelijker een nieuw koopt bij wat slijtage als met een bit van 150 euro.

Heb inmiddels een myler waar die goed op doet. Zoals ik al in begin post melden. Ik ben anti Enkelgebroken kan in t gehemelte gaan prikken en mijn tandarts heb daar al veel ellende mee gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:37

Ieder paard en iedere paardenmond is anders, het is uitproberen wat voor jouw paard het fijnste werkt en dat heb je zo te lezen al gedaan.

Gezien waar de littekens zitten lijkt het me stug dat het van het bit komt, heeft je paard geen over of onderbite? En verder weinig ruimte zeg je, ik vraag me ook af of hij dan wellicht vast zit in zijn nek/ kaakgebied.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 14:10

Elisa2 schreef:
Ieder paard en iedere paardenmond is anders, het is uitproberen wat voor jouw paard het fijnste werkt en dat heb je zo te lezen al gedaan.

Gezien waar de littekens zitten lijkt het me stug dat het van het bit komt, heeft je paard geen over of onderbite? En verder weinig ruimte zeg je, ik vraag me ook af of hij dan wellicht vast zit in zijn nek/ kaakgebied.

Nee heeft hij gelukkig geen last van. Tandarts vond hem verder een goed gebit hebben

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-22 04:40

Ik wil het hier toch nog even een schopje geven. Ik ben er helaas nog niet achter wat het nou kan zijn. Donderdag komt de dierenarts voor bloedonderzoek ik zal met haar dit probleem ook nog even bespreken. Zijn er nog mensen die ervaring hebben hiermee?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:09

De tong bewust tussen de tanden stoppen kan een symptoom zijn van EOTRH. In een vroeg stadium kan EOTRH nog niet (uitgesproken) zichtbaar zijn aan de tanden zelf, maar al wel op een röntgenfoto. Ik zou overwegen om foto’s te maken van de snijtanden in boven- en onderkaak.
Mijn paard is op relatief vroege leeftijd (13) gediagnosticeerd met EOTRH en terugkijkend heb ik hem inderdaad wel zijn tong tussen zijn tanden zien stoppen, of tussen zijn tanden door zien trekken. Daar heeft hij overigens nooit echt op ‘gebeten’ en het heeft ook geen littekenweefsel aan zijn tong veroorzaakt, maar ieder paard is anders.

Overigens kan een onrustige mond ook het gevolg zijn van pijn en spanning elders in het lichaam. Als jouw paard kampt met kaak- hals- of rugproblemen, maar ook kreupelheden of andere blessures, kan dit een overmatige spanning/stugheid en activiteit in de mond veroorzaken.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie