Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica
ellepel schreef:oh hey wat toevallig.. hier laatst een pony die ook littekenweefsel op de tong had maar dat zou volgens de osteopaat komen van het bit?
lees dit ook even, is wel in het engels
https://equusmagazine.com/horse-care/to ... ies-12258/
Sizzle schreef:Sommige paarden luchtzuigen op hun eigen tong, dan bijten ze er meestal ook op. Kan het zoiets zijn?
HopeMyDay schreef:Sizzle schreef:Sommige paarden luchtzuigen op hun eigen tong, dan bijten ze er meestal ook op. Kan het zoiets zijn?
Zo'n paard heb ik inderdaad. Toen hij hier net was deed hij ook echt luchtzuigen op zijn tong. Inmiddels zuigt hij niet meer maar vouwt hij nog wel standaard zijn tong dubbel als hij niet eet.
Nooit verdere problemen mee trouwens. Zowel de maagzweren waar hij mee kwam als zijn problemen met het gebit zijn volledig opgelost.
Friezenkind schreef:Bijt ie op zijn tong tijdens het rijden? Als je met bit wilt gaan rijden een bitfitter laten komen?
Mijn paard heeft ook wel eens op de tong gebeten, genoeg ruimte in de mond. Tandarts zei dat het ook een ‘domme actie’ kan zijn door bv spelen in de wei of tijdens het eten op de tong bijten als er te gulzig word gegeten.
DuFraize schreef:Tongproblemen kunnen komen door hypertonie in de hoofdg/kauwspieren.
Is dit paard wel eens gaan hangen in het halster? Of hoofd gestoten/klap gehad van ander paard?
Waar heeft je osteopaat gestudeerd? (de ene osteo is de ander niet)
Mariljo schreef:Van de tong tussen de tanden heb ik geen idee. Maar als je paard zo stug is op een dubbel gebroken bit zou ik daar ook wat in zoeken. Door onze tandarts die onderzoek gedaan heeft naar bitten in de mond van een paard wordt altijd enkel gebroken geadviseerd. Bij dubbel gebroken zitten de schakels makkelijker tegen het slijmvlies, zeker omdat er ook nogal wat mensen rijden met een te grote watertrens, daarbij zien ze de meeste wondjes in de mond van velletjes die tussen het bit zitten. Dus op zijn advies rij ik gewoon met een enkel gebroken d-trens van 30 euro, ook omdat je dan is makkelijker een nieuw koopt bij wat slijtage als met een bit van 150 euro.
Elisa2 schreef:Ieder paard en iedere paardenmond is anders, het is uitproberen wat voor jouw paard het fijnste werkt en dat heb je zo te lezen al gedaan.
Gezien waar de littekens zitten lijkt het me stug dat het van het bit komt, heeft je paard geen over of onderbite? En verder weinig ruimte zeg je, ik vraag me ook af of hij dan wellicht vast zit in zijn nek/ kaakgebied.
Gebruikers op dit forum: BingBot, Majestic1, Ubermetrics en 28 bezoekers